Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

TESS

  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Wielka Brytania, Francja
  • Rok produkcji:
    1979
  • Gatunek:
    Melodramat
  • Barwny, 164 min

Niemal dwa lata zajęła Romanowi Polańskiemu praca nad ekranizacją wiktoriańskiej powieści Thomasa Hardy'ego z 1891 r. Nie był to czas stracony, czego dowodem chociażby nagrody, jakie przyznano jego dziełu:" Cezary '80 dla najlepszego filmu francuskiego, za reżyserię i zdjęcia oraz Oscary za scenografię, zdjęcia i kostiumy, a ponadto nominacje do tej nagrody w kategorii najlepszy film i najlepsza muzyka.
O przeniesieniu "Tess d'Urberville" na ekran reżyser myślał od dawna, ale zasadniczą przeszkodą w realizacji tego zamysłu było, jak twierdził, znalezienie odpowiedniej aktorki do roli głównej. W 1975 r. przypadkowo zetknął się w Monachium z Nastassią Kinski, zrobił o niej reportaż dla pisma "Vogue" i podpisał kontrakt. Wysłał 15- letnią wówczas dziewczynę do USA, aby nauczyła się angielskiego. Jeszcze na długo przed premierą "Tess" plotkarska prasa rozpisywała się na temat romansu reżysera z młodziutką kandydatką na gwiazdę. Wkrótce jednak Nastassia Kinski udowodniła, że naprawdę potrafi grać. W filmie nie przyćmiewa partnerów ani tła akcji, a mimo to sprawia, że dopiero w jej obecności wszystko nabiera sensu.
W sfinansowaniu drogiego jak na tamte lata, bo kosztującego ponad 40 mln franków, filmu pomogli Polańskiemu przyjaciele: Francis Ford Coppola i George Lucas. Choć akcja "Tess" kończy się w Anglii, zdjęcia kręcono we Francji: w Bretanii, Normandii i regionie paryskim. Zmarłego w ich trakcie, w październiku 1978 r., operatora Geoffreya Unswortha zastąpił równie znakomity Ghislain Cloquet. Zrealizowana z ogromną starannością i szacunkiem dla literackiego oryginału, wyciszona i pełna liryzmu "Tess" wydobywa z powieści uniwersalny temat miłości i tolerancji, ale też roli przypadku w kształtowaniu ludzkich losów. "Trzykrotnie podejmuje Tess próbę wyrwania się swemu losowi i trzykrotnie nie udaje się jej odwrócić wyroków przeznaczenia - pisali krytycy. - Los jej musi się dopełnić, bo taka jest logika stosunków społecznych epoki. I Polański bezbłędnie wyczuł tę współzależność społecznej i psychologicznej warstwy powieści Hardy'ego. Zrozumiał, że dramat Tess będzie przekonywający i czytelny jedynie na wiarygodnym i bardzo rozbudowanym tle obyczajowym".
Kiedy ubogi wiejski woźnica angielski John Durbeyfield dowiaduje się, że być może jest potomkiem bogatej rodziny d'Urberville, zmusza najstarszą córkę, 16-letnią Tess, by udała się do pałacu rzekomych krewnych. Uroda dziewczyny zwraca uwagę Aleca Stoke-d'Urberville, którego ojciec w rzeczywistości kupił nazwisko wraz z majątkiem. Alec uwodzi dziewczynę, która przerażona ucieka do domu. Jesienią rodzi dziecko, ale niemowlę umiera bez chrztu i Tess sama grzebie je na cmentarzu.
W poszukiwaniu pracy dziewczyna trafia na farmę mleczną, gdzie zakochuje się w niej Angel Clare, młody idealista z surowej rodziny pastorskiej. Proponuje Tess małżeństwo, na które bardzo niechętnie przystają wreszcie jego rodzice. Wbrew radom matki dziewczyna na próżno stara się wyznać ukochanemu swój "grzech". Wyjawia mu wszystko dopiero w noc poślubną. Wstrząśnięty faktem, że jego wyidealizowany obraz młodej małżonki legł w gruzach, Angel opuszcza Tess i wyjeżdża do Brazylii.
Rodzina Durbeyfieldów popada w coraz większą nędzę, traci dach nad głową. Niespodziewanie Tess spotyka w mieście Aleca d'Urberville. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

  • Reżyseria
     
  • Scenariusz
    Gerard Brach
     
     
    John Brownjohn
     
  • Zdjęcia
    Geoffrey Unsworth
     
    Ghislain Cloquet
     
  • Scenografia
    Pierre Guffroy
     
    Jack Stevens
     
  • Muzyka
    Philippe Sarde
     
  • Obsada aktorska
    Nastassja Kinski
    Tess
    Peter Firth
    Angel Clare
    Leigh Lawson
    Alec d'Urberville
    John Collin
    John Durbeyfield
    Tony Church
    Parson Tringham

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
TESSA D'URBERVILLE
Powieść
AutorThomas Hardy

Nagrody
schowaj

  • 1980
    Nagroda Stowarzyszenia Krytyków Filmowych Los Angeles (LAFCA)
    nagroda w kategorii: najlepszy reżyser
  • 1981
    Złoty Glob (Nagroda Stowarzyszenia Prasy Zagranicznej w Hollywood)
    nominacja w kategorii: najlepszy reżyser
  • 1980
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: najlepsze zdjęcia
    Geoffrey Unsworth
  • 1980
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: najlepsze zdjęcia
    Ghislain Cloquet
  • 1980
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: najlepsza scenografia
    Pierre Guffroy
  • 1980
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: najlepsza scenografia
    Jack Stevens
  • 1980
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: najlepsze kostiumy
    Anthony Powell
  • 1981
    Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    nominacja w kategorii: najlepszy reżyser
  • 1981
    BAFTA (Nagroda Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: najlepsze zdjęcia
    Geoffrey Unsworth
  • 1981
    BAFTA (Nagroda Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej)
    w kategorii: najlepsze zdjęcia
    Ghislain Cloquet
2017.02.11 06:11:09
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
e-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoStowarzyszenie Autorw Zdj Filmowych