Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

GADAJĄCE GŁOWY II

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2004
  • Barwny, 21 min

W 1980 r. Krzysztof Kieślowski zadał setkom ludzi te same trzy pytania: w którym roku się urodziłeś? kim jesteś? czego byś pragnął/co jest dla ciebie ważne? Z zarejestrowanych wypowiedzi ostatecznie wybrał 44 osoby i uszeregował je chronologicznie, kierując się wiekiem rozmówców: od najmłodszych do najstarszych tak, by na każdy rocznik przypadała wypowiedź jednej osoby. Galeria gadających głów: od przedszkolaków, przez uczniów, studentów, inżyniera, elektryka, pielęgniarkę, księdza, pisarza, socjologa, taksówkarza, po emerytów nawet stuletnich, złożyła się na zbiorowy portret Polaka - bacznego obserwatora rzeczywistości, świadomego swej tożsamości i miejsca, w którym żyje, gorąco pragnącego zmian. Ćwierć wieku później Krzysztof Wierzbicki powtórzył tamten pomysł w "Gadających głowach 2". W pierwszej części filmu znalazły się zresztą fragmenty dokumentu Krzysztofa Kieślowskiego, a niektórzy z bohaterów tamtego filmu mieli po latach okazję skomentować swoje dawne wypowiedzi. W części drugiej na te same trzy pytania odpowiadają w 2004 r. osoby uszeregowane tak samo jak kiedyś: od rocznego malucha po urodzoną w 1901 r. 103-letnią staruszkę. Zaskakujące jest jednak, jak w sumie niewiele zmieniły się ich wypowiedzi. Ludzie nadal pragną dobra, sprawiedliwości, poszanowania ich godności, poczucia bezpieczeństwa. Mniej mówią o potrzebie wolności czy demokracji, bo te w dużym stopniu zapewniły im dokonane w Polsce zmiany ustrojowe, ale za to odważniej wytykają bałagan, brak poszanowania prawa, kumoterstwo. Marzenia i potrzeby zmieniają się wraz z wiekiem rozmówców. Młodsi przykładają większą wagę do możliwości samorealizacji, wybicia się, pozostawienia po sobie trwałego śladu, szczęścia osobistego. Starsi na ogół pragną stabilizacji, utrzymania tego, co już osiągnęli, umiejętności poruszania się w szybko zmieniającym się świecie. Boją się samotności, biedy, utraty pracy. Choć z pozoru na ekranie niewiele się dzieje, film ma wewnętrzną dynamikę, pulsuje emocjami, zaskakuje, a jednocześnie pozwala nam w prezentowanych wypowiedziach odnaleźć siebie, własne marzenia, obawy, nadzieje - i te sprzed lat, i obecne. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Patrz także:
schowaj

2017.02.11 03:53:09
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman