Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

POMNIK DLA KSIĘCIA

  • Film dokumentalny - fabularyzowany
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1977
  • 41 min

Jedni widzieli w księciu Józefie Poniatowskim symbol odwagi, uczciwości i honoru, a także doskonałego wodza, polityka i męża stanu, który nie zhańbił się wysługiwaniem zaborcom. Szczęsny Potocki natomiast uważał, że książę to główny winowajca nieszczęść kraju, a gen. Józef Zajączek nie miał wątpliwości: to - mówił - pozbawiona talentów miernota. Rozpowszechniano również trzeci wizerunek księcia Pepi, według którego był lekkomyślnym, rozrzutnym bohaterem wielu romansów, otoczonym gromadą pochlebców. Kiedy jednak w 1813 roku ranny w boju zginął w nurtach Elstery, szybko zaczęła zwyciężąć jego pozytywna legenda. U progu lat 20. XIX wieku książę Adam Czartoryski, główny przeciwnik królewskiego bratanka, zainicjował dzieło sprowadzenia jego zwłok do kraju i wystawienia mu pomnika. Początkowo przewidywano, że stanie się to sumptem rodziny i przyjaciół. Ostatecznie zawiązał się komitet budowy pomnika i zwrócono się do społeczeństwa o datki na ten cel. Odpowiedziało ofiarnie. Komitet ogłosił rodzaj konkursu na projekt monumentu. Powstało kilka bardzo różnych koncepcji. Zdecydowano jednak, że najlepszym wzorem jest konny pomnik Marka Aureliusza stojący na rzymskim Kapitolu, a najlepszym w Europie mistrzem, który mógłby wykonać dzieło - duński rzeźbiarz Bertel Thorvaldsen. Umowę podpisano z nim w 1820 roku, lecz żyjący w Rzymie artysta długo zwlekał z jej realizacją. Wreszcie w 1828 roku model pomnika jego dłuta wyruszył do Warszawy drogą wodną - z Livorno przez Gdańsk. W 1829 roku model ustawiono na placu Krasińskich, by zaspokoić ciekawość społeczeństwa i zachęcić je do dalszej ofiarności. Dzieło Duńczyka wywołało gorącą polemikę. Dyskutowano na placu, na zebraniach towarzyskich i słynnych obiadach literackich u gen. Krasińskiego, na łamach czasopism. W kontrowersjach z całą ostrością uwidocznił się spór miedzy klasykami i romantykami. Thorvaldsenowi zarzucano, że koń nie ma podków i siodła, ale przede wszystkim dziwiono się, że wbrew pierwotnym ustaleniom książę nie ma na sobie polskiego munduru, lecz strój rzymski. Mimo to komitet arytystyczną propozycję mistrza zaakceptował. Prace nad odlewem przerwał wybuch powstania listopadowego. Monument zakończono w 1832 roku. Nie doszło jednak do jego dosłonięcia. Car nakazał przewiezienie go do Modlina i przerobienie na św. Jerzego, patrona twierdzy. Realizacji tej decyzji zapobiegł Paskiewicz. Za zgodą cara wywiózł pomnik z Warszawy i ustawił w Homlu, na pałacowym tarasie. W 1922 roku, na mocy Traktatu Ryskiego, pomnik księcia Józefa powrócił do kraju. Znów rozgorzały dyskusje - nad jego lokalizacją. 3 maja 1923 roku stanął wreszcie na placu Saskim. W czasie wojny podzielił los innych warszawskich monumentów. Ocalał z niego tylko fragment książęcego płaszcza i dłoń. Duńczycy jednak, dysponując modelem Thorvaldsena, postanowili podarować Warszawie dokładną replikę dzieła swego wielkiego rodaka. Dar przybył do stolicy w 1952 roku. Po kolejnych kontrowersjach stanął w Łazienkach. Na początku lat 60. znów podniesiono kwestię jest usytuowania. Tym razem powędrował, jak planowano w XIX wieku, na Krakowskie Przedmieścia i stanął przed Pałacem Namiestnikowskim. Lucyna Smolińska i Mieczysław Sroka opowiadają w filmie tę burzliwą i ciekawą historię pomnika wykorzystując liczne archiwalia, dokumenty i interesującą ikonografię. W sekwencjach inscenizowanych z udziałem aktorów starają się odtworzyć atmosferę, w jakiej toczyły się wokół monumentu dyskusje, które miały zdecydować o jego powstaniu, kształcie i losach.
[www.tvp.com.pl]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.03.01 01:27:21
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.