Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ELŻBIETA CHOJNACKA. KLAWESYNISTKA

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2000
  • Barwny, 45 min

"Bardzo dobrze pamiętam nasze pierwsze spotkanie - wspomina Fran#ois Bernard Mache. Odbyło się w dość szczególnych okolicznościach. Był maj 1968 roku, burzył się cały Paryż. A najbardziej muzycy. Tego wieczoru odbywało się jedno z niezliczonych spotkań, w trakcie których toczyliśmy zażarte spory i dyskusje. Zwróciłem na nią uwagę z powodu jej uroku osobistego. Nie miałem pojęcia, że zajmuje się muzyką. Dowiedziawszy się, że jest Polką i muzykiem, wspomniałem o moim zainteresowaniu klawesynem. Natychmiast nawiązaliśmy kontakt!" Dziś Elżbieta Chojnacka mówi o znakomitym twórcy, muzykologu i pedagogu francuskim "mój kompozytor". Do tego ekskluzywnego grona zaliczają się także Betsy Jolas - profesor paryskiego konserwatorium, uczennica Dariusa Milhauda i Olivera Messiaena, Graziane Finzi, Yves Prin, angielski kompozytor Michael Lawrence Nyman i Jannis Xenakis, uczeń Artura Honeggera, twórca współczesnej muzyki komponowanej na podstawie rachunku prawdopodobieństwa, teorii zbiorów i logiki matematycznej. Wszyscy prześcigają się w superlatywach pod adresem Chojnackiej: "wielki wirtuoz", "wybitna interpretatorka o wspaniałej technice", "osobowość - wulkan". To nie są grzecznościowe opinie. Wspomniani artyści po części komplementują też siebie. "Krucha i drobna na pozór" bohaterka filmu, lecz "kobieta ze stali" prezentuje przecież międzynarodowej publiczności ich utwory, skomponowane specjalnie dla niej. Córka znanej pianistki Edwardy Chojnackiej, studiowała pianistykę warszawskiej PWSM, a później kształciła się u Aim#e van de Viele, uczennicy słynnej szkoły muzyki dawnej w Saint-Len-La Foret pod Paryżem prowadzonej w latach międzywojennych przez naszą wielką rodaczkę Wandę Landowską. Choć zamiana fortepianu na klawesyn klasyczny nie była łatwa, Elżbieta Chojnacka szybko zdobyła sobie pozycję wirtuoza tego instrumentu. Tradycje klawesynu sięgają czternastego wieku. Klawesynistyka rozkwitła w siedemnastym stuleciu dzięki mistrzom francuskim, takim jak de Chambonni#res, Couperin, d'Anglebert, zaś w następnym wieku na artystyczne wyżyny wydźwignęli ją Bach, Haendel i Scarlatti. Potem nastąpił regres. Klasyczny klawesyn wyczerpał swe możliwości i na długo trafił do lamusa. Dopiero w dwudziestym wieku twórcy przypomnieli sobie o niemodnym instrumencie. Zmodernizowali go, nadali mu nowe brzmienie. Za sprawą de Falli, Schaeffera, Poulenca i Góreckiego współczesny klawesyn, o niebo doskonalszy od tradycyjnego, odzyskał prawo obywatelstwa w muzycznym świecie. Nadal się rozwija. Bohaterka filmu jeździ po świecie ze swym elektronicznie amplifikowanym instrumentem i udowadnia publiczności, jak wiele można z niego wydobyć. Stale doskonali warsztat, by sprostać coraz trudniejszym wyzwaniom. Takim był skomponowany dla niej utwór Xenakisa, wymagający od wykonawcy zupełnie niebywałych, niewykonalnych manipulacji, dzikich skoków dwóch klawiaturach naraz. Zadzwoniła do kompozytora z pretensjami. Ten odpowiedział spokojnie: "Elżbieto, jeśli nie możesz tego zagrać, to po prostu nie zagrasz". Chojnacką ogarnęła straszna złość. "Mam ci powiedzieć, że czegoś nie mogę? Oczywiście, że mogę!" A potem zagrała. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 03:20:34
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl