Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

POJEDYNEK

2002
Waldemar Mordarski

W środku lasu, w gęstej mgle dwóch rycerzy toczy ze sobą pojedynek, który obserwuje wilk. W pewnym momencie zaczynają się dziać dziwne rzeczy i jeden z rycerzy znika. Po chwili wraca, pada deszcz, a w końcu okazuje się, że rycerz walczy sam ze swoim odbiciem i gdy wygrywa tamto znika, ukazując obraz czystego nieba i księżyca.

Wilk to jeden z najbogatszych symboli kultury europejskiej. W przekazach kulturowych dominują obrazy wilka o negatywnych konotacjach. W dużej mierze na takie postrzeganie "szarego psa" wpłynęło chrześcijaństwo i biblijny wizerunek zwierzęcia jako drapieżnego i bezwzględnego, ucieleśniającego diabła, zabójcę. Do tego obrazu nawiązuje Waldemar Mordarski w pierwszym ujęciu Pojedynku. Z kłębów szarości - mgły lub dymu - wyłania się wilczy pysk ze świdrującymi oczami. Ukryty w ciemnościach, w cieniu krzaków i drzew z dystansu przygląda się dwóm walczących rycerzom. W mroczną i pełną napięcia muzykę wplecione zostają dźwięki szczękających mieczy i warczenia. Wilka przemyka wśród drzew. Gdy pojedynek dobiega końca, a rycerz odkrywa, że walczył sam ze sobą, na ekranie znów pojawia się ciemny pysk wilka. Czy zamierza zaatakować człowieka? A może jego obecność ma znaczenie wyłącznie symboliczne: w bohaterze dokonała się przemiana? Jak czytamy u Izajasza: "Wilk zamieszka wraz z barankiem" (Iz. 11,6 por. 65,25).

Jego cicha obecność w lesie współbuduje napięcie filmu. Wzmaga je również miejsce akcji - dzikie i niedostępne, nieokiełznane przez człowieka oraz burza, która na moment przerywa pojedynek. Dźwięki burzy mieszają się ze szczękiem broni. Gdy miecze zostają skrzyżowane w rozstrzygającym momencie pojedynku, w warstwie sonorystycznej etiudy pojawia się grzmot. Muzyka zmienia się gwałtownie. Obraz kropel nałożony zostaje na kadry ukazujące bohaterów. Rycerz dostrzega w wodzie swe odbicie. Sylwetka rzekomego zwycięzcy rozmywa się w deszczu.

Głównym źródłem napięcia w etiudzie jest jednak plastyka obrazu, wyraźnie inspirowana twórczością artystycznego opiekuna filmu - Piotra Dumały. Mordarski jednak nie naśladuje mentora, lecz twórczo rozwija jego monochromatyczną estetykę. Dominantą Pojedynku jest szarość przechodząca w czerń lub wyłaniająca się z czerni. Szarość oznacza redukcję, odrzucenie barw. Technika, jaką stosuje Mordarski przypomina klasyczną metodę grisaille. "Słownikowa, usankcjonowana w ramach instytucji historii sztuki, definicja grisaille odwołuje się do kategorii monochromatyczności oraz do iluzji trójwymiarowości: grisaille ma wytwarzać efekt rzeźby za pomocą szarości rozpostartej dwuwymiarowej płaszczyźnie." (M. Leśniak, Pozostałości archiwum). Szarość odsyła również do przeszłości, do czegoś, co nie jest już obecne jak widmo autodestrukcji w pojedynku z samym sobą.

Katarzyna Mąka-Malatyńska
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl