Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

WIT STWOSZ TO JA - TADEUSZ KANTOR

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1998
  • Gatunek:
    Film o sztuce
  • 40 '

Interesujący dokument poświęcony krakowsko-norymberskiej koprodukcji teatralnej, jaką był spektakl Tadeusza Kantora "Niech sczezną artyści", którego premiera odbyła się w Norymberdze w 1985 roku. Przedstawienie stało się trzecim, po "Umarłej klasie" (premiera w Krakowie w 1975 roku) i "Wielopole, Wielopole" (premiera we Florencji w 1980 roku) międzynarodowym sukcesem teatru Cricot 2. "Niech sczezną artyści" było wystawiane około 300 razy na scenach teatralnych całego świata. Aby do tego doszło, Tadeusz Kantor musiał znaleźć koproducenta, sam bowiem nie dysponował odpowiednimi funduszami. Jako artysta cieszący się już międzynarodową sławą, został zaproszony do Norymbergi przez tamtejszego mecenasa sztuki, dr. Karla Gerhaarda Schmidta, aby tam zrealizować swój autorski spektakl teatralny. Przedstawienie miało być związane z osobą wybitnego średniowiecznego rzeźbiarza - Wita Stwosza, który w 1472 przybył z Norymbergi do Krakowa, aby tam wyrzeźbić największy ołtarz ówczesnej Europy. Film składa się z unikatowych materiałów archiwalnych, fragmentów spektakli oraz wypowiedzi Tadeusza Kantora i jego współpracowników w Niemczech i w Polsce. Opowiada nie tylko o tym, jak powstawało przedstawienie "Niech sczezną artyści", ale również o tym, jaki był i jak pracował Tadeusz Kantor, jeden z największych fenomenów współczesnego teatru. Z filmowych archiwaliów wyłania się jego obraz jako artysty obdarzonego prawdziwie wulkanicznym temperamentem, mającego ogromne wymagania względem siebie samego i swego najbliższego otoczenia - aktorów i współpracowników. Ci ostatni wspominają pracę z nim jako niezwykle trudne, ale zarazem niepowtarzalne, nie dające się porównać z niczym innym przeżycie. Żaden z wypowiadających się w filmie aktorów Cricot 2 nie ukończył szkoły teatralnej. Wszystkich uczynił aktorami - swoimi aktorami - sam Kantor. Relacje między nim a zespołem były niezwykle skomplikowane, pełne konfliktów, wybuchów, chwil zwątpienia. W tym tyglu sprzecznych uczuć powstawały jednak dzieła niezwykłe, o niesłychanej sile ekspresji. Praca Kantora z aktorami była zjawiskiem artystycznym samym w sobie, wywierała ogromne wrażenie na obserwatorach - takich jak np. norymberscy współpracownicy mistrza. W filmie wypowiadają się aktorzy z Cricot 2, którzy byli wraz z Kantorem w Norymberdze:Maria Stangret-Kantor, Lech Stangret, Ewa Janicka, Andrzej Wełmiński, Wacław i Lesław Janiccy, ponadto współpracujący z nim Andrzej Wajda (realizator filmu "Umarła klasa") i prof. Marek Rostworowski. (źródło: www.tvp.com.pl)

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.03.01 01:24:28
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.