Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ROSJA - POLSKA. NOWE SPOJRZENIE

PIERWSZY DZIEŃ

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2007
  • Barwny, 20 min

Obsypany nagrodami krótkometrażowy dokument Marcina Sautera powstał w ramach projektu "Rosja Polska. Nowe Spojrzenie" realizowanego przez Eureka Media i Instytut Adama Mickiewicza. Film zdobył m. in. Złoty Zamek - główną nagrodę XI Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Off Cinema 2007, a także został nagrodzony na festiwalu Doclisboa 2007, odbywającym się stolicy Portugalii. Ponadto otrzymał specjalne wyróżnienie na festiwalu "Jeden Świat" w Pradze w 2008 r. oraz Grand Prix IX Międzynarodowych Dni Filmu Dokumentalnego "Rozstaje Europy". "Pierwszy dzień" to bardzo nastrojowy film, opowiada o jednym z najważniejszych momentów w życiu każdego z nas, o pierwszej granicy, którą przekracza człowiek stając się dorosłym. Początek szkoły to właśnie początek dorosłego życia. Dziecko pierwszy raz znajduje się w zupełnie nowym dla niego środowisku, musi się zaaklimatyzować, odnaleźć w obcym świecie, zacząć samodzielnie nawiązywać kontakty. Autor filmu zapuścił się z kamerą w odległe zakątki Syberii, do niewielkiej osady nad rzeką Ob, gdzie tę granicę przekracza się w bardziej ekstremalnych warunkach. Pokazuje mieszkańców osady podczas ich codziennych zajęć: wokół domu i w polu. Następnie koncentruje uwagę na dwóch siedmiolatkach - Aloszy i Arturze. Chłopcy wkrótce opuszczą rodzinne pielesze, by wyruszyć w nieznane. Podobnie jak ich rówieśnicy, idą po raz pierwszy do szkoły. Muszą przebyć wiele kilometrów w surowym kraju tundry, gdzie nie ma dróg, a komunikację zapewniają jedynie helikoptery i statki na rzece Ob, która nie zamarza tylko przez trzy letnie miesiące. Pokonanie długiej drogi z rodzinnej skórzanej czumy i otwartych przestrzeni tundry do szkoły w mieście - to dla nich jak wyprawa na inny kontynent. Rozstanie z rodziną jest bolesnym przeżyciem, ale zarazem okazją do zdobycia nowych, życiowych doświadczeń. Kamera towarzyszymy bohaterom filmu podczas pożegnań z bliskimi i w pierwszych dniach nauki w szkole. Dzieci jadą do szkoły w Aksarce na Półwyspie Jamalskim. Oglądają swoje pokoje w internacie, który teraz będzie ich domem. Pierwszego dnia podczas uroczystego apelu dowiadują się, że ich szkoła liczy 670 uczniów. W tym roku 60 pierwszoklasistów rozpoczyna naukę, ukończą edukację w 2017 r. Teraz czeka ich rok wytężonej pracy: na początek uczą się o swoim ojczystym kraju, o Moskwie i o Kremlu, w którym pracuje Władimir Putin. Pierwszoklasiści wrócą do domu na wakacje, dopiero gdy odmarznie rzeka. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

  • 2007
    Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy - Konkurs Polski; do roku 2000 Ogólnopolski Festiwal Filmów Krótkometrażowych)-Nagroda Jury Studentów miasta Krakowa
    za "subtelne uchwycenie chwil odchodzącego dzieciństwa i wizualną wrażliwość"
  • 2007
    Lizbona (FF DOCLISBOA)-Nagroda Johnnie Walkera dla Najlepszego Krótkiego Filmu Dokumentalnego
  • 2007
    Chicago (Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce)-"Złote Zęby" dla najbardziej interesującego filmu dokumentalnego
  • 2007
    Poznań (Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Off Cinema")-"Złoty Zamek"
  • 2008
    Praga (International Human Rights Documentary Film Festival "One World")-Wyróżnienie Honorowe
  • 2008
    Kijów (Ukrainian Context - Human Rights Documentary Film Days)-Nagroda Główna
    za "lakoniczność ujęcia tematu tożsamości narodowej w przestrzeni post-sowieckiej"
  • 2008
    Lublin (Międzynarodowe Dni Filmu Dokumentalnego "Rozstaje Europy")-Grand Prix
    w kategorii filmu krótkometrażowego; za "humanizm, wrażliwość, emocjonalność, precyzję w opowiadaniu obrazem o najważniejszych ludzkich sprawach; za prawdę opisu i metaforę"

52 PROCENT

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2006
  • Barwny, 19 min

Ałła bardzo chce zostać baletnicą. Po raz kolejny próbuje dostać się do słynnej Rosyjskiej Akademii Baletu im. Waganowej w Sankt Petersburgu. Egzaminy wstępne są dla niej wyjątkowo ciężkie. Ałła musi dodatkowo ćwiczyć, by wydłużyć sobie nogi, gdyż jej proporcje nie są właściwe. 52 % to idealny stosunek długości nóg no wzrostu.

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Nagrody
schowaj

  • 2007
    Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy - Konkurs Polski; do roku 2000 Ogólnopolski Festiwal Filmów Krótkometrażowych)-Grand Prix "Złoty Lajkonik" (do 1964 "Złoty Smok Wawelski")
  • 2007
    Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy - Konkurs Polski)-Nagroda Prezesa Telewizji Polskiej
    dla najlepszego filmu dokumentalnego
  • 2007
    Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy - Konkurs Polski)-Nagroda Prezesa Telewizji Polskiej
    za zdjęcia
  • 2007
    Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy - Konkurs Polski)-Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich
    za montaż
  • 2007
    Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy)-Nagroda Kodak
    dla reżysera najlepszego filmu
  • 2007
    Łódź (Międzynarodowy Festiwal Szkół Filmowych i Telewizyjnych "Mediaschool")-Nagroda
  • 2007
    Kraków (Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Etiuda & Anima")-Srebrny Dinozaur
  • 2007
    Kraków (Krakowski Festiwal Filmów Niezależnych KRAKFFA)-Grand Prix
  • 2008
    Pampeluna (Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych "Punto de Vista")-Nagroda Główna dla najlepszego filmu krótkometrażowego
  • 2008
    Pampeluna (Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych "Punto de Vista")-Nagroda Główna dla najlepszego filmu krótkometrażowego
  • 2008
    Gdańsk (Gdańsk DocFilm Festival "Godność i Praca")-Nagroda Główna "Wielka Brama Wolności"
  • 2008
    Vancouver (Festiwal Filmów Dokumentalnych DOXA)-Nagroda dla Najlepszego krótkometrażowego filmu dokumentalnego
  • 2008
    Girona (Festiwal Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych CurtDoc)-Nagroda dla Najlepszego filmu dokumentalnego
  • 2008
    Miszkolc (Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Jameson CineFest")-Nagroda dla Najlepszego filmu dokumentalnego
  • 2008
    Petersburg (Festiwal Filmów Krótkich, Dokumentalnych i Animowanych "Message To Man")-"Centaur" dla Najlepszego filmu dokumentalnego
  • 2009
    Estoril (Estoril Film Festival)-Nagroda dla Najlepszego filmu studenckiego
  • 2009
    Gdańsk (Gdańsk DocFilm Festival "Godność i Praca")-Nagroda Główna "Wielka Brama Wolności"
  • 2008
    Wrocław (Festiwal Kina Amatorskiego i Niezależnego KAN)-Złota KANewka
    dla Najlepszego filmu dokumentalnego
  • 2008
    Madryt (Festival de Cine de Alcala de Henares "Alcine")-II Nagroda
  • 2008
    Offskar (Polskie Nagrody Kina Niezależnego)
    dla Najlepszego filmu dokumentalnego

BEZROBOTNI

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska, Rosja
  • Rok produkcji:
    2009
  • Barwny, 28 min

Historia kilkunastu rosyjskich marynarzy pracujących pod norweską banderą składa się w opowieść o teraźniejszości ludzi, którzy rozpięci są między życiem na morzu a marzeniami o tu i teraz. "Jesteśmy obywatelami Rosji, a podatki płacimy w Norwegii, Polsce, w różnych krajach, tylko nie u nas. Moglibyśmy wszyscy robić to samo w ojczyźnie, ale nie mamy wyjścia" - mówią. W rzeczywistości są obywatelami morza, gdzie spędzają ponad 180 dni w roku. Nie mają nic wspólnego z popkulturowym obrazkiem marynarza - charakteryzują ich brudne paznokcie, zniszczone ubrania, niewypastowane buty, a nie biało-granatowy mundur. Ciężko pracują na statku, remontują go, negocjują poprawki. Zarazem starają się utrzymać pozory normalności: kraszą jajka na Wielkanoc, rozmawiają przez telefon z rodziną, ćwiczą na prowizorycznej siłowni, oglądają telewizję, lepią pierogi, tańczą w dyskotece. Te czynności nie przyćmiewają jednak specyficznego rozdarcia między lądem a morzem. Podczas rozmów telefonicznych ujawniają najwięcej: flirtują, żalą się, martwią, planują...

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.05.27 00:46:28
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman