Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ZBÓJCY

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • Premiera:
    1996. 06. 15
  • Barwny, 104 min

Jeden z najwcześniejszych utworów Fryderyka Schillera (1759-1805), pisany jeszcze w czasie studiów w akademii wojskowej, przysporzył autorowi sporo kłopotów. Za wyjazd na premierę "Zbójców" w Mannheim w 1782 r. bez zezwolenia księcia Wirtembergii początkujący dramaturg dostał karę 14 dni aresztu i zakaz pisania sztuk. Inspiracją dramatu było opowiadanie Christiana Friedricha Schubarda, czołowego reprezentanta okresu "burzy i naporu", zatytułowane "Przyczynek do historii serca ludzkiego", w którym autor rozprawiał się z obłudą skrywaną pod płaszczykiem cnoty. Dramat Schillera nawiązuje do znanego w XVIII wieku w Niemczech zjawiska "sprawiedliwych rozbójników", którzy bronili pokrzywdzonych przed bezprawiem możnych. Karol, przywódca bandy złoczyńców, to charakterystyczna dla romantyzmu postać szlachetnego, acz wyjętego spod prawa banity, który schodzi na drogę przemocy, bo dławi go nienawiść do całej "zafajdanej epoki".
W telewizyjnej interpretacji Krzysztofa Babickiego "Zbójcy" to przede wszystkim dramat postaw. Na pierwszym planie rysuje się konflikt pomiędzy braćmi, którzy walczą o miłość ojca i ukochanej kobiety. Idee, postawy i losy zbójeckiej gromady są tylko tłem dla wielkiego, romantycznego teatru namiętności, walki przebiegłego rozumu z szalonym uczuciem. W rodowym zamku we Frankonii stary Maksymilian hrabia Moor rozpamiętuje nieprawości ukochanego pierworodnego syna. Piękny i szlachetny młodzieniec, z którym ojciec wiązał tak wielkie nadzieje, zamiast studiować wiedzie w Lipsku żywot hulaki i libertyna. Franciszek, zawistny intrygant, zazdrosny o miłość ojcowską, urodę, powodzenie u kobiet i pozycję starszego brata i dziedzica fortuny, podstępnie zastępuje list Karola do ojca spreparowanym pismem od rzekomego przyjaciela, który donosi o najokropniejszych występkach niegodziwca. Zdruzgotany stary hrabia zezwala młodszemu synowi, by w jego imieniu listownie upomniał brata, nie doprowadzając go jednak do rozpaczy. Franciszek z właściwą sobie perfidią informuje Karola, że został wydziedziczony i odtrącony przez ojca "na wieki". Załamany Karol Moor przystaje na propozycję Moryca Spiegelberga, obejmuje przywództwo zbójeckiej drużyny. Grasują w Lesie Czeskim, łupią klasztory, wzniecają pożary, rabują i zabijają bogatych mieszczan i wielmożów. Tymczasem Franciszek próbuje omotać nowymi intrygami piękną Amalię, wychowanicę hrabiego Maksymiliana, narzeczoną Karola. Dziewczyna odtrąca go jak obrzydliwego gada. Wówczas Franciszek ucieka się do mistyfikacji. Namawia Hermana, naturalnego syna hrabiego, by zjawił się na zamku w przebraniu, jako świadek śmierci Karola na polu bitwy w wojnie austriacko-pruskiej. Zamaskowany posłaniec przekazuje rodzinie jego szpadę, portrecik Amalii i ostatnie słowa - że klątwa ojca skazała syna na poniewierkę i śmierć. Słysząc to hrabia Moor popada w letarg, Amalia pogrąża się w rozpaczy. Fortuna i władza są w zasięgu ręki Franciszka. Młody dziedzic daje upust swej niepohamowanej, prawdziwej naturze. Żyje w poczuciu bezkarności wobec Boga i ludzi. Do momentu, gdy w okolicy pojawi się tajemniczy hrabia Brand. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
ZBÓJCY
Dramat
AutorFriedrich Schiller
PrzekładJacek Stanisław Buras
2024.03.01 00:37:57
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.