Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

SZALEŃSTWO MAJKI SKOWRON

  • Serial fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1976
  • Premiera:
    1976. 09. 02
  • Gatunek:
    Film dla dzieci (młodzieży)
  • Barwny, 9 odcinków x ok. 30 min

Telewizyjna adaptacja powieści Aleksandra Minkowskiego pod tym samym tytułem. Początkowo serial miał nosić nazwę "Mazury", jednak ostatecznie reżyser postanowił zostać przy tytule oryginalnym. "Szaleństwo Majki Skowron" opowiada o konflikcie pokoleniowym między rodzicami i dziećmi. Stanisław Jędryka pokazał go w dwu wariantach. Między córką i ojcem - dyrektorem Zakładu Chemicznego, oraz synem i ojcem - komendantem posterunku MO. Przyczyny konfliktów są różne. Majka ucieka z domu na znak protestu przeciwko konformistycznej postawie ojca. Jako dyrektor zakładu boi się on zawodowego ryzyka, choć w życiu prywatnym nieraz wykazywał się bohaterstwem. Z kolei Ariel - nastolatek, który pomaga Majce ukrywać się na Mazurach, ma ojcu za złe, że sympatyzuje z miejscową lekarką. Chłopcu o tyle trudniej to zaakceptować, że nie ma matki. Konflikt pogłębia się, kiedy ojciec wszczyna śledztwo przeciwko kierownikowi miejscowej Spółdzielni Rybackiej, którego Ariel uważa za uczciwego człowieka. Podobna sytuacja rodzinna obojga bohaterów zbliża ich do siebie. Rodzi się między nimi uczucie. Nagle świat przestaje być tak prosty, jak im się dotąd zdawało. Uświadamiają sobie jego skomplikowanie i to, że nie zawsze przecież muszą mieć rację. Wbrew tytułowi główną postacią serialu jest Ariel. Jego portret psychologiczny był dla reżysera sprawą zasadniczą. Wszystkie zdarzenia widziane są z jego perspektywy. Oprócz psychologii nie zabrakło w serialu również wątków kryminalnych, elementów komedii i melodramatu. Miłość łączącą bohaterów Jędryka pokazał jako uczucie liryczne, delikatne i subtelne, niemal pozbawione podtekstu erotycznego. Romantyczny związek Majki i Ariela podkreśla jeszcze piękno mazurskich krajobrazów. Zdjęcia kręcono w okolicach Mikołajek, Pisza, Tałt, Olsztyna i jeziora Łuknajno - rejonach zdaniem reżysera "czystych, nie skażonych przemysłem".

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
SZALEŃSTWO MAJKI SKOWRON
Powieść
AutorAleksander Minkowski
W napisach brak informacji o pierwowzorze literackim scenariusza.

ARIEL (1)

  • Odcinek serialu
  • 27 min

Ariel - główny bohater serialu, dorastający chłopiec, mieszka z ojcem, komendantem posterunku wodnego MO, we wczasowej miejscowości nad mazurskimi jeziorami. Matka Ariela umarła, gdy chłopiec był jeszcze mały. Ariel, korzystając z wakacji, towarzyszy ojcu w patrolowych jazdach po jeziorze. Nadchodzi meldunek o ucieczce z domu Majki Skowron. Ariel przypomina sobie napotkaną dziewczynę i odszukuje ją, nie mówiąc nic o tym swemu ojcu. Zawiązaną między nimi nić sympatii przerywa przybycie milicyjnej łodzi - Majka ucieka, wrzucając Ariela do wody. Wieczorem jednak przychodzi wygłodniała do domu Ariela. Kiedy ojciec Ariela przyjeżdża do domu w milicyjnym mundurze, Majka znowu ucieka.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

ZASADZKA (2)

  • Odcinek serialu
  • 26 min

W trakcie kolejnego patrolu ojciec i Ariel widzą martwe ryby - efekt działania kłusowników. Pracownik spółdzielni rybackiej Bendek oskarża o kłusownictwo swego kierownika, Liwicza, ojca przyjaciela Ariela. Zorganizowana zasadzka dostarcza dowodów przeciwko Liwiczowi. Majka, myśląc, że Ariel wydał ją milicji, pokłóciła się z nim, ale po wyjaśnieniach znów zapanowała zgoda.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

MIRABELLE (3)

  • Odcinek serialu
  • 30 min

Syn Liwicza - Bogdan nie wirzy w winę ojca. Między nim a Arielem dochodzi do bójki. Majka przebywa w ukryciu na strychu domu Ariela. Chłopak przynosi jej jedzenie, wodę do mycia, słuchają krótkofalówki. Trafiają na rozmowę, która bardzo im się podoba - Jim z Denver wyznaje miłość Mirabelle z Casablanki. Majka wyjaśnia, dlaczego uciekła z domu. Twierdzi, że ojciec, który jest dyrektorem fabryki, zawiódł zaufanie i zdradził swego przyjaciela, inżyniera, nie dając zgody na zastosowanie jego wynalazku. Ponieważ u Ariela Majka nie znajduje zrozumienia, ucieka.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

ALARM NA JEZIORZE (4)

  • Odcinek serialu
  • 28 min

Ariel napotkał przypadkowo swego ojca na spotkaniu z lekarką Badowską. Wie, że łączy ich sympatia i jest z tego powodu zazdrosny. Ze złości wsiada do wodolotu ojca i odbywa szaleńczą jazdę po jeziorze. W domu dochodzi do ostrej rozmowy. W nocy komendant płynie na kolejną akcję - utopiła się jakaś dziewczyna - Ariel boi się, czy to nie chodzi o Majkę. Na szczęście okazuje się, że alarm był fałszywy.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

WYSPA (5)

  • Odcinek serialu
  • 26 min

Ariel znajduje wymizerowaną i głodną Majkę, która prosi go. aby ją gdzieś ukrył. Ariel ma takie miejsce we wraku starego statku spacerowego, który zakotwiczony jest przy wyspie. W nocy Ariel przypływa na wyspę - nastrój letniej nocy sprzyja serdecznej rozmowie.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

KŁUSOWNIK (6)

  • Odcinek serialu
  • 30 min

Ariel i Bogdan odkryli, że Bendek, który oskarżył ojca Bogdana, sam jest kłusownikiem. Ariel jedzie w tajemnicy przed Majką do miasta, aby spotkać się z jej rodzicami. Uspokaja ich, że córka jest cała i zdrowa, prosi, aby ojciec był wyrozumiały i zamieścił w gazecie ogłoszenie, na które ona czeka.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

ZAUFANIE (7)

  • Odcinek serialu
  • 29 min

Majka choruje i Ariel, chcąc nie chcąc, musi poprosić o pomoc Badowską - kobietę, z którą sympatyzuje jego ojciec. Lekarka płynie z chłopcem na wyspę. Przyrzeka też, że nie zdradzi miejsca pobytu Majki. Kiedy następnego dnia Badowska znów odwiedza Majkę, dziewczyna ze wzruszeniem opowiada jej o opiece Ariela...

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

ŚLEDZTWO (8)

  • Odcinek serialu
  • 30 min

Po długim śledztwie wyjaśnia się wreszcie sprawa kłusownika. Dochodzenie prowadzone przez ojca Ariela daje wynik jednoznaczny i zgodny z przewidywaniami chłopca. Poszukiwanym przestępcą jest Bendek - były pracownik spółdzielni rybackiej, kierowanej przez ojca Bogdana. Po tym, jak ten ostatni zwolnił Bendka z pracy, kłusownik z zemsty oskarżył go o wykroczenia, które sam popełniał. Teraz wszakże cała prawda wyszła na jaw.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

POWROTY (9)

  • Odcinek serialu
  • 35 min

Choroba Majki sprawiła, że lody między Badowską a Arielem zostały przełamane. Teraz chłopiec nie tylko toleruje lekarkę, lecz nawet uznaje ją za swoją przyjaciółkę. Tymczasem Majka jest już u kresu sił. Ariel decyduje się zadzwonić do jej rodziców. Na wezwanie chłopca po Majkę przyjeżdża jej ojciec. Zmęczona i wymizerowana dziewczyna wraca z nim do domu. Ariel boleśnie odczuwa utratę Majki, którą darzył skrywanym, młodzieńczym uczuciem. Nie zdaje sobie sprawy, że spotkanie z nią wiele zmieniło nie tylko w jego życiu osobistym, ale i rodzinnym. Pogodził się z ojcem, zaakceptował Badowską jako swoją prawdopodobną macochę. Dlatego już po wyjeździe Majki przygotowuje kolację, na którą zaprasza także panią doktor. Podczas wspólnej biesiady wspólnie z ojcem i lekarką dochodzą do porozumienia . . .

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

  • 1977
    Poznań (Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza "Ale Kino!")-Poznańskie Koziołki dla najlepszego filmu aktorskiego
    Brązowe za scenariusz; 5 Ogólnopolski Festiwal Filmów dla Dzieci i Młodzieży (16-19.04)
  • 1977
    Poznań (Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza "Ale Kino!")-Poznańskie Koziołki dla najlepszego filmu aktorskiego
    Brązowe za reżyserię; 5 Ogólnopolski Festiwal Filmów dla Dzieci i Młodzieży (16-19.04)
2024.03.01 02:24:34
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.