Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

MOLIER, CZYLI ZMOWA ŚWIĘTOSZKÓW

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1981
  • Premiera:
    1981. 05. 25
  • Barwny, 115 min

Sztuka Michała Bułhakowa "Molier, czyli zmowa świętoszków" należy dziś do klasyki rosyjskiego dramatu, choć w Związku Radzieckim przez wiele lat znajdowała się na indeksie. Napisana w 1929 roku, natychmiast została uznana przez cenzurę za nieprawomyślną. Aż do śmierci Bułhakowa w 1940 roku władze nie pozwalały jej wystawiać. Wprawdzie w 1931 roku zakaz uchylono, ale na bardzo krótko.
Spektakl Macieja Wojtyszki, znakomicie sfilmowany (m.in. kamerą z ręki) i zagrany, jeszcze przed premierą stał się głośnym wydarzeniem. Reżyserowi udało się pozyskać do obsady kwiat ówczesnego polskiego aktorstwa. Jak wspominał później Wojtyszko, atmosfera na planie była wyjątkowa, zarówno aktorzy, jak i pozostali twórcy przedstawienia pracowali z niecodzienną żarliwością i zapałem. Rolę Magdaleny Bejart zagrała Halina Mikołajska, wybitna aktorka i działaczka opozycji antykomunistycznej, dla której był to powrót na scenę po długiej przerwie, spowodowanej zakazem występów. Fabuła dramatu osnuta jest wokół ostatnich lat życia Moliera. Największy komediopisarz Francji znajduje się u szczytu kariery. Cieszy się względami i opieką króla, a jego sztuki biją rekordy popularności. Nad starzejącym się pomału artystą zbierają się wszakże ciemne chmury. A wszystko za sprawą "Świętoszka", komedii niesłychanie ostro atakującej obłudę religijną. Przeciwko pisarzowi występują dostojnicy kościelni, a markiz de Charron - arcybiskup Paryża różnymi sposobami próbuje pozbawić go łask króla. Monarcha jednak, choć z pewnym wahaniem, zezwala na wystawianie "Świętoszka". Arcybiskup wszakże nie rezygnuje i czeka na odpowiednią sposobność, by dopiąć swego. Tymczasem Molier pała coraz gorętszą namiętnością do młodziutkiej Armandy Bejart, utalentowanej, lecz płochej aktoreczki. Niepohamowany afekt pisarza oznacza zarazem definitywny koniec jego związku z dawną kochanką Magdaleną Bejart. Zrozpaczona kobieta zrywa z trupą Moliera i usuwa się w cień. Zachowuje w tajemnicy, że Armanda nie jest jej młodszą siostrą, lecz córką. Ukrywa też, że w okresie poczęcia dziecka żyła równocześnie z dwoma mężczyznami. Jednym z nich był przyszły autor "Świętoszka". Dochodzi do ślubu Moliera z Armandą. Wkrótce młoda żona zaczyna zdradzać pisarza z jego wychowankiem, aktorem Zachariaszem Moirronem. Molier, przyłapawszy ich in flagranti, wyrzuca Moirrona z trupy. Krewki młodzian, chcąc się zemścić, donosi arcybiskupowi o zasłyszanej niegdyś przypadkiem plotce, jakoby Armanda była córką Moliera. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
MOLIER CZYLI ZMOWA ŚWIĘTOSZKÓW
AutorMichaił Bułhakow
PrzekładJerzy Pomianowski
2024.03.01 00:50:10
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.