Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

OŚWIADCZENIE

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    2002
  • Premiera:
    2002. 12. 15
  • Barwny, 39 min

"Oświadczenie" składa się z dwóch jednoaktówek, powstałych w odstępie blisko 20 lat. Pierwszą napisał w Paryżu Sławomir Mrożek, niedługo po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego. Jej bohaterami są młody działacz opozycji i funkcjonariusz Służby Bezpieczeństwa. Drugi namawia pierwszego do podpisania "lojalki", czyli oświadczenia o zaprzestaniu działalności antypaństwowej. Młody opozycjonista waha się. Z jednej strony nie ma złudzeń, że szansa na wolną, demokratyczną Polskę została definitywnie pogrzebana. Z drugiej zaś dręczą go wyrzuty sumienia. Jak spojrzy w twarz swoim niedawnym współtowarzyszom? Przyparty do muru przez Komisarza postanawia podpisać, ale pod jednym warunkiem. Jego żona ma wkrótce urodzić dziecko. Jeśli wszystko pójdzie dobrze - podpisze. Nie dla siebie, ale dla dziecka, dla zapewnienia mu w miarę spokojnej przyszłości. Jeśli natomiast poród przebiegnie nieszczęśliwie - może iść do więzienia. Chcąc ułatwić Doprowadzonemu decyzję, Komisarz każe swoim podopiecznym zadzwonić do szpitala i dowiedzieć się o wynik porodu. Zmaltretowany psychicznie, niespokojny o los najbliższych, młodzieniec nawet się nie domyśla, że właśnie pada ofiarą sprytnej mistyfikacji.
Druga część "Oświadczenia", pióra Janusza Andermana, toczy się prawie 20 lat później, w lipcu 2002 roku. Obaj panowie spotykają się ponownie. Dawna siedziba SB jest teraz eleganckim biurem, a Komisarz zamożnym biznesmenem, a w dodatku - o ironio - świadkiem w procesach lustracyjnych. Dawny opozycjonista natomiast zrobił karierę w polityce, prowadzi dostatnie życie, lecz w wyniku niedawnych wydarzeń zaciążył na nim zarzut kłamstwa lustracyjnego. Niegdysiejszy Komisarz po kilku kurtuazyjnych uprzejmościach przechodzi do faktycznego celu rozmowy. Proponuje swemu gościowi układ: lukratywna koncesja w zamian za oczyszczenie z zarzutów współpracy z SB. Polityk nie kryje oburzenia. Wprawdzie kiedyś podpisał "lojalkę", ale zaraz potem ją podarł. "Jestem niewinny" - krzyczy. Komisarz jednak szybko sprowadza go na ziemię. Owszem podarł, lecz nie swoją. A poza tym w momencie podpisywania był tak skołowany, że w rzeczywistości parafował nie "lojalkę", tylko zgodę na stałą współpracę. Jako dowód dawny esbek pokazuje politykowi ksero. Nie wie jednak, że jego ofiara też ma w zanadrzu niespodziankę.
Sztuka Mrożka i Andermana stanowi doskonały suplement do innej niedawnej premiery Teatru TV - "Misia Kolabo" Piotra Kokocińskiego. Spektakle te, poza artystycznym komentarzem do polskiej współczesności, zawierają daleko głębsze przesłanie, dotyczące tragicznego losu człowieka poddanego bezwzględnej presji państwa. Czy jednostka ma jakieś szanse w starciu z policyjnym aparatem? Czy można skutecznie walczyć o swoją godność, nawet jeśli wcześniej uległo się haniebnej słabości? Kokociński raczej nie daje tu specjalnych nadziei. Mrożek i Anderman są większymi optymistami, ale i oni (zwłaszcza Anderman) opatrują ten optymizm dużym znakiem zapytania. Bohater "Misia Kolabo" poniósł klęskę, bo do końca chciał być maksymalnie uczciwy i prostolinijny. Bohater "Oświadczenia" jeśli nawet wygra, to tylko dlatego, że posłużył się podłymi metodami przeciwnika. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
OŚWIADCZENIE
AutorSławomir Mrożek
Pierwowzór
OŚWIADCZENIE
AutorJanusz Anderman
2017.02.11 01:30:06
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman