Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KONTRAKT

  • Film fabularny - telewizyjny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1980
  • Premiera:
    1980. 11. 17
  • Gatunek:
    Film obyczajowy
  • Barwny, 3085 m, 108 min

    Plenery: m.in. Warszawa (USC na Starym Mieście, hotel "Victoria").

Adam jest ordynatorem jednej ze stołecznych klinik. Wzięty lekarz łączy sukcesy zawodowe z ogromnymi dochodami osiąganymi z "kopertówek". Adam wraz ze swą drugą żoną Dorotą mieszkają w luksusowej willi w jednej z podwarszawskich miejscowości.
Trwają przygotowania do mającego się odbyć ślubu syna Adama - Piotra i Lilki, córki wojewódzkiego dygnitarza. Młodzi odrzucają perspektywę załatwienia przez ojca natychmiastowego przydziału mieszkania i wygodnego urządzenia się w życiu. Adam żąda ślubu kościelnego, zaś ojciec Lilki nie przywiązuje do tej ceremonii żadnej wagi.
Weselna uroczystość gromadzi tłumy gości. Z Anglii przybywa egzaltowana ciotka pana młodego, Penelopa wraz z córką Patrycją, buntującą się przeciwko konwenansom narzucanym jej przez matkę. Na uroczystość przybywa również pierwsza żona Adama, Maria. Mimo nalegań Doroty by została, odmawia udziału w weselnym przyjęciu. Ślub cywilny odbywa się pośpiesznie, młodzi traktują go jedynie jako kontrakt pieczętujący od dawna trwający związek.
Następnego dnia odbywa się ślub kościelny. Zamiast sakramentalnego "tak" pada gromkie "nie", a Lilka ucieka od ołtarza.
Adam i Dorota czynią wszystko, by zatuszować skandal. Weselny orszak podąża do domu na biesiadę. Piotr daremnie szukający Lilki, zrozpaczony upija się i barykaduje w swoim pokoju.
Na dole zaś trwa coraz huczniejsza zabawa. Młodzi przenoszą się do sauny. Patrycja zwabia do łazienki przypadkowo poznanego chłopca. Adam i Penelopa spotykają się w gabinecie na małe "tete a tete". Penelopa znajduje na półce kopertę - jest przekonana o odkryciu listu miłosnego. Z koperty wysypują się jednak... banknoty tysiączłotowe.
Egzaltowana pani Olga odkrywa brak w torebce dolarów. Inni goście również oznajmiają o zaginięciu drobiazgów. Sytuacja staje się napięta, jedni proponują powiadomienie milicji, inni - rewizję osobistą. Dorota czyni wszystko, by przywrócić spokój.
Tymczasem Adam wiedzie długi dyskurs z ojcem Lilki, niezwykle obrotnym "menadżerem" szczebla wojewódzkiego. Obiecują sobie wzajemne usługi, a także - jeśli "dzieci się dogadają" - wspólny wysiłek, by zapewnić im dostatnią egzystencję... Patronuje temu przyjaciel Adama, tajemniczy "człowiek, który wszystko może", przybyły na wesele ze swym sekretarzem. Wkrótce wyjaśnia się sprawa zaginionych pieniędzy. Służąca odkrywa torebkę Penelopy pełną precjozów - bogatą ciotkę można rozgrzeszyć jako kleptomankę.
Goście wyruszają na kulig. Dorota żegna ich przed bramą. Nagle zauważa Lilkę w ślubnym stroju. W ciszy podążają do lasu. "Czy chcesz porozmawiać?" - pyta Dorota. "Wolę pomilczeć" - pada odpowiedź... Powracających z kuligu gości zaskakuje widok wozu strażackiego, milicji i karetki pogotowia. Pożar został już ugaszony. Jego sprawca, Piotr, wygłasza gwałtowne oskarżenie ojca i jego systemu wartości symbolizowanego przez krąg wpływowych znajomych i dostatek materialny. Adam chcąc zatuszować skandal skłania lekarza, by odwiózł syna do zakładu dla psychicznie chorych - "wariackie papiery" mają posłużyć jako alibi.
Piotr i Lilka odjeżdżają karetką. Następnego dnia do szpitala przybywa Dorota, serdeczna i troskliwa. Znów wraz z Lilką w milczeniu błądzą po lesie. Na drodze napotykają nieruchomo stojącego jelenia. Wśród absolutnej ciszy spoglądają w jego szeroko rozwarte źrenice...

Krzysztof Zanussi kręcił "Kontrakt" u schyłku okresu propagandy sukcesu. Sięgnął po świetnie wpisany w naszą tradycję literacką motyw wesela, by w jednym miejscu zgromadzić postaci sprawujące władzę i rząd dusz, choć raczej te z niższych szczebli peerelowskich hierarchii Dokonuje gorzkiej, nieco zabarwionej kpiną oceny, pokazując moralne bankructwo tzw. elit. Zarazem też pokazuje trochę bezradną i dziecinną próbę buntu przeciw postawom trudnym już do zaakceptowania przez młodych. Próbę tę - zgodnie z realiami ówczesnej Polski - skazuje na niepowodzenie.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Varia
pokaż

Nagrody
schowaj

  • 1980
    Wenecja (MFF)-wyróżnienie UNICEF
  • 1980
    Wenecja (MFF)-wyróżnienie OCIC (Katolickie Biuro Filmowe)
  • 1981
    Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda za rolę męską
2018.10.16 00:06:34
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman