Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

LA CITTA DELLE DONNE

  • Tytuł polski: MIASTO KOBIET
  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Francja, Włochy
  • Rok produkcji:
    1980
  • Język:
    włoski
  • Barwny, 133 min

Każdy kolejny film wielkiego mistrza włoskiego kina wywoływał niezmiennie lawinę domysłów, interpretacji i kontrowersji. Podobnie było i z "Miastem kobiet", dość chłodno przyjętym na festiwalu w Cannes. Choć mogłoby się zdawać, że "Miasto kobiet" powstało na fali utworów o wymowie antyfeministycznej, to przecież odwieczna fascynacja twórcy "Osiem i pół", "La strady" i "Giulietty i duchów" kobiecością i mistyką płci przeczy temu przypuszczeniu. Fellini próbuje tu ukazać pewną nieuchwytną różnicę, przepastny konflikt między światem mężczyzn i światem kobiet, jego niepojętą dwubiegunowość. Nie oszczędza przy tym żadnej ze stron, godząc sprawiedliwie ostrzem satyry w jedną i drugą płeć. W filmie zrealizowanym w poetyce snu, trudno dostrzec ciągłość akcji: obrazy pojawiają się i znikają, tworząc niezwykle barwną gamę surrealistycznych wizji. Jak zawsze u Felliniego, także i tu odnaleźć można wątki jego filmowej biografii, jakby niektóre pomysły kumulowały się w twórcy, by znów odżyć z taką samą siłą w kolejnych jego utworach. Niezwykła plastyczność obrazów, różnorodność zawartych w nich znaczeń i symboli oraz charakterystyczny dla reżysera korowód barwnych postaci, będących tworem jego poetyckiej wyobraźni, niezmiennie frapują widza. Recenzujący film krytycy pisali: "Film ten powinien mieć tytuł "Świat kobiet" albo jeszcze lepiej "Wszechświat kobiet" i zapewne tylko dlatego, że brzmiałoby to zbyt dosłownie i pretensjonalnie, Fellini nazwał go "Miasto kobiet", choć żadnego miasta na ekranie nie ma. Film ten nie jest jednak wniknięciem w świat kobiet; to raczej wędrówka po jego obrzeżach, po tej strefie granicznej, która zarazem dzieli i łączy kobiety i mężczyzn, po terenie, na którym toczy się odwieczna batalia między nimi". Inni zaś dodawali: "Dzieło Felliniego jest filmem bardzo smutnym, mimo elementów groteskowo-komediowych. Nie jest to satyra na zachodni ruch wyzwolenia kobiet. Jeżeli jest to satyra, to już raczej na włoskiego mężczyznę, groteskowa kompromitacja mitycznego "łacińskiego kochanka" i zdobywczego "fallokraty". Znakomite zdjęcia do filmu nakręcił Giuseppe Rotunno, operator m.in. takich dzieł, jak: "Rocco i jego bracia", "Lampart", "Boccaccio 70", "Satyricon", "Słoneczniki", "Porozmawiajmy o kobietach", "Amarcord", "Cały ten jazz" (nominacja do Oscara) czy "Przygody barona Munchhausena". Muzykę skomponował Luis Bacalov, zdobywca Oscara za ścieżkę dźwiękową do filmu "Il Postino". Około 50-letni Marcello Snaporaz drzemie w przedziale jadącego pociągu. Na jednej ze stacji do przedziału wchodzi piękna kobieta. Zachwycony nią Marcello niedługo potem wysiada razem z nią na małej stacyjce w szczerym polu i podąża za nieznajomą. Idąc za nią Snaporaz dociera do hotelu, w którym odbywa się kongres feministek, dyskutujących na temat zdominowania kobiet przez egoistycznych i okrutnych mężczyzn. Zauważony przez uczestniczki kongresu, Marcello salwuje się ucieczką. Napastowany po drodze przez agresywne narkomanki, trafia wreszcie do rezydencji podstarzałego lowelasa, doktora Katzone. Dom jest pełen niespodzianek, świadczących o nader bogatej przeszłości gospodarza. Snaporaz spotyka tam także swoją żonę Elenę. Doktor Katzone zaprasza ich oboje na uroczystą kolację wydanej z okazji zdobycia przezeń dziesięciotysięcznej kobiety. Podczas przyjęcia Marcello i Elena czynią sobie wymówki i oskarżenia na temat ich dotychczasowego życia. Uroczystość przerywa gwałtowne wkroczenie damskiej policji, w której Snaporaz rozpoznaje spotkane już wcześniej wojownicze feministki. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

  • Reżyseria
    Federico Fellini
     
  • Scenariusz
    Federico Fellini
     
    Bernardino Zapponi
     
  • Zdjęcia
    Giuseppe Rotunno
     
  • Scenografia
    Dante Ferretti
     
  • Muzyka
    Luis Bacalov
     
  • Obsada aktorska
    Marcello Mastroianni
    Snaporaz
    żona Snaporaza
    Bernice Stegers
    kobieta z pociągu
    Ettore Manni
    Katzone
    Iole Silvani
    motocyklista
    Donatella Damiani
     
2017.02.11 06:23:48
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.