Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

EWA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • Premiera:
    1998. 06. 12
  • 58 min

Zapomniana dzisiaj, młodzieńcza sztuka Jerzego Szaniawskiego (1886-1970), twórcy stale obecnego w repertuarze teatralnym międzywojnia. "Ewa", wystawiona po raz pierwszy przez Juliusza Osterwę w warszawskiej Reducie w 1921 r., to druga po debiutanckim "Murzynie" (1917) sztuka tego autora. Dziś trudno byłoby ją zaliczyć do utworów, które utrwaliły renomę dramatopisarza, ale też nastrojowa dramaturgia Szaniawskiego nie zawsze spotykała się ze sprawiedliwą oceną. Niektórym jego sztuki wydawały się "znacznie inteligentniejsze w czytaniu niż na scenie" być może w indywidualnej lekturze łatwiej dostrzec ukazaną w nich wieloznaczność motywów ludzkiego działania, całą złożoność naszej natury i uczuć. Największe zainteresowanie wzbudziły "Żeglarz", "Most", a po wojnie "Dwa teatry".
"Ewa" to subtelna opowieść o względności wyborów i o tym, jak trudno człowiekowi godzić w sobie sprzeczne emocje. Mądry i gorzki Szaniawski podpowiada, że względność nie jest czymś złym, a cudze wybory niełatwo jednoznacznie ocenić. W dworku młodego ziemianina Sołtanowicza zbiera się komitet zawiązany dla zbożnego celu - rozstrzygnięcia konkursu na projekt budowy kościoła. Dziedzic, który zamierza ufundować mieszkańcom swojej wsi nową świątynie, ogłasza werdykt. Pierwszą nagrodę zdobywa uznany artysta, laureat dwudziestu paru innych konkursów. Członkowie komitetu z nabożnym zachwytem oglądają projekt, chwaląc styl "miły oku i sercu Polaka", ludowo-narodowy, patriotyczny i pobożny zarazem. "Krzyż i kogucik, krzyż i kogucik" - w uniesieniu powtarza stary ziemianin, skłonny do deklamacji i wzruszeń. Jednak młody dziedzic wybiera do realizacji inny projekt. Sam uważa siebie za artystę dyletanta, tworzy dzieła ładne, ale rozumie, co to jest dzieło wielkie. W nowatorskim projekcie anonimowego architekta dostrzega właśnie znamię geniuszu. Członkowie komitetu, reprezentujący różne sfery i środowiska, są oburzeni lekceważeniem wybitnego twórcy i forsowaniem dzieła, które w ich ocenie jest bluźnierstwem przeciwko polskiej religijności i stylowi narodowemu. Osamotniony w swej ocenie dziedzic jest przekonany o słuszności swojej decyzji. Po otwarciu koperty z nazwiskiem autora okazuje się, że kontrowersyjny projekt jest dziełem architekta Jaszczołta, którego niegdyś dobrze znała młoda, piękna żona Sołtanowicza. Wprawdzie Ewa nazywa tamto zauroczenie "dzieciństwem", ale oczekuje przyjazdu gościa rozmarzona i podniecona. Nie kryje rozdrażnienia, gdy zamiast Jaszczołta do dworu przybywa jego żałosny, pokraczny przyjaciel. Łanowski jako pierwszy dowiaduje się, że dziedzic postanowił poddać swój wybór ocenie całej społeczności. Czy Sołtanowicz pragnie dać wyraz swym demokratycznym przekonaniom i poszanowaniu opinii publicznej, czy rozpaczliwie próbuje bronić swego osobistego szczęścia, przeczuwając zagrożenie ze strony nieznajomego? Gdy w domu ludowym trwa głosowanie, który projekt będzie zrealizowany, na plebanii nieoczekiwanie zjawia się Jaszczołt. Utalentowany autor nigdy jeszcze nie widział swoich planów inaczej niż na papierze. Jest rozgorączkowany i szczęśliwy, że wreszcie znalazł się wspaniały, odważny człowiek, pan całą gębą, gotów sfinansować realizację jego śmiałych wizji. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.03.01 00:37:01
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.