Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ZAPIS ZBRODNI

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1974
  • Premiera:
    1974. 09. 20
  • Gatunek:
    Film obyczajowy, Film kryminalny
  • Barwny, 2430 m, 85 min

    Plenery: Aleksandrów Łódzki, Łódż (ul. Piotrkowska, plac Wolności).

Rodzima krytyka uznała "Zapis zbrodni" za jeden z pierwszych udanych filmów sensacyjnych w polskiej kinematografii. Utwór Trzosa-Rastawieckiego nie był jednak mniej lub bardziej wierną kopią kryminałów, kręconych na Zachodzie. Powstałe tam arcydzieła gatunku, takie jak choćby "Bullit" i "Francuski łącznik", skupiały się głównie na technice dokonywania zbrodni i ukazaniu tropienia przestępcy, czego ukoronowaniem były m.in. widowiskowe pościgi samochodowe. Polski reżyser wybrał inną drogę. Gros uwagi poświęcił przestępcom, ich wizerunkom psychologicznym i motywom działania. Wartkie tempo narracji i emocjonująca akcja została w "Zapisie zbrodni" zepchnięta na drugi plan. Na czoło wysunęła się zaś psychologia i socjologia. Co znamienne, reżyser uniknął pułapki "uszlachetniania" zbrodniarza i mimowolnej fascynacji jego czynem. Pokazał jednak przestępcę jako człowieka często zasługującego na współczucie, nierzadko zdeterminowanego przez kryminogenne środowisko, w którym nigdy nie funkcjonowały żadne pozytywne wzorce postępowania. Uczynił to tak zręcznie i sugestywnie, że niektórzy krytycy porównali "Zapis..." do prozy Fiodora Dostojewskiego i Williama Faulknera. Poruszający, zrealizowany w niemal dokumentalnej stylistyce film uhonorowano licznymi nagrodami na polskich i zagranicznych festiwalach. "Zapis zbrodni" otrzymał m.in. "Dukata Filmowego" w Mannheim, Srebrne Lwy Gdańskie i nagrodę za zdjęcia dla Zygmunta Samosiuka w Gdańsku w 1974 roku oraz Wielki Jantar na festiwalu "Młodzi i Film" w Koszalinie w 1975 roku.
Rekonstrukcja autentycznej zbrodni popełnionej w 1972 r. przez dwóch młodych mieszkańców Konstantynowa koło Łodzi, morderców taksówkarza i stolarza z podłódzkiej wsi. Utrzymany w formie fabularyzowanego dokumentu film maluje szerokie tło psycho - społeczne tej zbrodni. Kazek i Bogdan, dwaj chłopcy z małego podłódzkiego miasteczka, dokonują z bronią w ręku napadu na taksówkarza, ale ich łupem jest zaledwie 50 złotych. Dokonują kolejnego napadu. Zabijają stolarza, rabują pieniądze i ściągają złotą obrączkę z ręki żony zabitego . . . Ścigani są u kresu sił. Ich koledzy z miasteczka stopniowo zdają sobie sprawę z wagi przestępstw. Kazek i Bogdan, rozpoznani w pociągu przez milicjanta, zostają ujęci, ale Kazkowi udaje się zbiec. Po pewnym czasie sam daje się jednak schwytać.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

  • 1974
    Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Główna "Srebrne Lwy Gdańskie"
  • 1974
    Gdańsk (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za zdjęcia
  • 1974
    Mannheim (MTF)-Dukat Filmowy
  • 1974
    Mannheim (MTF)-nagroda FIPRESCI
  • 1975
    Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Grand Prix "Wielki Jantar"
    nazwa festiwalu: III Międzynarodowe Spotkania Filmowe "Młodzi i film"
  • 1975
    Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda Społecznego Komitetu Przewalkoholowego
    dla najlepszego filmu o tematyce społeczno-obyczajowej; nazwa festiwalu: III Międzynarodowe Spotkania Filmowe "Młodzi i film"
  • 1975
    Łagów (Lubuskie Lato Filmowe)-Nagroda ZSMP
    dla filmu polskiego o największych walorach wychowawczych; za ambitne, prowokujące do dyskusji studium środodwiska wymagającego intensywnych działań wychowawczych

Patrz także:
schowaj

2018.01.13 23:37:04
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor