Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

STEFAN CHWIN. ARCHEOLOG PAMIĘCI

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2000
  • Gatunek:
    Film o sztuce, Film biograficzny
  • Barwny, 59 min

Było popołudnie. Za oknem wielkie chmury sunęły nad katedrą. W klasie - sennie. Stalówką umoczoną w tuszu rysowałem w zeszycie żaglowiec. Trochę z nudów, trochę tak sobie, dla przyjemności. Żeby był, żeby dobrze wyglądał. I właśnie wtedy, koło dwunastej, kiedy z daleka zaczęły dobiegać pierwsze dźwięki bijących dzwonów katedry, usłyszałem jedno z najważniejszych pytań mojego życia. Jot, który siedział za mną, spojrzał mi przez ramię, popatrzył na mój żaglowiec,po czym ziewnął. Coś ty, głupi, chce ci się? To pytanie, zadane kiedyś gdańskiemu uczniakowi, stało się jednym z najważniejszych dla bohatera filmu - jednego z najwybitniejszych polskich prozaików, krytyków literackich i eseistów współczesnych. Zdaniem Stefana Chwina, jest też fundamentalne dla naszej kultury. Odzywa się między innymi w sztuce Sławomira Mrożka pamiętną frazą: Zasiać, czy nie zasiać? Czy warto robić cokolwiek więcej, niż na poziomie elementarnego czy choćby wygodnego przetrwania? Wznieść się ponad codzienną krzątaninę, zwolnić, odetchnąć, rozejrzeć się dookoła, spróbować, by chciało nam się chcieć? Tempo biegu życia, nieustanny brak czasu na chwilę refleksji i pogoń za jutrem sprawiają, że dzień wczorajszy umiera. Nawet niedawna przeszłość zapada w niebyt. Pisarz dobrze pamięta, jak na jego oczach umierała piękna, stara Oliwa. Niszczały budowle, szarzał pejzaż. To nie tylko wina wojennego kataklizmu, który przewalił się przez Wybrzeże, i powojennych przemian, efekt mentalności epoki socjalizmu. Ów proces destrukcji trwa nadal, we wszystkich miejscach i na wszelkich poziomach ludzkiej aktywności. Nikt nie dba o estetykę i kształt detalu. Wysmakowana forma ustępuje miejsca tandecie, gadżetowi, przedmiotowi jednorazowego użytku. Chwin - archeolog pamięci - szuka śladów odchodzącego świata. Zebrał ich wiele. Zarówno te materialne, jak srebrny zegarek przemycony przez babcię ze zniszczonej stolicy i przestrzelony hełm wygrzebany z piasku na nadmorskich wydmach, jak i bezcielesne okruchy wspomnień, umieszcza w bezpiecznym miejscu - na kartkach swych książek. Autor "Romantycznej przestrzeni wyobraźni", "Krótkiej historii pewnego żartu", "Hanemanna", "Esther" i innych prac, wspomina swoje rodzinne korzenie rozciągające się od Warszawy, po Nową Wilejkę. Stołeczność reprezentowała matka, ojciec pochodził z Kresów Wschodnich. Najważniejszą rolę w domu odgrywała babka. To ona wtajemniczała młodzieńca w familijne sekrety zasiedziałej, bogatej rodziny warszawskich mieszczan. Matka nie przejawiała takiej wylewności. Bohater filmu dopiero po latach poznał piękną kartę życiorysu rodzicielki, która podczas Powstania Warszawskiego była sanitariuszką w zgrupowaniu Radosława. Stefan Chwin mówi też o własnej twórczości i o powinnościach literatury, o kobietach i o swej naturze. A dokładniej - o dwóch naturach. Zgodnie z pierwszą stara się zajmować przychylną postawę wobec ludzi i ich losów. Dobrotliwą, wybaczającą i łagodzącą cierpienia. Drugą połową jaźni rozporządza pokusa. To ona popycha pisarza do zadawania ostrych pytań i poruszania najdrastyczniejszych nawet spraw. Obie siły zmagają się ze sobą nieustannie, walczą o to, w którą stronę pobiegnie linia Chwinowego pisma. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 03:14:31
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski