Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

AMNESTIA

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1981
  • Premiera:
    1982. 11. 29
  • Gatunek:
    Film psychologiczny
  • Barwny, 2394 m, 83 min

    Plenery: Most (Czechy).

Wrocław, 1947 r. Ryszard, młody akowiec, stale rozważa możliwość powrotu do lasu. Nie akceptuje tworzącej się nowej rzeczywistości, ale i nie przeciwstawia się jej czynnie. Pracuje w milicji - nie z pobudek ideowych, a dlatego że praca ta zapewnia mu przetrzymanie zimy w mieście. Przyjaźni się z Julkiem, swoim rówieśnikiem, byłym żołnierzem Dywizji Kościuszkowskiej. Często dochodzi między nimi do sporów na tle ich różnych postaw życiowych. Kiedy jednak Julek wyjedzie w Bieszczady, by w walce z UPA pomścić śmierć swoich rodziców, Ryszard zrozumie, że był to - być może - jedyny prawdziwy przyjaciel w jego życiu. Podczas jednej z akcji przeciwko działającemu jeszcze podziemiu Ryszard spotyka Teodora, kolegę z partyzantki. Puszcza go wolno, ale za moment jest świadkiem jego śmierci od zbłąkanej kuli. W poczuciu zdrady wobec kolegów z lasu, obwiniając siebie za śmierć Teodora, Ryszard występuje z milicji.
Dylematy polityczno-moralne nie są jedyną przyczyną złego stanu psychiki Ryszarda. Chce nadrobić stracony czas, marzy o życiowej stabilizacji, związku z oddaną mu kobietą. Poznana w podejrzanym domu schadzek Karolina jest dużo starsza od niego. Szukając u niej przelotnej przygody znajduje czułość i zrozumienie. Za jej pośrednictwem dostaje pracę w fabryce wagonów jako kierowca dyrektora Morawskiego. Wkrótce też zostaje kochankiem Żuli, zaniedbywanej przez męża żony swego pracodawcy.
Pewnego dnia dostrzega na ulicy Teodora. Ryszard nie jest pewien, czy to cudem uratowany kolega, czy tylko twór jego wyobraźni opanowanej obsesją konieczności powrotu do lasu.
Tymczasem chłopak spotyka Blankę, piękną i wrażliwą dziewczynę. Nawiązuje z nią znajomość, rodzi się uczucie. Nie jest to jednak związek trwały i szczęśliwy. Blanka zachowuje się dziwnie, nie potrafi lub nie chce zrozumieć rozterek Ryszarda. Kolejne próby nawiązania bliższego kontaktu okazują się bezskuteczne, dziewczyna niespodziewanie odchodzi. Chłopak upatruje w tym działania Karoliny, która kilkakrotnie robiła mu sceny zazdrości o Blankę.
W fabryce wagonów miał miejsce groźny pożar. Mimo ofiarnej postawy w akcji gaszenia i wyjaśnienia całej sprawy, Morawski zostaje zwolniony. Ryszard również rezygnuje z pracy. Wraca myśl o powrocie do lasu, tym mocniej, że znów spotkał Teodora.
Z rozmowy z Zulą Ryszard dowiaduje się o wojennych przejściach Blanki tłumaczących jej dziwne zachowanie. Otóż skazana na rozstrzelanie dziewczyna została odbita przez partyzantów, a człowiek, któremu zawdzięcza swoje ocalenie, brutalnie ją zgwałcił.
Ta informacja, a także wiadomość o śmierci Julka i śmierć Teodora na placu targowym powoduje, że Ryszard wyrzuca broń, z którą dotąd się nie rozstawał. Czuje się przegrany i osamotniony, nie wie co robić dalej. W takiej sytuacji dowiaduje się o ogłoszeniu dekretu o amnestii. Postanawia z niego skorzystać.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
ŻARÓWKA
Powieść
AutorTadeusz Mikołajek
2017.03.17 01:09:43
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman