Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

Witold Sobociński w Muzeum Kinematografii

30 września 2015

Witold Sobociński, jeden z najznakomitszych polskich autorów zdjęć filmowych będzie bohaterem wystawy w Muzeum Kinematografii w Łodzi. Zapraszamy w czwartek 8 października o godz. 17 na otwarcie ekspozycji "Witold Sobociński. Wizualna ciągłość obrazu" oraz premierę towarzyszącego jej albumu.


Witold Sobociński (15 października będzie obchodził 86 urodziny) jako operator filmów fabularnych zadebiutował w 1967 roku filmem "Ręce do góry" Jerzego Skolimowskiego. W kolejnych latach bogatej kariery współpracował z Andrzejem Wajdą ("Wesele", "Ziemia obiecana"), Wojciechem Jerzym Hasem ("Sanatorium pod Klepsydrą"), Romanem Polańskim ("Frantic"), Krzysztofem Zanussim ("Życie rodzinne"), Andrzejem Żuławskim ("Trzecia część nocy"), Piotrem Szulkinem ("O-bi, o-ba. Koniec cywilizacji"), Jerzym Kawalerowiczem ("Śmierć prezydenta"), Feliksem Falkiem ("Był jazz"). Przy okazji tego ostatniego tytułu warto przypomnieć, że w latach 1947-58 Sobociński grał na perkusji i puzonie w legendarnym zespole jazzowym "Melomani".

Witold Sobociński jest autorem zdjęć do ponad 90 filmów fabularnych, etiud, filmów dokumentalnych i seriali telewizyjnych. Środowisko filmowe darzy go niezwykłą estymą. - Ziemia obiecana była filmem Witka dzięki jego znajomości Łodzi, w której mieszkał. Prowadził nas w miejsca, gdzie XIX wiek zatrzymał się, żeby dać nam szansę na realizację kina z tamtych lat. A potem potrafił stworzyć obrazy niezapomniane, budzące podziw światowej widowni - napisał Andrzej Wajda.

- Odbyłem u Witka wspaniałą szkołę. Szanuję go za nieprawdopodobny talent, niebywałą wrażliwość wizualną i nieokrzesany temperament - mówi operator Sławomir Idziak ("Krótki film o zabijaniu", "Helikopter w ogniu").

Jako pedagog w łódzkiej Szkoły Filmowej Sobociński sprawował nadzór artystyczny nad wieloma projektami studenckimi. - Na jego wykładach czułem się jak student najlepszej uczelni świata. Jest wspaniałym operatorem ze światowej czołówki. Zachęcał nas do ryzyka: nie bój się cienia, rób ujęcia przez okno, oświetlaj jednym źródłem światła. Miał absolutnie nowoczesne myślenie o zdjęciach - wspomina pracujący w Hollywood operator Dariusz Wolski ("Piraci z Karaibów", "Alicja w krainie czarów").

Sztuka operatorska Sobocińskiego charakteryzuje się niezwykłym wyczuciem rytmu. - Film działa we mnie jak narkotyk. Pod jego wpływem się zmieniam. Zbliżam się do tematu poprzez emocje, przez przeżywanie tego, co jest ukryte w materii zadanej przez treść. W trakcie realizacji nie mogę spać, ciągle poszukuję najlepszych rozwiązań, ciężko pracuję fizycznie. W czasie nieprzespanych nocy powstają we mnie gotowe obrazy, realizowane później następnego dnia. I taki "naładowany" przyjeżdżam na plan i spotykam się z ludźmi, którzy ze spokojem zaczynają pracę od filiżanki kawy - mówi Witold Sobociński.

- Realizacje Sobocińskiego są brawurowe, dynamiczne i operują układami kompozycyjnymi charakterystycznymi dla ludzi o wielkim talencie. Są to układy mające pełną dynamikę ekspresji, przy zachowaniu wszystkich subtelnych elementów, które daje utalentowanemu operatorowi do przeczytania światło - podkreśla Jerzy Wójcik, operator i przyjaciel bohatera wystawy ("Popiół i diament", "Faraon").

Za swoje dokonania artystyczne Sobociński był wielokrotnie nagradzany, m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1998), Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (2011), Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2008), Złotymi Żabami na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage (1994, 2000), Nagrodą Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów Filmowych (2002), Nagrodą Specjalną Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (2014), Polską Nagrodą Filmową Orzeł w kategorii: Nagroda za Osiągnięcia Życia (2007), Nagrodą Platynowe Lwy za całokształt twórczości na 37. Festiwalu Filmowym w Gdyni (2012).


Na wystawie "Witold Sobociński. Wizualna ciągłość obrazu" pokazane zostaną m.in. oryginalne materiały z prywatnego archiwum operatora oraz ze zbiorów Muzeum Kinematografii, w tym werki, fotosy, plakaty do tych 12 filmów, które sam Sobociński określił jako swoje najlepsze. Na ekspozycji znajdzie się również sprzęt filmowy, którego Sobociński używał, a także niespodzianka związana z miłością artysty do muzyki jazzowej. Całość dopełnią zarejestrowane wywiady z wybitnymi twórcami filmowymi i wypowiedzi samego Witolda Sobocińskiego.

© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.