Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

UNA PURA FORMALITA

  • Tytuł polski: CZYSTA FORMALNOŚĆ
  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Francja, Włochy
  • Rok produkcji:
    1994
  • Język:
    francuski
  • Barwny, 107 min

Sycylijczyk Giuseppe Tornatore to jeden z najgłośniejszych reżyserów współczesnego kina włoskiego. Sławę zawdzięcza przede wszystkim nakręconemu w 1988 r. filmowi "Kino Paradiso", nagrodzonemu Oscarem dla najlepszego filmu zagranicznego, Złotym Globem i nagrodą specjalną jury festiwalu w Cannes. Tornatore ma liczne grono entuzjastów, ale i niemałe grono przeciwników, dla których jego filmy, ich specyficzny styl i język symboli są niezrozumiałe. Festiwalowa publiczność w Cannes, gdzie film był prezentowany w części konkursowej, przyjęła dzieło Tornatore oklaskami i ... gwizdami dezaprobaty. Pod wieloma względami "Czysta formalność", czwarty film fabularny w dorobku Tornatore, różni się od jego wcześniejszych dokonań. Nie ma nic wspólnego z Sycylią ani południem Włoch, co było elementem łączącym trzy poprzednie obrazy. Nie ma tu klimatu nostalgii, jak w przypadku "Kina Paradiso" czy znanego także polskim widzom "Wszyscy mają się dobrze". O ile poprzednie obrazy były realizacjami precyzyjnych scenariuszy, o tyle w tym przypadku mniej liczą się wydarzenia, a bardziej dociekania na temat ludzkiej kondycji, sensu bytowania na Ziemi. "Czysta formalność" zaczyna się jednak jak klasyczny kryminał. Nocą, na odludziu, w ulewnym deszczu policja zatrzymuje człowieka biegnącego leśną drogą. Ponieważ w okolicy zastrzelono niedawno mężczyznę, policja ma obowiązek sprawdzić każdego, kto kręci się w pobliżu. Zabiera zatrzymanego na posterunek. Mężczyzna nie ma dokumentów, stawia się. Twierdzi, że jest słynnym pisarzem Onoffem i wybiera się następnego dnia na spotkanie z ministrem kultury. Nikt mu nie wierzy. Chce wezwać swego adwokata, rozmawiać z komisarzem, ale ten ma dopiero przyjechać. W trakcie długiego oczekiwania na jego przybycie nerwowość podejrzanego wzrasta. Fakt, że zjada w ubikacji kawałek własnej zakrwawionej koszuli każe się domyślać, że ma do ukrycia znacznie więcej niż prawdziwe nazwisko. Gdy wreszcie zjawia się zasuszony komisarz - intelektualista, miłośnik cytatów i złotych myśli, rozpoczyna się żmudne, trwające wiele godzin przesłuchanie. Podejrzany plącze się w zeznaniach, nie potrafi podać jasno nawet najprostszych danych. Kiedy już udaje mu się udowodnić, że naprawdę jest Onoffem, komisarz stara się dociec, co robił przed zatrzymaniem. Ale i tu odpowiedzi są sprzeczne, pytany raz po raz zasłania się niepamięcią. Podejmuje nawet desperacką próbę ucieczki z posterunku, ale zostaje schwytany. Luka w pamięci pisarza powoli zaczyna się wypełniać, przez głowę przelatują mu w szaleńczym tempie obrazy z ostatnich dni, godzin. Z rewizji w jego domu policjanci przywożą worek z fotografiami. Niektóre z nich odświeżają jego pamięć, nad innymi musiałby się mocno zastanowić, czego i kogo dotyczą. Ale najważniejsza kwestia pozostaje jeszcze nie rozwiązana. "Czy można kogoś zabić i zupełnie tego nie pamiętać?" - pyta w końcu udręczony Onoff. Już się nie buntuje, nie próbuje uciekać, chce tylko wiedzieć. Komisarz nie odpowiada: w jego "placówce" zatrzymani muszą sami dojść prawdy. Świt przynosi zaskakujące rozwiązanie. "Czysta formalność" to wirtuozowski popis gry aktorskiej dwóch znakomitości: Gerarda Depardieu jako Onoffa i Romana Polańskiego jako komisarza. Tornatore przyznawał w wywiadach, że jego film został w znacznym stopniu zainspirowany postacią Gerarda Depardieu, jego fizycznością. Chciał, żeby grany przez niego bohater był zwalisty i niezgrabny, nie pasował do obrazu pisarza, jaki ma większość ludzi. Także obsadzenie rzadko oglądanego na ekranie Polańskiego w roli policjanta miało związek z jego wyglądem. "Pragnąłem, by postać komisarza odtwarzał aktor, którego pojawienie się wprowadzi publiczność w stan zaskoczenia, zakłopotania. Polański znakomicie odczytał moje intencje i zagrał tę postać z właściwą sobie autoironią". [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

  • Reżyseria
    Giuseppe Tornatore
     
  • Scenariusz
    Giuseppe Tornatore
     
  • Zdjęcia
    Blasco Giurato
     
  • Scenografia
    Andrea Crisanti
     
  • Muzyka
    Ennio Morricone
     
  • Obsada aktorska
    Gerard Depardieu
    Onoff
    inspektor
    Sergio Rubini
    Andre, młody policjant
    Nicola Di Pinto
    kapitan
    Paolo Lombardi
    Marshall
2017.02.11 06:11:08
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.