Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

UMRZYJMY RAZEM...

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2000
  • Gatunek:
    Film o sztuce, Film biograficzny
  • Barwny + czarno-biały, 55 min

Rysował od wczesnego dzieciństwa. Dzielił stronę brulionu na ćwierci i tworzył nie kończące się "komiksy" o swoich marzeniach, tęsknotach, oraz przeżyciach z poprzednich wcieleń, obfitujących w przygody, rycerskie pojedynki i bohaterskie czyny. Z czasem poważniej zainteresował się sztuką. Marzył o studiach w akademii.Tylko ojciec, prowincjonalny prawnik, akceptował synowskie zamiary. Reszta rodziny wykazywała, w najlepszym przypadku, mocno zaawansowany sceptycyzm. Wierzyła, że Jurkowi przejdzie. Nie przeszło. Ale na spełnienie planów przyszło młodzieńcowi poczekać.Dopiero po zakończeniu wojny, która zabrała mu ojca zamęczonego w Auschwitz i mocno - udział w AK - zabazgrała życiorys, wstąpił na krakowską Akademię Sztuk Pięknych. Studiował pod kierunkiem profesorów Zygmunta Radnickiego, a później Zbigniewa Pronaszki. W murach uczelni zetknął się ze skupioną wokół Tadeusza Kantora "Grupą Młodych" - Tadeuszem Brzozowskim, Kazimierzem Mikulskim, Jerzym Nowosielskim, Jerzym Skarżyńskim i innymi twórcami awangardy. Razem z nimi wziął udział w Ogólnopolskiej Wystawie Sztuki Nowoczesnej w 1948 roku. Ekspozycja ściągnęła tłumy widzów i gromy na głowy artystów. Klimat polityczny nie sprzyjał twórczym eksperymentom. Sztuka socjalistyczna winna być "zaprzeczeniem mistycyzmu i czystej abstrakcji formy, a więc musi być z istoty swojej i formy sztuką realistyczną". Wystawę wkrótce zamknięto. Polską sztuką zawładnął socrealizm. Przynajmniej tą oficjalną - eksponowaną, recenzowaną, nagradzaną. Dla Jerzego Tchórzewskiego nadeszły bardzo trudne czasy. Nic, co malował, nie miało szansy wydostać się poza ściany pracowni. Tej także zabrakło. Młody człowiek stracił mieszkanie. Krążył między Krakowem, Warszawą i Siedlcami, klepał biedę.Pomoc przyszła z nieoczekiwanej strony. Pracami Tchórzewskiego zainteresował się Aleksander Kobzdej, solidny malarz i życzliwy człowiek, autor sztandarowego obrazu epoki socrealizmu - "Podaj cegłę". Wykorzystał szerokie znajomości w środowisku i wysokie koneksje z ludową władzą, by ulżyć doli zapoznanego twórcy. W 1954 roku bohater filmu dostał posadę asystenta na warszawskiej ASP, a wkrótce minister kultury Lucjan Motyka przydzielił "formaliście" z akowską przeszłością pracownię. Złożył nawet malarzowi wizytę i obejrzał jego płótna, choć dyplomatycznie wstrzymał się z opiniami na ich temat. Po październikowym przełomie dzieła Tchórzewskiego mogła osądzić szeroka publiczność na wielkiej wystawie w warszawskiej Zachęcie. O życiu i dziele znakomitego artysty mówią przyjaciele malarza: Tadeusz Różewicz, Ryszard Strent, Wojciech Fangor, Ryszard Stanisławski, Aleksander Wojciechowski, Bronisław Geremek. Wypowiedziom towarzyszą archiwalne zdjęcia filmowe, fotografie oraz reprodukcje nigdy dotąd nie publikowanych obrazów i rysunków mistrza. Swą drogę twórczą prezentuje także sam bohater filmu. Nie doczekał telewizyjnej premiery dokumentu zrealizowanego przez jego syna. Zmarł 24 grudnia 1999 roku. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 03:15:15
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski