Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

AUTSAJDER

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2018
  • Plenery: Mikołów.

Akcja filmu rozgrywa się na początku lat osiemdziesiątych, w trudnym czasie wprowadzenia stanu wojennego, który był odpowiedzią władz komunistycznych na zaostrzający się konflikt z przywódcami ruchu robotniczego Solidarność. Data 13 grudnia 1981 stała się ważną polityczną cezurą, wolnościowy ruch Solidarności został spacyfikowany milicyjnymi i wojskowymi siłami. Czołowi działacze Solidarności zostali internowani, pozostali, wraz z częścią społeczeństwa zaczęli organizować ruch oporu wobec komunistycznej przemocy.
Bohaterem filmu jest dwudziestoletni chłopak mieszkający w małym miasteczku na Górnym Śląsku. Poznajemy go w kilku wprowadzających scenach jako charakterystycznego autsajdera, sytuującego się poza społecznymi problemami, okazującego ostentacyjny brak zainteresowania wydarzeniami politycznymi. Żyje w własnym świecie, w którym istotna jest sztuka i dziewczyna którą prawdopodobnie kocha. Jest w jego postawie rodzaj młodzieńczej niedojrzałości, powierzchowności życiowych i artystycznych penetracji.
Odwiedza go jego przyjaciel Beno, sprawia wrażenie bardziej dojrzałego, w trakcie rozmowy padają deklaracje postaw wobec stanu wojennego. Beno uważa iż są takie sytuacje w życiu narodu wobec których nie można zachować neutralności, Franek, bo tak ma na imię główny bohater, nie podziela tej opinii, przedkłada ważność sztuki nad pozostałe, jego zdaniem drugorzędne problemy. W czasie wizyty Beno pozostawia w pokoju Franka tajemniczą, szarą paczkę.
Franek odwiedza dziewczynę, zasiedział się nieco dłużej niż zazwyczaj, wracając do domu natrafia na patrol milicyjny. Jest późny wieczór, po 22, czyli po tzn. godzinie milicyjnej. W trakcie rutynowej kontroli milicjanci zauważają plamy po farbie na kurtce Franka, sugerujące powiązania z antyrządowymi napisami na ścianach domów. Franek wyrywa dokumenty i ucieka przed milicjantami, niestety, szybko go doganiają i zawożą na miejski komisariat MO. W trakcie wstępnego przeszukania zostaje dotkliwie pobity. Następnego dnia rozpoczyna się pierwsze przesłuchanie, Franek, który wciąż uważa, że nic się nie stało, i że wkrótce opuści to ponure miejsce, przekonuje się, że jego sytuacja dramatycznie pogarsza się. Na stole przesłuchującego oficera pojawia się paczka którą pozostawił Beno. Jest ona pełna antyrządowych ulotek. Franek zostaje przekazany Służbie Bezpieczeństwa. Rozpoczyna się tragiczna odyseja poprzez komunistyczną maszynerię represji.
Franek zachowuje ciągle postawę wycofaną, z narastającym przerażeniem przygląda się kolejnym etapom inwigilacji. Nie udziela jednak przesłuchującym oficerom żadnych informacji, nikogo nie denuncjuje. W końcu wobec niemożliwości uzyskania jakichkolwiek tropów Służba Bezpieczeństwa kończy dochodzenie i kieruje sprawę do Sądu Wojskowego. Franek, na mocy dekretu o stanie wojennym zostaje skazany na trzy lata pozbawienia wolności.
Wpierw zostaje osadzony w Areszcie Śledczym wraz z więźniami kryminalnymi. Tu konfrontuje się z różnymi postaciami zła, czy też tragicznymi okolicznościami które doprowadziły do zbrodni. Wkrótce zostaje przewieziony do zakładu karnego w którym przebywają tylko więźniowie polityczni. W trakcie odsiadywania wyroku zauważalny jest proces wewnętrznej krystalizacji Franka, przyspieszonego dojrzewania. Wciąż jednak znajduje się poza grupą, zachowuje pozycję zdystansowanego obserwatora, chociaż biorącego udział w kolejnych próbach oporu i sprzeciwu. Doświadcza pełnej gamy fizycznych i psychicznych aktów przemocy, wreszcie po wielu miesiącach opuszcza zakład karny.
Powraca do domu, wita się z matką, która towarzyszyła mu w trudnych chwilach. Szybko przekonuje się, iż nie ma powrotu do dawnego życia, dziewczyna którą wciąż kocha, w obawie o własną przyszłość wycofuje się z tego związku, nie ma możliwości powrotu na artystyczną uczelnię, został bowiem relegowany z listy studentów. Radiowóz nocą podjeżdżający pod jego dom unaocznia sytuację ciągłej inwigilacji.
Wreszcie otrzymuje propozycję wyjazdu z kraju, lecz tylko w jedną stronę. Franek zachowuje wobec tego wszystkiego rodzaj stoickiego spokoju, umocniony wewnętrznie krańcowymi przeżyciami posiada wiarę i nadzieję na realizację postanowionych celów.
Film porusza problem postaw w czasie stanu wojennego, przywołuje i unaocznia ten dramatyczny moment naszej historii. Nie jest oczywiście filmem politycznym, skupiony bowiem jest na przedstawieniu poszczególnego losu, wplątanego przypadkowo w polityczną maszynerię. Jest jednak filmem, który próbuje przywołać zapomnianą już grozę tego czasu, przypomnieniem dramatycznej walki w obronie ideałów Solidarności. Jest wreszcie próbą obrony historii przed doraźnymi interpretacjami politycznymi.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

2018.05.11 23:54:10
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
e-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoStowarzyszenie Autorw Zdj Filmowych