Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

WAMPIR

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    2003
  • Premiera:
    2004. 01. 26
  • Barwny, 84 min

Debiut dramaturgiczny znanego scenarzysty Wojciecha Tomczyka zanim doczekał się premiery w Teatrze Telewizji, był już z powodzeniem wystawiany na deskach Teatru Nowego w Zabrzu i otrzymał główną nagrodę na III Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona", który odbył się w październiku 2003 r. właśnie w Zabrzu.
W swojej sztuce Tomczyk powraca do lat 70., ale nie jest to jeszcze jedno nostalgiczne wspomnienie PRL-u lat młodości. "Wampir" ukazuje mechanizm PRL-owskiej "sprawiedliwości" i "praworządności", których celem nie było schwytanie i sprawiedliwe osądzenie sprawcy, ale sprostanie oczekiwaniom władzy domagającej się szybkich wyników. Aby przypodobać się zwierzchnikom, manipulowano faktami, zastraszano świadków, fabrykowano dowody. Punktem wyjścia dramatu stała się historia jednego z największych śledztw w naszej powojennej kryminalistyce: głośna sprawa Zdzisława Marchwickiego "Wampira" i jego brata Jana, skazanych na śmierć za seryjne morderstwa, które wstrząsnęły Śląskiem na przełomie lat 60. i 70. Sztuka Wojciecha Tomczyka, zręczne połączenie teatru faktu i groteski, nie jest prostą rekonstrukcją faktów: autor zatarł realia, zmienił nazwisko bohatera, który tu nazywa się Czesław Nawrocki, jego brat zaś - Roman. Ofiarą, z powodu której ślimacząca się sprawa nagle stała się priorytetowa, była w rzeczywistości nie córka premiera Henryka Jabłońskiego, ale bratanica Edwarda Gierka. Świetnym pomysłem narracyjnym okazało się wprowadzenie postaci narratora - zamieszanego w tę ponurą sprawę aktora jednego ze śląskich teatrów, który po latach relacjonuje reporterowi telewizyjnemu faktyczny przebieg wydarzeń i wyjawia rolę, jaką w nich odegrał.
Tajemniczy sprawca regularnie morduje kobiety w miastach Zagłębia. Choć ma już na koncie 14 ofiar, milicja bardzo opieszale prowadzi śledztwo, a kierującego komendą wojewódzką kapitana Albina Musiała bardziej pochłaniają własne sprawy i rozgrywki personalne niż schwytanie mordercy. Nie ustalono nawet, czy wszystkie czyny były dziełem tej samej osoby. Ale kiedy kolejną ofiarą "Wampira" pada córka samego premiera Jabłońskiego, młoda aktorka Jolanta, siły porządkowe zostają postawione w stan najwyższej gotowości. Machinę śledczą wprawiają w ruch kolejne telefony "z góry", ponaglenia i żądania jak najszybszego znalezienia winnego. Na liście podejrzanych znajduje się również aktor, który trafia do aresztu, choć milicja ma świadomość, że nie zabił Joli, a tym bardziej pozostałych 14 kobiet. Ale może się przydać funkcjonariuszom. Zatrzymany na podstawie zeznań bileterki z teatru inżynier Kazimierz Stańczak zostaje przez nią rozpoznany, ale pani prokurator i "górze" trudno uwierzyć w winę wzorowego towarzysza kopalnianych struktur partyjnych, byłego harcerza, opiekuna zakładowego radiowęzła, męża i ojca. Wobec siły takich "argumentów" Stańczak zostaje wypuszczony. Wkrótce popełnia samobójstwo, zabiwszy wcześniej żonę i córkę. Zostawia nawet wiadomość - coś na kształt przyznania się do winy i zarazem listu pożegnalnego. Choć właściwie nie ma już wątpliwości, że to on był "Wampirem", nie można tak zakończyć śledztwa. Premier, wojewoda i opinia publiczna oczekują procesu i przykładnego ukarania sprawcy. Martwy "Wampir" do tego się nie nadaje. Trzeba więc wykreować innego. Musiał, bezwzględny karierowicz, pragnie za wszelką cenę wykazać się przed zwierzchnikami. Wpada na szatański pomysł. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
WAMPIR
AutorWojciech Tomczyk

Varia
pokaż

2024.03.01 00:44:25
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.