Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

GODZINA KOTA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1993
  • Barwny,

Godzina kota, dwudziesta piąta godzina doby, niemożliwa w naszym wymiarze czasu, lecz z pewnością istniejąca gdzieś, gdzie możliwe jest doświadczanie wewnętrznej wolności, miłości, Boga... "Godzina kota" Pera Olova Enquista (ur. 1934), szwedzkiego pisarza, dramaturga, krytyka literackiego, to współczesny moralitet. Sztuka miała swą polską prapremierę w 1989 r. na Małej Scenie Teatru Powszechnego (wersję telewizyjną spektaklu Piotra Cieślaka, z Ewą Dałkowską, Danutą Szaflarską i Piotrem Kozłowskim, pokazało Studio Teatralne Dwójki). Utwory szwedzkiego dramatopisarza stały się zresztą swego rodzaju "specjalnością domu" tego teatru, tu wystawiono także jego debiutancką "Noc trydad", "Z życia glist", "Twórcy obrazów"; dwie z wymienionych sztuk miały polskie prapremiery na warszawskiej scenie. Wszystkie przyniosły pisarzowi światowy rozgłos i opinię autora z pasją demitologizującego wielkie postaci kultury skandynawskiej (w pierwszej "odbrązowił" Augusta Strindberga, w drugiej - Hansa Christiana Andersena, w trzeciej - Selmę Lagerl"f).
W "Godzinie kota" autor próbuje dotrzeć do społeczno-psychologicznych źródeł nieładu w świecie pozbawionym naturalnego porządku moralnego i teologicznego. Na straży "normalności" tej rzeczywistości, gdzie już prawie wszystko wydaje się możliwe i dopuszczalne, stoją dwie kobiety - pastor i psycholog, reprezentujące dwie potężne siły porządkujące wszelkie przejawy życia: wiarę i naukę. Posługują się spójnymi systemami pojęć i wartości. Nagle okazuje się, że aparat pojęciowy, jakim dysponują, nie wystarcza, aby zrozumieć skomplikowaną i delikatną materię - psychikę i duszę człowieka, który odebrał życie dwojgu niewinnym ludziom i chce odebrać je sobie. Elżbieta, psycholog z ambicjami, pracująca w luksusowym szpitalu psychiatrycznym, prowadzi naukowe doświadczenia zmierzające do scalenia zdezintegrowanej psychiki. Jeden z jej najnowszych eksperymentów polega na przydzieleniu pewnej grupie pacjentów różnych zwierząt pod opiekę. Dzięki temu chorzy, jak się spodziewa, powinni zacząć odzyskiwać pozytywne więzi ze światem zewnętrznym. Wkrótce pacjenci rzeczywiście stają się mniej agresywni, pojawiają się zalążki subtelnych więzi emocjonalnych. Tylko Chłopiec, który dostał pod opiekę kota, zachowuje się inaczej. Pewnego dnia próbuje popełnić samobójstwo. Elżbieta nie umie wyjaśnić, dlaczego. Prosi o konsultację zaprzyjaźnioną panią pastor. Starsza Kobieta i Chłopiec znajdują nieoczekiwaną płaszczyznę porozumienia. Kobieta teolog również wydaje się zafascynowana wizją świata, którego centralnym punktem, bogiem, jest przebóstwiony w świadomości chorego kot. W istocie jednak ani pastor, ani psycholog, religia ni nauka, nie są w stanie pomóc młodemu człowiekowi. Skutki naukowego eksperymentu przekraczają przewidywaną przez jego twórców umowną granicę błędu. Naukowo-religijna analiza ciekawego przypadku chorobowego niepostrzeżenie zmienia się w opowieść metafizyczną - o potrzebie najprostszych uczuć, poszukiwaniu bezpieczeństwa, porządku i spokoju, o tęsknocie za fascynującą, magiczną krainą dzieciństwa. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
GODZINA KOTA
Dramat
AutorPer Olov Enquist
PrzekładAndrzej Krajewski-Bola

Varia
pokaż

Patrz także:
schowaj

  • 1990
    Spektakl telewizyjny / Per Olov Enquist / Piotr Cieślak
2017.02.11 01:29:25
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.plAnna Gostkowska