Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

DEBIUTANTKA

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1981
  • Premiera:
    1982. 08. 16
  • Gatunek:
    Film psychologiczny, Film obyczajowy
  • Barwny, 2876 m, 101 min

    Lokacje: Gdańsk (m.in. dworzec, Plac Solidarności), Warszawa (siedziba Ministerstwa Kultury),

Ewa Orzechowska, utalentowana absolwentka wydziału architektury, gotowa jest zrezygnować z zagranicznego stypendium, by móc współpracować z wybitnym architektem, który wrócił właśnie do kraju opromieniony sławą zagranicznych sukcesów i pracuje w Gdańsku nad projektem Muzeum Morskiego. Tam też wyjeżdża Ewa, ambitna dziewczyna marząca o błyskotliwej karierze zawodowej. W pracowni Jerzego panuje napięta atmosfera. Szef rzadko pokazuje się w pracy, zastępuje go nieco apodyktyczna Maria, jego najbliższa współpracowniczka. Po kilku bezskutecznych próbach Ewie w końcu udaje się spotkać z Jerzym. Podczas pierwszej rozmowy z wybitnym twórcą dochodzi do sporu merytorycznego między debiutantka a mistrzem. Mimo to po pewnym czasie Jerzy proponuje dziewczynie przeniesienie się do jego willi nad morzem, gdzie mieszka także jego żona, Bożena, i Maria. Wbrew ostrzeżeniom kolegów z pracy i dawnej asystentki szefa, Ewa przyjmuje tę propozycję. Niepostrzeżenie dla siebie wkracza w krąg wielkich namiętności i ambicji, których zaledwie tłem jest praca zawodowa. Jerzy, wybitny architekt o znaczącym dorobku, kończy się i coraz częściej szuka zapomnienia w nadmiernej ilości alkoholu. Jego życie osobiste jest nader skomplikowane. Małżeństwo z młodą dziewczyną nie zadawala go, zdradza żonę z Marią, która darzy go prawdziwym uczuciem. Niekiedy willę odwiedzają także inne kobiety. Aż do chwili przybycia Ewy pozycja Marii wydawała się niezagrożona. Dopiero młoda, energiczna i inteligentna potencjalna rywalka budzi w niej uczucie niepokoju. Tym zapewne należy tłumaczyć oschłość, z jaką ją traktuje. Bożena - przeciwnie - szuka w Ewie bratniej duszy, która pomoże jej wyrwać się z odosobnienia, jakie stworzył wokół niej mąż. Ewa pragnie dowieść swojej wartości pracą, związek uczuciowy z Jerzym nie interesuje jej. Szybko staje się łącznikiem między pracownią a jej kierownikiem, wykonuje konieczną dokumentację, pracuje ponad siły często aż do świtu. Mimo zaawansowanych prac nad projektem, władze cofają lokalizację dla muzeum. Nie pomaga interwencja w Warszawie - inwestycja spada z planu. Prace nad projektem trwają. Pewnej nocy Ewa mdleje nad rajzbretem. Jest wycieńczona i rozczarowana - podczas choroby Jerzy nie odwiedził jej ani razu. Jej żal nie jest powodowany zawiedzionym uczuciem, ale urażoną ambicją. Wiadomość o zdjęciu inwestycji z planu jest dla niej ciosem. Organizuje protest młodych inżynierów z pracowni Jerzego. Przynosi to pozytywny skutek. Szef organizuje z tej okazji w swej willi przyjęcie dla całego zespołu. Podczas mocno zakrapianej alkoholem zabawy dochodzi do skandalu. Zachowująca się wyzywająco Maria prowokuje mężczyzn, a odtrącona - usiłuje popełnić samobójstwo. Jerzy nie reaguje. Zaalarmowana przez Bożenę Ewa ratuje topiącą się Marię. Resztę nocy trójka kobiet spędza na rozmowie z Je-rzym, fascynacje nim zdają się wygasać. O świcie Ewa wraca do swojego pokoju. Czeka tam na nią architekt, gotowy wyrazić swoją wdzięczność za pomoc w doprowadzeniu sprawy projektu i budowy muzeum do pomyślnego końca. Niespodziewane wejście Bożeny zapobiega gwałtowi. Kobiety postanawiają opuścić Jerzego. Ewa wraca do Warszawy, razem z nią postanawiają wyjechać Bożena i Maria. Na dworcu Maria znika, Bożena też zrezygnuje z podróży...

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.03.01 02:04:59
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.