Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ALEKSANDRA JACHTOMA. PORTRET

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2018
  • Barwny, 22 min

Bohaterką filmu jest Aleksandra Jachtoma - jedna z najważniejszych polskich artystek, wybitna abstrakcjonistka, która zdaniem wielu krytyków nie doczekała się należnego uznania tylko i wyłącznie ze względu na swoją płeć. Mimo że jej obrazy znajdują się w wielu prestiżowych kolekcjach, sprzedawane są za spore sumy na aukcjach sztuki, rzeczywiście nie osiągnęła takiej pozycji w świecie sztuki jak inny wielki abstrakcjonista Stefan Gierowski. Czy artystka zgadza się z tą opinią? Czy uważa, że jej jako kobiecie było trudniej? Jej talent mieli okazję docenić tacy twórcy jak Henryk Stażewski, który zaraz po wizycie w jej pracowni zachwycony jej warsztatem malarskim napisał do swojego przyjaciela Kojiego Kamojiego o jej talencie. Niezmiernie cenił ją Roman Opałka oraz stały bywalec jej domu pisarz Ryszard Kapuściński. W tej pracowni, która w przeciwieństwie do wielu ''męskich pracowni"nie spełnia funkcji czysto użytkowej, ale jest połączona z przestrzenią mieszkalną, pracowni, która zawsze tętniła życiem towarzyskim, artystka tworzy i mieszka do dziś. W rozświetlonej naturalnym światłem pracowni, przy sztalugach rozłożone są atrybuty jej pracy (farby, pędzle). Aleksandra Jachtoma, dziś już 88 - letnia artystka, wciąż maluje, zawsze kiedy tylko pozwala jej na to kondycja fizyczna. Artystka opowie, czym jest dla niej kolor, barwa, a także, jaką rolę odgrywa sam format dzieła, czy za wszystkim stoi świadoma decyzja, czy zdarza jej się działać czystko intuicyjnie. Skąd wie, że zamalowane płótno jest już obrazem, kiedy uważa swój obraz za skończony. Czy czuje, że malarstwo abstrakcyjne może kiedyś stracić swoją moc, a może już trochę straciło? Skąd wiadomo, że to coś więcej niż kolorowa dekoracja, kto o tym decyduje? [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2018.11.27 23:57:54
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor