Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KONKURS STULECIA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1996
  • Premiera:
    1996. 05. 11
  • 61 min

Prapremiera sztuki angielskiego dramatopisarza odbyła się w 1975 r, w londyńskim Bush Theatre, wzbudzając aplauz publiczności i krytyków, którzy odkryli w Stephenie Poliakoffie spadkobiercę tradycji "młodych gniewnych". W następnym roku "Konkurs stulecia" ("City Sugar") przyniósł autorowi nagrodę dziennika "Evening Standard" dla najbardziej obiecującego dramatopisarza. Urodzony w 1952 r. Poliakoff wywodzi się z zasłużonej rodziny Rosjan żydowskiego pochodzenia, którzy w 1924 r. uciekli ze Związku Radzieckiego do Wielkiej Brytanii, dziad Joseph był znanym wynalazcą, interesował się raczkującą wówczas elektroniką, pracował z Marconim, ojciec Aleksander został szefem koncernu produkującego pagery i inne środki łączności. Stephen uczył się w Westminster School, studiował historię w Cambridge. Jego kariera literacka rozwijała się w imponującym tempie, w 1976 r. podjął stałą współpracę z National Theatre w Londynie. Jego pasją stało się odsłanianie ciemnych stron cywilizacji, która zmienia ludzi w maszynki do robienia kariery i pieniędzy, odbiera im podmiotowość, pogrąża w ponurym świecie "kultury przemysłowej". - "Wyrażam świadomość grożących niebezpieczeństw, ale wcale nie mówię, że do nich na pewno dojdzie" - zastrzegł w jednym z wywiadów Poliakoff. "Konkurs stulecia" również jest swego rodzaju ostrzeżeniem przed wielką manipulacją, jakiej dopuszczają się środki masowego przekazu. Akcja sztuki rozgrywa się w prowicjonalnej rozgłośni radiowej.
W studiu Radia Leicester niepodzielnie króluje Leonard Brazil - disc jokey, idol słuchaczy. Jego codzienne audycje są jedyną atrakcją dla panienek z supermarketu i całej małomiasteczkowej młodzieży. Len, który często ociera sie o kicz i niesmaczny dowcip, jest w pełni świadom tego, że ogłupia swoich słuchaczy. "Można wszystko puścić na antenę, absolutnie wszystko, i wszystko kupią. Połkną i jeszcze się obliżą" - mówi do swojego pomocnika, a Rex potwierdza: "te małolaty zrobią wszystko, co im się każe". Egzaltowane panienki rzeczywiście wykonują coraz bardziej absurdalne polecenia prezentera, byle tylko zdobyć nagrodę w "Konkursie stulecia". Słynny Leonard Brazil, którego podnieca możliwość sterowania ludzkim zachowaniem, przez chwilę wydaje sie przerażony skutkami własnej działalności. W rozmowie z Nicolą Davies, wybraną słuchaczką, której głos go zafascynował, udowadnia dziewczynie, że legendarna "magia radia" to wielkie oszustwo. Widząc jej bierność, bezwolność myślową, usiłuje zmusić ją do obrony przed papką, "tym gównem", które przez lata serwował słuchaczom. Ale Nicola jest niezdolna do jakiegokolwiek oporu czy buntu. Len również się wycofuje. Rozważa możliwość podjęcia pracy w Londynie, gdzie będzie miał mnóstwo pieniędzy i znacznie liczniejsze audytorium. Będzie robił to co dotychczas na skalę o wiele większą. Błaznów potrzebują wszyscy, zawsze i wszędzie. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
KONKURS STULECIA
AutorStephen Poliakoff
PrzekładKarol Jakubowicz
2024.03.01 00:35:57
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.