Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KOLORY KOCHANIA

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1988
  • Premiera:
    1988. 11. 12
  • Gatunek:
    Film obyczajowy, Film biograficzny
  • Barwny, 2795 m, 97 min

W Alpach, w Szwajcarii, Władysław Orkan przebywa w towarzystwie swego przyjaciela Stanisława i jego matki, Amelii. Silne wrażenie sprawia na nim dostatek i schludność alpejskich miejscowości. - "Nie martw się, za jakieś tysiąc lat i twoja Poręba będzie tak wyglądać - powiada ironicznie Stanisław.
W drodze powrotnej do kraju towarzystwo zwiedza Galerię Drezdeńską. Amelia okazuje Władysławowi nie tylko przyjacielskie uczucia.
Wróciwszy do kraju pisarz widzi ubogie wsie, których wygląd kontrastuje z poznaną szwajcarską zamożnością. W rodzinnym domu, obok Matki, wita go narzeczona Marta, miejscowa nauczycielka. Władek opowiada jej o przyszłej powieści ("W Roztokach").
Głównego bohatera tej powieści, Franka Rakoczego, poznajemy kiedy jedzie wozem pełnym drew przez wieś, śpiewając góralską piosenkę. Odpowiada mu głos dziewczęcy - to śpiewa Hanka, córka wójta Suchaja, sympatia Franka.
W niedzielę, przed kościołem Hanka i Franek umawiają się na spotkanie, ale przeszkadza im w tym pilnujący córki Suchaj. W domu Suchaja odbywa się narada na temat wytypowania delegatów, którzy w imieniu wsi będą głosować na posłów do parlamentu. Suchaj chce tę sprawę załatwić w gronie popleczników. Nieproszony, do narady dołącza Franek Rakoczy żądając udziału w wyborach także dla biedoty. Protest ten otwiera konflikt Franka z wójtem Suchajem. Hanka oświadcza, że jeśli będzie miał ojca przeciw sobie, to nie dostaną zgody na małżeństwo i namawia do wycofania jego udziału w gospodarstwie ze szwagrem.
Powrót do wątku biograficznego. Władek z Amelią w krakowskiej kawiarni artystycznej. Opowiada o swojej nowej powieści, definiuje się jako obrońca ludu. Krytycy namawiają go do młodopolskiego psychologizmu. Władek wraca na wieś, do rodzinnego domu, aby pisać powieść.
Powieściowy Franek podejmuje rozmowę ze szwagrem i z siostrą o podziale gospodarki. Spotyka się ze sprzeciwem i łzami siostry.
Liczne towarzystwo ze wsi, w tym Hanka i Franek, wybrało się na odpust do Ludźmierza. W czasie noclegu w stodole między młodymi dochodzi do miłosnego zbliżenia. W tym czasie u Suchaja gazdowie uradzili wysunąć na delegatów gospodarza i dwóch jego krewniaków.
Frankowi nie udaje się doprowadzić do podziału gospodarstwa. Postanawia zdobyć pieniądze pracą przy wyrębie lasu i zamieszkuje w opuszczonym szałasie z dala od wioski. To odosobnienie doprowadza do rozluźnienia więzów między nim a Hanką.
W wątku biograficznym Władek z ukończonym rękopisem pierwszego tomu wybiera się do Krakowa. Odprowadza go Marta, którą wkrótce spotyka przykre rozczarowanie: wybrawszy się do miasteczka po książki, spotyka Władka w czułym objęciu z Amelią.
Któregoś wieczoru Franek wybiera się na łąki, gdzie trwają tańce, w których uczestniczy także Hanka. Franek odbija ją synowi młynarza. O świcie wraca do pracy.
Na porębie zjawia się bezdomny człowiek, zwany Diabłem. Franek rysuje mu i objaśnia swoją wizję zasobnej wsi góralskiej. Wieczorem odwiedza go Hanka. Gorąca scena miłosna utwierdza go w przekonaniu o konieczności pracy i zdobycia pieniędzy za wszelką cenę. Jednak już wkrótce docierają doń przykre wieści o "zmówinach" Hanki z synem młynarza. Franek chcąc przyśpieszyć pracę na wyrębie, angażuje dwóch drwali. Po zakończeniu pracy wypłaca pomocnikom więcej niż się spodziewali. Zostaje mu niewiele pieniędzy.
W wątku biograficznym jesteśmy świadkami rozmowy Władka z wydawcą, który nie chce drukować nieukończonej powieści, wypłaca jednak zaliczkę. Część wypłaty wydaje Władek w kawiarni w towarzystwie Amelii. Za jej namową decyduje się wyjechać do Włoch, skąd wysyła pocztówki do Matki i Marty. Ale przychodzi też do Marty list od Amelii, w którym pisze ona o swoim związku z Władkiem. Kiedy Władek wraca do kraju, trafia na wyprowadzkę Marty, która postanawia zmienić miejsce pracy i zamieszkania.
Dramat pisarza zbiega się z dramatem bohatera jego powieści. W niedzielę w kościele ksiądz odczytuje zapowiedzi Hanki z synem młynarza. Wzburzony tym faktem Franek wchodzi na zebranie gazdów u Suchaja i przedstawia zgromadzonym swoje poglądy na wieś przyszłości. Zostaje wyrzucony. Hanka na pożegnanie odpowiada mu sentencją: - "Kochanie co innego, a życie co innego".
Wydawca tłumaczy Władkowi, że nie wyda powtórnie jego powieści "W Roztokach", bo pierwsze wydanie się nie rozeszło. Pisarz idzie do kawiarni i upija się. Pojawia się przed nim Franek Rakoczy, który rzuca mu w twarz gorzkie słowa o braku charakteru i dwulicowości. - "Pijak jesteś i nicpoń". Po tych słowach bohater powieści rozstaje się z pisarzem.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
W ROZTOKACH
Powieść
AutorWładysław Orkan
2018.05.09 23:52:11
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski