Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

HOLOCAUST. A MUSIC MEMORIAL FILM FROM AUSCHWITZ

  • Tytuł polski: HOLOCAUST IN MEMORIAM - MEDYTACJA MUZYCZNA
  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska, Wielka Brytania, Niemcy, Kanada
  • Rok produkcji:
    2005
  • Gatunek:
    Film muzyczny
  • Barwny, 88 min

Film muzyczny zrealizowany przez brytyjską telewizję BBC we współpracy z kanadyjską CBC, niemiecką ZDF oraz z TVP dla upamiętnienia 60. rocznicy wyzwolenia obozów Auschwitz/Birkenau. To w czasie wojny najstraszliwsze miejsce na ziemi, symbol śmierci i męczeństwa, skaza na honorze całej ludzkości, w tamtych straszliwych dniach niejednokrotnie rozbrzmiewało muzyką. Naziści organizowali orkiestry złożone z uwięzionych w obozie muzyków. Grali oni marsze, gdy brygady robotników szły do pracy, byli też wzywani o różnych porach dnia i nocy, aby grać dla znudzonych czy bawiących się oficerów. Jedną z najbardziej znanych była kobieca orkiestra pod dyrekcją Almy Rose, siostrzenicy samego Gustava Mahlera. Aktywność muzyczną więźniów popierano także, ze względów propagandowych, i w innych obozach, np. w czeskim Terezinie. Tworzyła tam, w straszliwych warunkach, ogromna grupa utalentowanych czeskich i żydowskich kompozytorów. Do straconego pokolenia twórców muzyki należeli m.in. Hans Krasa, Pavel Haas i Victor Ullman - wybitni artyści, którzy tego samego dnia zostali przywiezieni do Aschwitz i tam zginęli zagazowani. Muzyka tych i innych kompozytorów wykonywana po 60. latach na terenie obozu Aschwitz/Birkenau to najbardziej uniwersalny język, którym można opowiedzieć o tragedii tysięcy ludzkich istnień, to płaszczyzna wspólnej refleksji, źródło zbiorowych emocji, ale i pokrzepienia, że jednak zło zostało pokonane. W warstwie wizualnej film ten to bogato ilustrowana materiałami ze stałych ekspozycji obozowego muzeum wędrówka po obozie pogrążającym się w szarym, listopadowym zmierzchu, po jego zabudowaniach, wzdłuż ogrodzeń z drutu kolczastego i szyn prowadzących w kierunku krematoriów. Wątek narracyjny stanowią losy kilkorga ocalonych - muzyków, członków obozowych orkiestr, ale także znanego aktora Augusta Kowalczyka. Natomiast najważniejszą tu ścieżkę muzyczną wypełnią m.in.: otwierająca film I część "Requiem" Wolfganga Amadeusza Mozarta, "Different Trains" Stevena Reicha, III Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego, "Kwartet na koniec czasu" Oliviera Messiaena, Uwertura Hansa Krasy, pieśń "Daleko jest mój dom, księżycu" Pavla Haasa, fragment opery "Imperator i Atlantis" Victora Ullmana, a także utwory Jana Sebastiana Bacha i Fryderyka Chopina. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

  • 2005
    International Emmy Award (International Academy of Television Arts & Sciences)
    w kategorii: Arts Programming
2024.03.01 01:39:31
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.