Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PARADIGMA

  • Tytuł polski: PARADYGMAT, CZYLI POTĘGA ZŁA
  • Tytuł alternatywny: IL POTERE DEL MALE
  • Film fabularny
  • Produkcja:
    RFN, Francja, Włochy
  • Rok produkcji:
    1985
  • Barwny, 106 min

Wywodzący się z greki termin "paradygmat" oznacza wzór, przykład w celu udowodnienia jakiejś tezy. Krzysztof Zanussi wybrał taki tytuł nieprzypadkowo. W jego zrealizowanym 15 lat temu filmie dzieje się stosunkowo mało, wiele się natomiast mówi, czy wręcz rozprawia. Następujące po sobie zdarzenia służą zaś wyłącznie jako ilustracja przewodu myślowego, który jest tak naprawdę głównym bohaterem "Paradygmatu". Ów intelektualny wywód dotyczy fundamentalnej kwestii etycznej: miejsca i roli zła w życiu człowieka. W celu podkreślenia filozoficznej i teologicznej tematyki obrazu Zanussi celowo umiejscowił fabułę w nieokreślonej czasoprzestrzeni. Informuje jedynie widza, że rzecz dzieje się w jakimś państwie europejskim na początku XX wieku. Pierwszoplanową postacią "Paradygmatu" jest Hubert, dwudziestoletni student teologii, szlachetną naiwnością przypominający wolterowskich prostaczków. Wierzy on niewzruszenie, że człowiek to stworzenie z natury dobre, zdolne przy pomocy łaski Bożej całkowicie zapanować nad grzesznymi skłonnościami. Zafascynowany wizjami moralnej czystości i "pustego piekła" nie dostrzega, że jego własne postępowanie bywa dwuznaczne i skażone etycznym kompromisem. Hubert wywodzi się z robotniczej, ubogiej rodziny. Brakuje mu zatem pieniędzy na naukę. Nie waha się jednak prosić o wsparcie opływającego w luksusy, cynicznego kapitalistę, którym po cichu gardzi. Mało tego. Podczas wizyty u swego - bądź co bądź - dobroczyńcy chce przyzwoicie wyglądać. Matka chłopca w tajemnicy zgadza się więc za określoną sumę oddać po śmierci swoje ciało jako przedmiot naukowych eksperymentów. Za uzyskaną kwotę kupuje synowi marynarkę. Hubert, dowiedziawszy się o wszystkim, wybucha oburzeniem, ale marynarkę zakłada. Do kolejnego zgrzytu dochodzi na uczelni. Jeden z kolegów w dość wulgarny sposób próbuje uświadomić bohatera, że zło tkwi w każdym człowieku i nie można się od niego uwolnić. Dotknięty do żywego Hubert rzuca się na swego rozmówcę z pięściami. W miarę rozwoju akcji Zanussi demaskuje więc filozoficzne koncepcje protagonisty. Pokazuje, że pod powierzchnią szlachetnego idealizmu i "świętej" prostoduszności kryją się ziarna hipokryzji i pychy. Przełomowym zdarzeniem w życiu Huberta staje się jednak spotkanie z Sylwią, starszą od niego nieszczęśliwą kobietą, dręczoną przez męża - potwora. Młodzieńcowi, szczerze wzruszonemu jej losem, udaje się odwieść nieznajomą od samobójstwa. Sylwia, nie chcąc wracać do domu, postanawia spędzić noc w hotelu. Spragniona pocieszenia w ramionach mężczyzny łatwo rozpala w niedoświadczonym dwudziestolatku pożądanie. W konsekwencji wspólnie spędzonej nocy zachodzi w ciążę. Zakochany po uszy Hubert decyduje się rzucić studia i iść do pracy. Kochanka, widząc żałosne efekty jego prób zarobkowania, decyduje się na aborcję. Człowiek to istota ułomna, pełna słabości i łatwo ulegająca pokusom. Życie zaś jest nieustanną walką ze złem, w której nie ma bezbolesnych i szybkich zwycięstw. Tym bardziej że - jak mówi Biblia - "Szatan przybiera czasem postać anioła światłości", a "czarne" może nagle okazać się "białe". Takie wnioski płyną z "Paradygmatu" Zanussiego. Winą za moralne upadki ludzi reżyser obarcza wpisane w ich naturę instynkty oraz patologiczne mechanizmy społeczne. Intelektualną precyzję swego wywodu stara się uczynić strawną dla możliwie szerokiego kręgu odbiorców. Stąd w filozoficznej przypowieści o dziejach naiwnego studenta teologii elementy melodramatu i kryminału. Na uwagę zasługuje też ciekawa kolorystyka zdjęć oraz gra światła i cienia, chwilami sugerująca etyczną identyfikację postępków bohaterów. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 06:10:10
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
MakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agency