Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

GOSPEL ACCORDING TO HARRY

  • Tytuł polski: EWANGELIA WEDŁUG HARRY' EGO
  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska, USA
  • Rok produkcji:
    1993
  • Premiera:
    1994. 05. 12
  • Język:
    angielski
  • Barwny, 82 min

"Ewangelia według Harry'ego", wyświetlana też pod tytułem "Pustynny lunch", powstała w 1993 r. we współpracy polsko-amerykańskiej. Zdjęcia kręcono na najrozleglejszych w Europie Środkowej wydmach w Słowińskim Parku Narodowym, a w obsadzie znaleźli się aktorzy amerykańscy i polscy. Krytyka określiła "Ewangelię według Harry'ego" jako "biblijną operę mydlaną", gorzką satyrę na Amerykę i współczesną cywilizację, w której surrealizm przeplata się z dosłownością, banał z misterium, patos z groteską. Reżyser podzielił swój film na części - rozdziały, nadając im nazwy ksiąg Pisma Świętego lub wymyślając w tym duchu własne. Akcja filmu rozgrywa się na kalifornijskiej pustyni, ale mogłaby gdziekolwiek indziej: nie ma już bowiem zakątka na Ziemi, na który nie wkroczyłaby cywilizacja przemysłowa. Nawet pustynia usiana jest telewizorami. Na piaszczystych wydmach stoi łóżko, telewizor, stół i krzesła, sprzęty kuchenne. Tutaj toczy się życie Karen i Wesa, młodego małżeństwa, które przeżywa głęboki kryzys uczuciowy. Bezpośrednią przyczyną nieporozumień jest niechęć Wesa do posiadania dzieci, których Karen tak bardzo pragnie. Zdesperowanej dziewczynie przychodzi w sukurs matka, która podburza ją opowieściami o swym nieudanym małżeństwie. Karen postanawia wreszcie opuścić Wesa i razem z matką znika wśród wydm. Wes cierpi i tęskni za żoną i nawet wizyta jego ojca, emerytowanego agenta ubezpieczeniowego, nie poprawia mu nastroju. Na szczęście Karen wraca, nie może żyć bez Wesa. Oboje próbują się kochać, ale wszechobecny piasek wdziera się wszędzie, także do łóżka, uwiera i kłuje. Pewnego dnia Wesowi składa wizytę Harry Weitz, poborca podatkowy. Chce uściślić informacje podane przez Wesa w jego ostatnim zeznaniu podatkowym. Staje się świadkiem bójki Wesa z mężczyzną podrywającym jego żonę, ochroniarzem samego prezydenta. W czasie walki Wes niespodziewanie dostaje ataku serca. Trzeba go operować, ale chory nie ma żadnego ubezpieczenia. Czy człowiek nie ubezpieczony ma prawo oczekiwać, że ktoś uratuje mu życie? Lekarze przysłani ze szpitala Świętego Krzyża robią wprawdzie co mogą (dyskutując nad chorym o samochodach), ale tylko do czasu, gdy na pustyni pojawia się z ekipą filmową Liz Taylor, która właśnie realizuje w pobliżu swój najnowszy film. Mit wielkiej gwiazdy działa na nich silniej niż poczucie obowiązku wobec pacjenta. Lekarze porzucają Wesa leżącego na stole operacyjnym z rozgrzebanym sercem, a sami ruszają na spotkanie ze sławną aktorką. Urodzony w Polsce Lech Majewski utrzymuje, że dzięki swej pozycji outsidera w amerykańskim społeczeństwie jest w stanie dojrzeć i przełożyć na język filmu pełniejszy obraz współczesnej Ameryki. "Podobnie jak wielu innych ludzi przyjechałem do tego kraju z przekonaniem, że to istny raj. Znalazłem tu i odkryłem wiele dobrego, lecz jednocześnie uderzyło mnie, jak bardzo ludzie tutaj nie czują się bezpiecznie" - mówił Majewski w wywiadach. - Surowość pustyni, z meblami absurdalnie wytyczającymi granice niewidzialnego domu, każe widzom postrzegać bohaterów jako archetypy. Wes i Karen to dwoje ludzi, którzy uginają się pod ciężarem, podobnie jak piasek wokół nich. Są odbiciem najciemniejszych uczuć, jakie drążą ludzi w tym kraju: rozpaczy, bezradności, gniewu".

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.03.01 02:23:04
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.