Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

HEAVEN

  • Tytuł polski: NIEBO
  • Film fabularny
  • Produkcja:
    Wielka Brytania, Niemcy (1989- )
  • Rok produkcji:
    2002
  • Język:
    angielski

"Niebo" miało być pierwszym filmem z kolejnej po "Trzech kolorach" trylogii Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza noszącej tym razem tytuł "Niebo, Piekło, Czyściec". Drugi film z tej serii wszedł w marcu 2006 r. na ekrany polskich kin, ten pierwszy, czyli właśnie "Niebo", otwierał w 2002 r. festiwal w Berlinie. Przedwcześnie zmarły w 1996 r. Krzysztof Kieślowski nie zdążył już sam go sfilmować. Trudnego, a zarazem zaszczytnego zadania podjął się najbardziej chyba dziś znany reżyser niemiecki Tom Tykwer, twórca głośnego "Biegnij, Lola, biegnij" czy "Księżniczki i wojownika". Starał się oddać atmosferę dzieł swego mistrza, choć oczywiście odcisnął na filmie także swoje wyraźne piętno. Ze zderzenia tych dwóch indywidualności artystycznych powstało dzieło niezwykłej urody plastycznej (znakomite zdjęcia Franka Griebe), przejmująca opowieść o zbrodni i karze, o winie i odkupieniu, o miłości i śmierci, o niesprawiedliwości tego świata i okrucieństwie losu. To także moralitet o pułapkach, w jakie może wpaść człowiek decydujący się na bezwzględną walkę ze złem, a także oskarżenie pod adresem skorumpowanych instytucji współczesnego państwa, z jednej strony bardzo opresyjnego, z drugiej przyzwalającego na wielkie zbrodnie.
Turyn. Philippa (Cate Blanchett), 29-letnia nauczycielka angielskiego, postanawia popełnić desperacki czyn. Z jej rąk ma zginąć człowiek. To ktoś, kto zasługuje na śmierć, kto jest sprawcą niewypowiedzianego cierpienia - nie tylko jej własnego, ale wielu innych rodzin. Zginąć ma mężczyzna, przez którego mąż Philippy stał się narkomanem uzależnionym od heroiny. To dealer, który podszywa się pod biznesmena, a naprawdę sprzedaje narkotyki na szkolnych boiskach. Ten człowiek musi wreszcie zapłacić za śmierć innych. Philippa widziała już dosyć tragedii. Wie, że musi zapobiec dalszym. Krytycznego dnia przychodzi do instytucji, w której oficjalnie zatrudniony jest handlarz narkotyków. W swoim plecaku niesie bombę zegarową. Udaje jej się dostać do jego biura i niepostrzeżenie umieścić bombę w koszu na śmieci. Philippa wszystko dokładnie zaplanowała. Zginie tylko dealer, nikomu innemu nic się nie stanie. Wywabia nawet z biura jego sekretarkę, by nie było jej w pobliżu, gdy bomba wybuchnie. Przekonana, że wszystko przewidziała, Philippa wychodzi z budynku. Nie ma pojęcia, że jej doskonały plan za moment legnie w gruzach. Nieświadoma niczego sprzątaczka opróżni kosz na śmieci, wysypując jego zawartość do swojego kontenera. Z wózkiem na śmieci wejdzie do windy, w której będzie znajdował się ojciec z dwojgiem dzieci. Wszyscy czworo zginą na miejscu. Philippa usłyszy tylko eksplozję. Będzie przekonana, że wypełniła swoją misję. Kiedy policja przyjdzie aresztować ją w środku nocy, nie będzie stawiała oporu. Niczemu nie zaprzecza. Niczego nie żałuje. Na posterunku przesłuchanie Philippy odbywa się w obecności prokuratora i pięciu innych przedstawicieli prawa. Jednym z nich jest młody policjant Filippo (Giovanni Ribisi), którego zadaniem jest spisywać zeznanie oskarżonej. Philippa mówi, że odpowie na wszystkie pytania, o ile będzie jej to wolno uczynić w rodowitym języku. Filippo przyjmuje rolę tłumacza. Dopiero teraz Philippa dowiaduje się, że podczas jej zamachu na handlarza narkotyków zginęło czworo niewinnych ludzi. On sam wciąż żyje. Zrozpaczona kobieta pod wpływem szoku traci przytomność. Filippo rzuca się jej na ratunek. Kiedy Philippa odzyskuje przytomność, mężczyzna i kobieta po raz pierwszy patrzą sobie w oczy. Ona przez ułamek sekundy ściska jego dłoń. Wychodząc z pokoju Filippo zauważa w gabinecie majora Pini obcego mężczyznę, który z ukrycia przysłuchiwał się całej scenie. To handlarz narkotyków, który kilka godzin wcześniej uniknął śmierci. Wieczorem Filippo opowiada o wszystkim młodszemu bratu, Arielowi. Chłopiec słucha z uwagą - Philippa jest jego nauczycielką. Filippo nie może spać tej nocy. Wyznaje ojcu, że się zakochał. Przesłuchanie trwa dalej. Philippa składa zeznanie, dając jednocześnie wyraz swojej wściekłości i braku zaufania do policji. Podejrzewa, że wysocy rangą policyjni oficjele współpracują z handlarzem narkotyków. Philippa wielokrotnie telefonowała na policję w sprawie działalności dealera. W aktach policyjnych nie ma ten temat żadnej informacji. Kobieta uważa ten fakt za potwierdzenie swoich podejrzeń. Major Pini oddala je jako bezsensowne. Filippo zabiera oskarżoną do celi. Potajemnie daje jej miniaturowy dyktafon, dzięki któremu będą mogli się kontaktować. Zakochany policjant obmyśla sprytny plan, dzięki któremu Philippa odzyska wolność. Nie wie, że w celi kobiety major Pini kazał założyć podsłuch, i jest świetnie zorientowany w tym, co ci dwoje planują. Nie zdaje sobie jednak sprawy, że plan Filippa to zasłona dymna - wybieg, który ma odwrócić uwagę od tego, co ma wydarzyć się naprawdę.... [na podstawie materiałów dystrybutora]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

  • 2002
    Europejska Nagroda Filmowa (dawniej "Felix")-Nominacja
    w kategorii: Najepszy scenariusz
  • 2002
    Europejska Nagroda Filmowa (dawniej "Felix")-Nominacja
    w kategorii: Najepszy scenariusz
2017.02.11 06:11:53
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Muzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof WellmanKrzysztof Wiktor