Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

EGZEKUCJA

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2000
  • Barwny, 47 min

Opowieść Artura Brylińskiego i Sławomira Sikory, skazanych na kary 25 lat pozbawienia wolności za morderstwo. Ich historia stała się kanwą dla filmu fabularnego Krzysztofa Krauzego "Dług".
Była to jedna z najgłośniejszych i zarazem najbardziej wstrząsających spraw kryminalnych pierwszej połowy lat 90. O jej bohaterach pisano długie artykuły w gazetach, a Krzysztof Krauze nakręcił film fabularny "Dług", nagrodzony na festiwalu w Gdańsku. Irena Morawska w filmie dokumentalnym próbuje dociec, jak doszło do zbrodni, w wyniku której zginęło dwóch ludzi, a sprawcy trafili do więzienia na długie 25 lat. W zakładach karnych w Potulicach, Iławie i Białołęce rozmawia z obydwoma skazanymi. Odtwarza tło i przebieg tamtych poruszających wydarzeń, w oryginalny, artystyczny sposób używając filmów i zdjęć archiwalnych. Artur dwukrotnie podejmował studia, lecz bez powodzenia. Dał sobie spokój z nauką na początku lat 90. Nastał wtedy czas wolnego rynku. Plan Balcerowicza tworzył nowe zasady rynkowej gry. Artur rzucił się w żywioł handlu. Pośredniczył w sprzedaży piwa, podróbek coli i tanich zachodnich soków. Zaczął zarabiać miliony. Nawet dziwił się, że to takie łatwe. Sławomir skończył studium medyczne, ale i on szukał swoich szans na wolnym rynku. Handlował bananami i cytrusami, przed świętami sprowadzał lalki Barbie, na potrzeby błyskawicznych transakcji zastawiał samochody w lombardzie. Czasem tracił, ale zazwyczaj zarabiał ciężkie pieniądze. Obaj młodzi ludzie pochodzili z tradycyjnych domów. Obaj mieszkali na warszawskim Mokotowie. Szanowali rodziców i więzy rodzinne. Uchodzili raczej za nieśmiałych. Mieli za sobą służbę wojskową, ale nie używali życia. Dopiero nowe czasy i łatwe zarobki coś w nich zmieniły. Zaczęli bywać w klubach studenckich - Remoncie, Medyku, Stodole. W tym ostatnim Artur bywał najczęściej. Uwielbiał tańczyć, a właśnie tam działał klub tańca. Pewnego wieczora podszedł niego Sławomir i zaprosił do stolika. Tak się poznali. Znajomość szybko przerodziła się we wspólne robienie interesów. Szło im świetnie, uzupełniali się. Artur umiał czarować, budzić zaufanie. Sławek trzymał się w cieniu - kombinował i działał. Zaczęli bywać w snobistycznych miejscach, w towarzystwie liczących się ludzi, na głośnych imprezach. Rodzice przestrzegali ich, nakłaniali, by zerwali z ryzykownymi interesami i zajęli się czymś poważniejszym, pewniejszym. Mieli rację o tyle, że już w 1992 roku czas żywiołowego handlowego pośrednictwa się skończył. Interesy obu młodzieńców siadły, a rwąca rzeka gotówki - wyschła. Nie odkładali pieniędzy, nowa sytuacja zaskoczyła ich. Ratunek dostrzegli w jakimś solidnym, poważnym interesie. Znaleźli taki. Wszystko przemyśleli i obliczyli. Brakowało im tylko gotówki, by rzecz całą rozkręcić. I wtedy Sławek spotkał Grzegorza P., z którym kiedyś ćwiczył karate w jednym klubie. Sam mu się przypomniał, a kiedy rozmowa zeszła na interesy, powiedział o kłopotach z gotówką. Grzegorz obiecał mu załatwić kredyt. Arturowi od początku się nie spodobał. Sławek jednak przekonywał, nalegał. Artur uległ. Tymczasem Grzegorz ich zwodził. Mijały miesiące, a kredytu wciąż nie było. Młodzieńcy z Mokotowa postanowili zerwać kontakty z kimś tak niepewnym, do tego obracającym się głównie w półświatku. Grzegorz P. jednak ani myślał odejść. Oświadczył, że poświęcił im czas, więc muszą mu za to zapłacić. Odtąd ciągle domagał się pieniędzy. Bił, groził, że jego ludzie - głównie rosyjscy dresiarze - zajmą się ich rodzinami. Strach ich obezwładniał. Odtąd, chcąc nie chcąc, pracowali na Grzegorza. A ten zastraszał ich w coraz bardziej wyszukany i przemawiający do wyobraźni sposób. Zdobywali pieniądze różnymi metodami, także popełniali przestępstwa. W końcu za realizację czeków bez pokrycia Artura aresztowano. Opowiedział prokuratorowi, w jakiej jest sytuacji, zwierzył się ze strachu, który towarzyszy mu nieodłącznie odkąd egzekutor wyimaginowanych długów pierwszy raz zażądał od niego pieniędzy. Nie podał nazwiska Grzegorza. Spytał, czy gdyby to zrobił, prokurator zapewniłby mu bezpieczeństwo. Ten rozłożył ręce. Wtedy Artur zrozumiał, że koszmar będzie trwał, że będzie robił to, co zechce Grzegorz, będzie mu się opłacał, będzie żył obezwładniony coraz większym strachem. Zrozumiał, że dręczyciela pozbędzie się tylko w jeden sposób. Przedstawił Sławkowi plan. Ten go zaakceptował. 8 marca 1994 roku udało im się zwabić najpierw Grzegorza, a potem jego ochroniarza Piotra, do mieszkania Artura. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

© 1998-2013 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski