Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

Nowości wydawnicze

4 marca 2024

W ciągu ostatnich kilku tygodni ukazało się kilka interesujących publikacji poświęconych polskiemu kinu i jego twórcom. Poniżej prezentujemy część z nich:


Hanna Margolis, reżyserka filmów animowanych, historyczka sztuki i wykładowczyni akademicka, w swojej najnowszej książce "Niewidzialną ręką. Filmy animowane kobiet w (męskich) strukturach animacji w Polsce" (Wydawnictwo Universitas), analizuje twórczość autorek animacji od lat 40. po dzisiejsze lata. Publikacja zawiera analizy produkcji m.in. Haliny Bielińskiej, Zofii Oraczewskiej czy Katarzyny Latałło, by wymienić tylko kilka nazwisk. Jest efektem rozprawy doktorskiej napisanej w Szkole Filmowej w Łodzi pod opieką dr hab. Moniki Talarczyk. Praca ta została uhonorowana Nagrodą Uniwersytetu Jagiellońskiego im. Alicji Helman za pracę doktorską z zakresu filmoznawstwa.
Zapraszamy serdecznie na spotkanie z Autorką, które odbędzie się 6 marca 2024 roku o godzinie 18.00 w Łodzi w lokalu Niebostan (ul. Piotrkowska 17).


Marek Cieśliński jest badaczem zajmującym się historią polskiego filmu dokumentalnego i działalnością Polskiej Kroniki Filmowej. W swojej najnowszej publikacji "Poruszyć miliony. Kino Jerzego Bossaka", wydanej w serii Filmoznawcy Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwa PWSFTviT w Łodzi, skupia się na postaci i działalności jednej z najważniejszych postaci kinematografii PRL. Analizuje nie tylko jego dokumenty i napisane przez niego scenariusze, teksty krytyczne i recenzje, ale również rozpatruje życiorys Jerzego Bossaka z punktu widzenia trudnych dla artystów czasów, w których przyszło mu żyć i tworzyć.


Książka "Dodatki filmowe Andrzeja Barańskiego. Rozmowa-rzeka" (Wydawnictwo Ha-art) autorstwa Pawła Jaskulskiego skupia się na tej części twórczości znakomitego reżysera, która rzadko staje się tematem zainteresowania filmoznawców. Analiza filmów krótkometrażowych zrealizowanych przez Andrzeja Barańskiego w Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi jest cennym spojrzeniem i wzbogaceniem wiedzy na temat produkcji Barańskiego, a także zapomnianych dzisiaj i nieemitowanych produkcji emitowanych w okresie PRL-u w kinach przed seansem filmu fabularnego.




W ostatnich tygodniach ukazały się również książki na temat kultowych seriali telewizyjnych z lat 60. i 70. Rafał Dajbor, aktor i autor książek poświęconych aktorom Stanisława Barei, w opracowaniu "40-latek. Kulisy kultowego serialu" (Wydawnictwo Krytyki Politycznej) opisuje realizację słynnego serialu o inżynierze Stefanie Karwowskim i sylwetki jego twórców. Zastanawia się również nad wpływem "40-latka" na kulturę popularną oraz sekretem jego ciągłej popularności.




Z kolei zbiorowa publikacja "Stawka większa niż życie. Dossier" (Wydawnictwo Ongrys) jest obszerną monografią kultowej produkcji o agencie J-23. Autorzy, w bogato ilustrowanej książce, opisują przebieg realizacji spektakli Teatru Sensacji a następnie serialu telewizyjnego, przywołują liczne historie zza kulis, podejmują również szereg innych tematów, związanych m.in. z ingerencjami cenzorskimi w poszczególne odcinki. Książka zawiera również przedruk pełnych stenogramów z kolaudacji serialu.




"Zjazd Filmowy w Wiśle 1949. Źródła, komentarze, opracowania" (Filmoteka Narodowa-Instytut Audiowizualny), monografia pod redakcją dr hab. Barbary Gizy i Adama Wyżyńskiego to krytyczne opracowanie pełnego stenogramu wydarzenia niezwykle istotnego dla polskiego kina pierwszej połowy lat 50. Publikacja obszernego protokołu z zebrania podczas którego zadekretowano socrealizm jako jedyną metodę twórczą, wzbogacona jest przez krytyczne teksty historyków i filmoznawców, zawiera również szereg nieznanych wcześniej ilustracji. Niezwykle cenna publikacja wzbogacająca wiedzę na temat pierwszych lat powojennej kinematografii i jej politycznych kontekstów.


Zapraszamy do lektury!

© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.