Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

Nowości wydawnicze: o "Ostatnim etapie" po angielsku

21 stycznia 2018
Fotos z filmu "Ostatni etap"

Nakładem amerykańskiego uniwersyteckiego wydawnictwa Northwestern University Press ukazała się książka Marka Haltofa "Screening Auschwitz. Wanda Jakubowska's The Last Stage and the Politics of Commemoration" ("Ekranizując Auschwitz. "Ostatni etap" Wandy Jakubowskiej i polityka pamięci"), anglojęzyczna monografia poświęcona "Ostatniemu etapowi" Wandy Jakubowskiej.

Marek Haltof, filmoznawca, profesor Northwestern University, autor książek o kinie autralijskim, zajmuje się także historią kina polskiego. Owocem tych badań są wydane na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat anglojęzyczne książki: "Polish National Cinema" (2002), The New Polish Cinema (2003), "The Cinema of Krzysztof Kieślowski: Variations on Destiny and Chance" (2004), "Historical dictionary of Polish cinema" (2007) i "Polish film and the Holocaust : politics and memory" (2012).

Najnowszą książkę autor poświęcił klasycznemu filmowi Wandy Jakubowskiej z roku 1947, filmowi pionierskiemu, który jako pierwszy w fabularnej formie sportretował niemiecki obóz śmierci. Haltof w swojej monografii udowadnia, że "Ostatni etap" ukształtował kolejne filmy o Shoah, ustanawiając kilka quasi-dokumentalnych motywów, łatwo rozpoznawalnych w późniejszych narracjach o Holokauście: ciemne, "realistyczne" obrazy obozu, wyraźne granice między ofiarami i oprawcami. Film Jakubowskiej jako pierwszy pokazał, dziś archetypiczne, obrazy życia obozowego: poranne i wieczorne apele więźniów, przyjazd pociągów do Birkenau, rozdzielanie rodzin, ujęcia dobytku pozostawionego przez zagazowane ofiary. Te i inne obrazy wzmocniły sposób portretowania niemieckich obozów koncentracyjnych i są dostrzegalne w wielu późniejszych amerykańskich filmach z "Listą Schindlera" Stevena Spielberga na czele.

Autor w swojej pracy opisuje okoliczności powstawania filmu na terenie obozu Auschwitz-Birkenau i podsumowuje debatę wywołaną premierą filmu.


Książkę można nabyć w księgarni wydawnictwa.

© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor