Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

SESZELE

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1990
  • Premiera:
    1991. 04. 08
  • Gatunek:
    Film psychologiczny, Film obyczajowy
  • Barwny, ok. 2500 m, 94 min

    Plenery: Wrocław (Pasaż Niepolda, ulica Kołłątaja, Gabrieli Zapolskiej, Plac Wolności, Teatr Polski, Opera Wrocławska, kładka dla pieszych Na Niskich Łąkach, Iglica koło Hali Ludowej).

Pełnometrażowy debiut fabularny Bogusława Lindy, jednego z najciekawszych aktorów polskiego kina lat 80. i 90. Po dobrze przyjętych zarówno przez publiczność, jak i krytyków, rolach w "Gorączce", "Przypadku", "Kobiecie samotnej", "Wolnym strzelcu", "Magnacie" Linda postanowił sprawdzić się w roli reżysera. Wcześniej zrealizował też kilka spektakli teatralnych, a także w roku 1987 w Studiu im. K. Irzykowskiego nakręcił krótkometrażowy film fabularny "Koniec".
Na X Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych "Seszele" spotkały się z kontrowersyjnym przyjęciem. Z jednej strony stwierdzono, że "Seszele" - jak zauważył jeden z recenzentów - "są wytworem człowieka ogarniętego paranoicznymi wizjami i o schizofrenicznej osobowości", z drugiej - Linda usłyszał, że zrealizował film "opowiadający się za wrażliwością i szlachetnymi uczuciami przeciwko złu i przemocy". Sam reżyser zaś wyznał, że jego zamierzeniem było nakręcenie bajki o miłości i nienawiści, o uczuciach głęboko ukrytych w każdym człowieku, które sprawiają, że jedni postępują jak anioły, a drudzy jak dzieci szatana.
Bogusław Linda w "Seszelach" ograniczył się do roli reżysera. Na jego prośbę w epizodach wystąpili Tadeusz Łomnicki i Teresa Budzisz-Krzyżanowska. Rolę otrzymał także Grzegorz Ciechowski.

Stefek ma kłopoty nie tylko z milicją, ale również ze światem przestępczym. Rozbił luksusowy wóz jednego z możnych tego świata, a piękna pani Grażyna grozi mu poważnymi konsekwencjami, jeżeli nie zwróci pieniędzy za wyrządzoną szkodę. W ramach ostrzeżenia łamie mu palec.
Chłopak szuka schronienia w zakładzie dla umysłowo chorych, gdzie opowiada pacjentom o Seszelach, egzotycznych wyspach, "ziemi obiecanej". Jeden z kuracjuszy, Dudzio, ucieka z zakładu, pragnąc dotrzeć na Seszele. Stefek pomaga go ująć, ale sam nie chce wracać do szpitala. Szukając schronienia przed milicją, a przede wszystkim przed panią Grażyną, ukrywa się w operze, gdzie jego znajomy, Józek, załatwia mu pracę nocnego portiera.
Stefek szybko przekonuje się, że opera w nocy przemienia się w dom publiczny, a on sam ma w nim pełnić rolę stróża. Nie mając dokąd uciec, musi przystać na ten układ. Swoją dolę, wypłacaną mu przez Józka w dolarach, odkłada na spłatę "długu" wobec pani Grażyny i jej przyjaciela. Zwraca uwagę na baletnicę. Jolkę, która z powodu prostytuowania się szuka zapomnienia w alkoholu. Między nią a siostrą kierownika technicznego, Chulia, trwa ciche współzawodnictwo: Jolka stopniowo traci formę, podczas gdy Laura zaczyna karierę baletnicy.
Pewnego dnia w teatrze pojawia się Dudzio, który uciekł ze szpitala i marzy o Seszelach. Dla Stefka rozpoczynają się kłopoty. Dudzio sprzątając wyrzuca gazetę, w której Stefek trzymał dolary. Obecność wiecznie uśmiechniętego, zakochanego w operze Dudzia denerwuje dyrektora i śpiewaków, co prowadzi do kłótni podczas prób do "Carmen". Dudzio utrudnia również Józkowi prowadzenie jego podejrzanych interesów.
Jolka zostaje ciężko pobita przez Chulia walczącego o solówkę dla siostry. Ale w dniu premiery "Carmen" Laura gdzieś znika i na scenie ostatecznie pojawia się Jolka.
Stefek odnajduje związaną Laurę w piwnicy i zostaje zaatakowany przez "Uśmiechniętego", płatnego mordercę nasłanego przez Grażynę. Gangster ginie z rąk Chulia, który po nieudanej próbie zamordowania Stefka, w ataku szału podpala teatr. Dudzio próbując ratować przyjaciela, spada ze szczytu dekoracji.
Ścigany przez milicję, Stefek porywa karetkę z ciężko rannym Dudziem. Samochód znika w oparach gęstej mgły. "Jakby do nieba pojechali" - brzmi milicyjny meldunek.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

2017.02.11 05:38:27
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Glinka Agencye-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego