Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

DOTKNIJ MNIE

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2003
  • Premiera:
    2004. 02. 17
  • Barwny (negatyw: Fuji Film), 84 min

    Plenery: Łódź.

Mocny i odważny film "Dotknij mnie", opowiadający "o braku miłości i desperackim jej poszukiwaniu", Anna Jadowska i Ewa Stankiewicz zrealizowały jako studentki łódzkiej Filmówki, ale bez pomocy władz szkolnych i profesorów. Przystąpiły do kręcenia zdjęć latem, już po zakończeniu zajęć na uczelni. Przedsiewzięcie przerastało studencką kieszeń, młode reżyserki nie miały producenta ani żadnych środków finansowych. Swoją pasją, energią, pomysłami zaraziły jednak wielu ludzi, którzy byli gotowi pomagać bezinteresownie.
"Dotknij mnie" zostało osadzone w realiach polskiej szarej rzeczywistości. Akcja rozgrywa się w Łodzi, gdzie kwitnie bezrobocie i szerzy się bieda. Autorki filmu ukazują najuboższe dzielnice miasta, ulice nędzy, zamknięte przędzalnie, ludzi włóczących się bez celu, pijących na podwórkach, awanturujących się i czekających na jakąś dorywczą pracę czy choćby nielegalny zarobek. Bohaterowie filmu to ludzie życiowo niespełnieni, rozbici, niezdolni do prawdziwej miłości, żyjący w "emocjonalnym ubóstwie". Fatalny start ma młodzież pochodząca z patologicznych, rozbitych rodzin, pozbawiona szans na lepszą przyszłość, utrzymująca się z kradzieży, rozbojów. W slumsach, dzielnicy ubóstwa i nędzy, życie toczy się utartymi koleinami. Na tym tle rozwija się akcja filmu, kolejno przewijają się rozmaite wątki.

Łódź 2002, miasto biedne, brutalne, drugie co do liczby mieszkańców w Polsce. Co czwarty Łodzianin jest bezrobotny. Życie toczy się tu na ulicy.
Sylwek i Piotrek wlaśnie skończyli szkołę filmową, Sylwek reżyserię, a Piotrek wydział aktorski. Obaj nie mają stałej pracy. Zarabiają prowadząc tele-sprzedaż dla lokalnej telewizji. Program ten reżyseruje Marek, mężczyzna około 40, prostak o wielkich ambicjach. Ale płaci pieniądze. Chłopcy się go boją, pozwalają się poniżać, ale to i tak nie przynosi pozytywnych rezultatów, Marek rezygnuje z ich usług.
Dwaj policjanci, jak co dzień wyruszają w miasto, by uciszyć jakąś domowa awanturę. W mieszkaniu w brudnej łódzkiej kamienicy trwa walka pomiędzy, matką, 15-letnią córką i konkubentem. Poszło o mielonkę. Ania odłożyła ją sobie na kolację mielonka zniknęła. Awantura przerodziła się w próbę sił - kto rządzi w tym domu: 15 letnia Ania czy konkubent matki. Ania wybiega z domu.
Tak rozpoczynają się te dwie lódzkie historie.
Sylwek i Piotrek desperacko poszukują pracy. Od Sylwka odeszła dziewczyna i nawet nie chce z nim rozmawiać. No chyba, że Sylwek zacznie pracować. Wtedy nic pewnego, ale kto wie... chłopcy trafiają do dziwnego lokum, nielegalnie. Klucze jakimś sposobem zdobył Sylwek i czuje się za to mieszkanie odpowiedzialny. Chodzi, utyskuje i sprząta po Piotrku. ("Nas tu nie ma!, rozumiesz?"). Nikt nie wie, że oni tam są, stąd bardzo dziwna wydaje się wizyta Karoliny. Karolina namiętnie ogląda tele-sprzedaż i jest fanką Sylwka. Wzięła kiedyś od niego autograf. Nie wiadomo jak trafiła do mieszkania Próbuje powiedzieć, że Sylwek się jej podoba, ale chłopcy bawią się jej kosztem.
Policjant wraca do mieszkania, w którym poprzedniego dnia interweniował uciszając awanturę. Grzegorz, młodszy aspirant, policjant z niewielkim doświadczeniem, twierdzi, że zostawił tu notes slużbowy. Ale to tylko pretekst, Grzegorz, nie może zapomniec o kobiecie, która teoretycznie jest w wieku jego matki. Sam nie do końca rozumie swoje zachowanie, ale uporczywie nie wychodzi od Ewy. Z rozmowy o niczym robi się kłopotliwa sytuacja. Mężczyzna i kobieta są trochę za blisko siebie.
Sylwek i Piotrek. Nerwówka. Ktoś uporczywie puka do drzwi. Gazownia. Sprawdzenie liczników. Po wyjściu chłopcy orientują się, że mają odcięty gaz. Chcąc teraz wziąć gorącą kąpiel, Sylwek i Piotrek nachodzą kolegę, który prezentuje i sprzedaje przenośne sauny w pasażu ekskluzywnej galerii. Wojtek (kolega od saun) już sam nie wie, jak się pozbyć intruzów.
W jednej z łódzkich knajp widzimy większość bohaterów. Bawią się na całego. Po imprezie nieletnia Ania spędza noc z Wojtkiem - sprzedawcą saun, rasowym podrywaczem, który paradoksalnie nie ma na Anię ochoty. To dziewczyna mu się narzuca. On nie stara się nawet stworzyć pozorów zainteresowania Anią. Są w jednym pokoju, niby razem, ale bardzo osobno. W gruncie rzeczy Ania, choć zachowuje się wyzywająco, tak naprawdę sama nie wie czego chce.
Ania ze swoją paczką kumpli na podwórku przy papierosach prowadzi długie rozmowy na dorosłe tematy. Interesuje się nią pewien chłopiec w jej wieku. Pierwsze podchody, dziecięce gody, niezgrabne. Chłopak za pośrednictwem kolegi proponuje Ani chodzenie, propozycja zostaje przyjeta. Dzieci całują się w komórce.
Sylwek i Piotrek odkrywają fascynujacych sąsiadów. Z okna ich domu widać agencję towarzyską. Najpierw nawiazują z dziewczynami kontakt przez okno, potem tańczą z nimi każdy w swoim oknie.Wreszcie kiedyś po wypaleniu marihuany decydują się zejść do dziewczyn. To, co tam zastają zupelnie ich zaskakuje: dziewczyny są zaspane i smutne, w środku jest dziwnie pusto, a za koleżeńską rozmowę też trzeba płacić. Na dodatek z okien burdelu widzą, że ktoś jest w "ich" mieszkaniu. Boją się tam wrócić, więc postanawiają przenocować w burdelu. Sylwek natyka się w szatni na zwolnioną z pracy prostytutkę, (Izę, byłą pracownicę biura matrymonialnego), która pakuje swoje rzeczy. Przez chwilę rodzi się pomiędzy nimi jakaś bliskość. Prostytutka szybko to niszczy. Brutalnie gwałci Sylwka.
Wokół kamienicy Ewy kręci się policjant - Grzegorz, który liczy na to, że ją tu spotka. Zaczepia chłopaków na podwórku. Mimo tego że się z niego nabijają, Grzegorz nie rezygnuje. Po raz kolejny odwiedza Ewę, tym razem ośmielony alkoholem. Zastaje ją kiedy ona wiesza pranie na balkonie. Ewa nie chce go wpuścic do mieszkania, pozwala mu zamienić z nią kilka zdań. Grzegorza ponoszą emocje, wykrzykuje zmieszanej kobiecie i przy okazji sąsiadom całe swoje uczucie. Następnego dnia pokorniutki i zmieszany, z kwiatkami w ręku przychodzi z przeprosinami. Ewa się nie gniewa, odpowiada na czułości młodego policjanta. Z pokoju obok wychodzi jej kolejny konkubent.
Sylwek i Piotrek podejmują jeszcze jedną desperacką próbę znalezienia pracy. Sylwek stoi pod Urzędem Zatrudnienia wśród "staczy". Piotrek w tajemnicy przed kolegą, w tym samym czasie idzie się zarejestrować. Dowiaduje się, że nawet do sezonowego zbierania poziomek w Szwecji potrzebny jest 5 letni staż pracy na roli. Dla magistra sztuki - aktora, jedyna propozycja, to bezpłatny staż w policji. Przynajmniej będzie miał ubezpieczenie. Stojąc wśród bezrobotnych Sylwek dostrzega piękną dziewczynę na ulicy i idzie za nią. Piotrek zrezygnowany mija na ulicy Ewę (matkę Ani), zaczepia ją pytajac o papierosa. Ewa nie ma papierosa, ale może go podwieźć. W maluchu jest ciasno i klopotliwie, rozmowa się nie klei. Ewa przylega do Piotrka. Udaje im się przedostac na tylne siedzenie. Przygodny sex trwa chwilę. Ewa nieruchomieje. Piotrek nie rozumie co się stało. Wychodzi z auta i odchodzi. Smutno, bezosobowo. Zupełnie w przeciwieństwie do Sylwka, który przeżywa prawdziwe uniesienie. Trafia za dostrzeżoną na ulicy dziewczyną na duże łódzkie podwórko (trzepak, susząca się bielizna, dwa wielkie kontenery śmieci na środku, galeria komórek drewnianych). Dziewczyna uwodzi go, wciąga w grę, tańczy, w końcu robi dla niego streaptease za śmietnikiem. Tak jakby to była niewinna zabawa dwóch przeznaczonych sobie kochanków. Sylwek jest w siódmym niebie. I tylko nie wiemy, czy scena dzieje się naprawdę, czy jedynie w jego wyobraźni.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

  • 2003
    Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Główna w Konkursie Kina Niezależnego
    za "ekranową prawdę, inwencję formalną, nowoczesny sposób opowiadania i drapieżność w ukazywaniu polskiej rzeczywistości"
  • 2003
    Wrocław (Slamdance Poland)-Nagroda
    dla najlepszego filmu fabularnego
  • 2003
    Poznań (Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Off Cinema")-"Brązowy Zamek"
    za "prawdę i wzruszenie"
  • 2004
    Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film")
    dla najlepszego filmu offowego; za rok 2003
2017.05.13 01:08:06
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski