Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KOMEDIANCI Z WCZORAJSZEJ ULICY

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1986
  • Premiera:
    1987. 04. 03
  • Gatunek:
    Film obyczajowy
  • Barwny + czarno-biały, 2862 m, 99 min

    Plenery; Katowice, Chorzów, Siemianowice Śląskie.

Tematycznie i stylistycznie "Komedianci..." nawiązują do "Grzesznego żywota Franciszka Buły" - jednego z najlepszych filmów Janusza Kidawy. Podobnie jak tam, tak i tu bohaterami są elwrowie, czyli śląscy wędrowni śpiewacy i aktorzy, występujący na miejskich podwórkach i utrzymujący się z tego, co im przypadkowi widzowie włożą do czapki. Perypetie Franciszka Buły rozgrywały się jednak w latach trzydziestych, dzieje tytułowych komediantów pół wieku później. Zmieniły się czasy i obyczaje. Kolorowo ubranych wagabundów nikt już nie potrzebuje. Wszelkie próby odnawiania starej tradycji kończą się smutno, a czasem wręcz żałośnie. Takie jest przesłanie "Komediantów z wczorajszej ulicy" - utworu, który choć próbuje być komedią, zawiera liczne nuty nostalgii za dawnymi, dobrymi, lecz bezpowrotnie utraconymi czasami.

Dwaj milicjanci - Karlik i Lucek patrolują wieczorem wyludnione katowickie ulice. W telewizji emitowany jest film Janusza Kidawy "Grzeszny żywot Franciszka Buły", z którego głośne przyśpiewki dobiegają z uchylonych okien na ulicę. W jednym z salonów radiowo-telewizyjnych milicjanci nakrywają dwóch włamywaczy pochłoniętych śledzeniem przygód Franciszka Buły. Przyłączają się do nich i film wciąga stróżów prawa do tego stopnia, że pozwalają przestępcom uciec. Za niedopełnienie obowiązków służbowych Karlik i Lucek zostają zwolnieni ze służby. Z przygnębionymi minami zastanawiają się nad wyborem dalszego zajęcia. Karlik nieśmiało proponuje Luckowi, że można by spróbować zarabiać śpiewaniem - jak elwrowie z filmu wędrujący przed laty po górniczych osiedlach. Przyszły zespół ma się nazywać "Nasza Kara" i przyjaciele wyruszają zdezelowanym volkswagenem na poszukiwanie członków trupy.
Przyjeżdżają do Jasia Skrzeka - muzyka-amatora, który zaczyna robić karierę na "śląskich bluesach". Poznają u niego jego narzeczoną Adelę i zostają zaproszeni na ślub, który jednak nie odbywa się, gdyż Jasio pochłonięty muzykowaniem zostawia narzeczoną na ulicy. Zapłakanej dziewczynie Karlik proponuje występy w "Naszej Karze".
Linoskoczkiem z prawdziwego zdarzenia okazuje się Józef Migdał pracujący wraz z dwoma dziewczynami przy malowaniu opuszczonych konstrukcji stalowych niedoszłej fabryki. Początkowo odrzucają ofertę, ale gdy dowiadują się o rychłym złomowaniu "fabryki", przy stają na propozycję Karlika.
Następnie odwiedzają niejakiego Biernata - emerytowanego górnika grywającego niegdyś na mandolinie u elwrów. Apatyczny Biernat myśli już tylko o umieraniu i daje się namówić na tę przygodę po długich prośbach.
Kilkuosobowa grupa organizuje biwak programowy nad jeziorem. Wymyślają repertuar, ćwiczą akrobacje. Dołącza do nich przypadkowy gitarzysta. Kłopoty mają z niejakim "Cebulą", który nachodzi ich kilkakrotnie proponując udział w podejrzanych interesach.
Pierwsze publiczne występy kończą się niepowodzeniem. Na przeznaczonym do rozbiórki osiedlu starych familoków nie ma żadnych widzów; spod nowych bloków przepędzają ich mieszkańcy jako obiboków i potencjalnych włamywaczy. Występują na głównym placu Katowic, gdzie dochodzi do bójki z konkurencyjną orkiestrą. Wszyscy trafiają do aresztu. Na rozprawie przewodniczący zespołu orzekającego wykazuje - jako profesor etnografii - duże zainteresowanie zespołem i niebawem zatrudnia "Naszą Karę" do roli żywych manekinów prezentujących stare stroje na międzynarodowym sympozjum. Jednak "współcześni" elwrowie widzą w tym rodzaj bezdusznej niewoli i porzucają dziwne zajęcie.
Po kolejnym niepowodzeniu spotykają Jasia Skrzeka koncertującego w restauracji. Poznają w niej bliżej pana Bogackiego - handlowca aresztowanego razem z nimi, który postanawia zająć się "robieniem kultury". Zostaje dyrektorem Teatru Ludowego, gdzie ma być również miejsce dla programu "Naszej Kary''. Nowy menadżer zajmuje się pokątnie kręceniem pornograficznych filmów wideo.
Bogacki zmusza trupę do zdania egzaminów aktorskich. Biernat "oblewa" i decyduje się odejść od elwrów. Pozostali, dzięki kontaktom menadżera, dostają się na morderczą próbę rewiową reżysera Gracianiego, po której zostają wyrzuceni z teatru. Na ulicy spotykają "Cebulę" w galowym mundurze górnika, który zwraca im ciągle pożyczane stuzłotówki.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
BABSKA KURACJA
Opowiadanie
AutorStanisław Ligoń
W scenariuszu wykorzystano fragmenty utworu.

Varia
pokaż

2024.03.01 02:13:50
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.