Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

MANIA CZY ANIA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1998
  • Premiera:
    1999. 12. 20
  • Barwny, 50 min

Adaptacja powieści Ericha Kästnera (1899-1974), niemieckiego pisarza i dramaturga, a także autora wielu popularnych książek dla dzieci ("Emil i detektywi", "Latająca klasa"). Widowisko świetnie zagrane przez małych wykonawców, zwłaszcza odtwórczynie tytułowych bliźniaczek, zrealizowane w malowniczych plenerach i ładnych wnętrzach, jest dobrą ilustracją charakterystycznego dla tego autora ciepłego humoru i optymizmu.

Na zimowisku w Zdrojowej Górze spotykają się dziewczynki bliźniaczo do siebie podobne. Wprawdzie Mania ma porządnie splecione warkocze, jest spokojna i układna, Ania zaś ma zawsze wzburzoną fryzurę i równie niespokojny sposób bycia, jednak podobieństwo "sobowtórów" jest uderzające i, jak się wkrótce okaże, nieprzypadkowe. Początkowo wrogo nastawione do siebie dziewczynki zaprzyjaźniają się i szybko odkrywają, że urodziły się dokładnie tego samego dnia w tej samej miejsowości. Niedługo po narodzinach bliźniaczek rodzice rozwiedli się, podzielili córeczkami i zamieszkali w różnych miastach. Siostry wpadają na szalony pomysł. Najpierw niszczą zdjęcie zrobione przez prowincjonalnego fotografa - jak sądzą, jedyny dowód, że spotkały się na zimowisku. Potem drobiazgowo opowiadają jedna drugiej o zwyczajach rodziców i o domach, których nie znają. Wreszcie są gotowe do zamiany życiowych ról - Ania jedzie do Monachium, gdzie dotychczas mieszkała Mania z mamą, Mania zaś wyrusza do Wiednia na spotkanie z ojcem, którego oglądała tylko na fotografii.
Tata ledwie zauważa, że dziewczynka po powrocie z ferii dziwnie spoważniała. W hotelu "Imperial", gdzie stołuje się słynny dyrygent Ludwik Palffy, wszyscy cieszą się, że Ania wróciła, tylko głupi Fafik, pies pana radcy, mija ją obojętnie, jakby nie poznał swojej ulubienicy. Z kolei mama jest trochę zdziwiona, że jej dzielna córeczka oduczyła się gotować i nagle zaczęła bazgrać w zeszytach jak kura pazurem, jednak pani Korner wcale się tym nie martwi, przeciwnie, cieszy się, że wreszcie stała się beztroską, radosną dziewczynką, nie obciążoną obowiązkami ponad swój wiek. Tak więc żadne z rodziców niczego nie podejrzewa. Natomiast w sercu Mani budzą się najgorsze obawy. Dziewczynka zauważa, że o względy tatusia usilnie zabiega primadonna operowa, panna Irena Gerlach. Zdesperowana, podejmuje nierówną walkę z piękną i bezwzględną kobietą, której udaje się skłonić znanego dyrygenta i kompozytora do oświadczyn. Mania zjawia się w mieszkaniu panny Gerlach, by oznajmić, że nie wolno jej poślubić pana Palffy. Przypłaca jednak ten akt odwagi i rozpaczy ciężką chorobą. Tymczasem w Monachium Ania zamartwia się, że nie ma wiadomości od siostry. Przypadek sprawia, że mama odkrywa podstęp bliźniaczek. Natychmiast kontaktuje się z byłym mężem, obie z Anią przyjeżdżają do Wiednia. Pod opieką mamy Mania błyskawicznie powraca do zdrowia. Zbliżają się dziesiąte urodziny sióstr, ale dziewczynki nie pozwalają sobie niczego ofiarować. Chcą dostać tylko jeden, szczególny podarunek. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
MANIA CZY ANIA
AutorErich Kästner
PrzekładLeonia Gradstein
PrzekładJanina Gillowa
2024.03.01 00:33:31
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.