Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

OGNISTY ANIOŁ

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1985
  • Premiera:
    1986. 03. 03
  • Gatunek:
    Film psychologiczny, Film kostiumowy, Film poetycki
  • Barwny, 2750 m, 95 min

Niemcy, 1534 rok. Pozostawiając za sobą płonący stos, miejsce kaźni czarownicy, Peter Ruprecht, skromnie odziany rycerz, w ostatniej chwili wjeżdża na prom, który przewozi go na drugą stronę rzeki. Zdrożony trafia do przydrożnej gospody. Prosi o nocleg i zmęczony natychmiast zasypia. Budzą go niepokojące odgłosy, wśród których dominuje przeraźliwy krzyk kobiety. Zaniepokojony przeszukuje pomieszczenia gospody i w jednym z nich spotyka młodą, na pół rozebraną i dziwnie zachowującą się kobietę, przeżywającą rodzaj hipnotycznego transu. Ruprecht pomaga jej powrócić do stanu równowagi, a Renata zwierza mu się ze swoich przeżyć wewnętrznych, stale powtarzających się od dzieciństwa widzeń Ognistego anioła, którego nazwała Madielem. Anioł przybierał różne postacie, by kiedyś wcielić się w postać bogatego hrabiego Henryka von Otterheima. Następnego ranka Peter dowiaduje się od właścicielki gospody historii Renaty i hrabiego Henryka, który po okresie niezrozumiałej fascynacji dziewczyną kazał ją przepędzić z zamku, a sam zajął się badaniem zjawisk magicznych. Gdy gospodyni kończy opowieść, z domu wychodzi ubrana do drogi Renata, wsiada na konia Petera i każe mu prowadzić go za uzdę. Po wizycie u wróżbiarki, która niejasno aprobuje cel ich podróży i wieszczy krwawe zakończenie historii, Renata znów zaczyna wpadać w trans, przeradzający się w omdlenia i stany apatii. Jedynym sensem jej życia jest odnalezienie hrabiego Henryka. Peter Ruprecht służy jej jedynie jako ochrona przed narastającymi stanami lękowymi, co jeszcze bardziej wzmaga jego pożądanie i fascynację. Apatia Renaty wzrasta, a jej lęki przybierają często formy gwałtowne. Dziewczyna przeczuwa, że Henryk jest w Kolonii i chce go koniecznie odnaleźć. Roznamiętniony Ruprecht próbuje na próżno zniewolić Renatę, która broni się rozpaczliwie. Rano postanawiają wyruszyć na poszukiwania. Ich działania i modlitwy Renaty nie dają rezultatu. Po południu Renata przeżywa kolejne ekstazy związane z obecnością demona. Ponieważ Bóg jest głuchy na jej prośby, Renata postanawia odwołać się do sił diabelskich, a Peter ma jej w tym pomóc. Wspólnie organizują szatańskie misterium, które kończy się szalonym, niemal narkotycznym transem. Potem Peter wybiega na ulicę i w pędzie uderza głową o kamienny występ muru i pada zemdlony. Znajduje go tam Hans, asystent doktora Fausta i przynosi do domu doktora. Powracając do zdrowia Ruprecht rozmawia z Mistrzem pragnąc od niego uzyskać wyjaśnienie istoty wiedzy magicznej. Renata jest coraz bardziej wzburzona, opowiada Peterowi o kolejnym spotkaniu ze swoim ukochanym, który powtórnie ją odtrącił. Obiecuje mu małżeństwo, pod warunkiem, że zabije hrabiego Henryka. Peter odwiedza zamek hrabiego, rozmową o magii zdobywa jego zaufanie, by nagle oskarżyć go o to, że jest oszustem i szarlatanem, który uwiódł i porzucił kobietę. Wyzywa go na pojedynek, ale po powrocie do domu okazuje się, że Renata nagle zmieniła zdanie - grozi mu, że jeśli zabije Henryka, to już nigdy jej nie ujrzy. Podczas pojedynku Peter daje się zranić hrabiemu. W czasie kuracji Renata opiekuje się Ruprechtem i wyznaje mu miłość. Po okresie uspokojenia rozstrój Renaty narasta, znów pojawia się jej Ognisty anioł, a jej stosunek do Petera waha się między wstrętem a uwielbieniem, między miłością i nienawiścią, w końcu jednak decyduje się go opuścić. Peter gorączkowo, bez skutku poszukuje Renaty. Udaje się do hrabiego Henryka, który obiecuje mu pomoc. Na przyjęciu u hrabiego Faust, który ma pomóc odnaleźć dziewczynę, wprowadza biesiadników w magiczny trans, wywołując wizerunek Renaty. Uczestnicy kolacji, a wraz z nimi Peter, jadą do klasztoru św. Ulfa, gdzie objawiła się nowa herezja. Do zakonu wstąpiła młoda mniszka, z którą nieodłącznie przebywa ni to anioł ni to demon. Dziewczyna jest przez jednych traktowana jak święta, przez innych jak opętana. Mniszka Maria to Renata. Nazajutrz rozpoczyna się przesłuchanie Renaty. Odpowiadając na pytanie Renata zeznaje, że ukazuje się jej Anioł Jasności, który mówi o Bogu i czynieniu dobra. W miarę zeznań Renaty zgromadzone w kościele zakonnice zaczynają przeżywać trans przeradzający się w ekstazę. Jedna z nich wyznaje, że przyczyną jej stanu jest Maria. Arcybiskup pomawia dziewczynę o zmowę z szatanem, zaś zakonnik dominikanin oskarża i Renatę, i siostry, o utrzymywanie stosunków cielesnych z diabłem i stwierdza, że winny być osądzone przez Świętą Inkwizycję. Renata, udręczona, pozbawiona chęci życia, przyznaje się przed sądem do faktu współżycia z diabłem i podporządkowania się całkowicie jego woli. Po męczących pytaniach, zrozpaczona żąda dla siebie stosu. Podczas torturowania Renaty Peter i Henryk nie wytrzymują nerwowo, żądają przerwania męczarni. Budzi to podejrzenie i Peter omal nie zostaje oskarżony o to, że jest także opętany. Podczas drugiego przesłuchania i tortur Renaty, Henryk obawiając się o Petera podstępem wyprowadza go z klasztoru. W nocy postanawiają wykraść dziewczynę z celi. Peter znajduje ją na podłodze półprzytomną i niemal w agonii - nie udaje mu się zabrać jej ze sobą. Mglisty poranek. Na drodze Peter spotyka wóz konny prowadzony przez Hansa, który wiezie chorego Fausta, niedawno zwolnionego z więzienia. Na piersi Mistrza leży ogromny czarny pies, którego Faust oskarża o wszelkie swoje nieszczęścia i wypędza precz. Pies biegnie w stronę jeziora, skacze z wysokiego brzegu i znika w głębinie.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
OGNISTY ANIOŁ
Powieść
AutorWalery Briusow
2017.02.11 05:19:09
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski