Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

SZKARŁATNA LITERA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1996
  • 78 min

O klasyce literatury mówi się czasem, że każdy ją zna, lecz nikt nie czyta. Taki już ponoć los arcydzieł, zwłaszcza tych sprzed lat. Funkcjonują stale w świadomości zbiorowej, najczęściej ograniczone do konkretnych bohaterów, toposów, czy nawet sentencji. Cervantes bardziej znany jest jako twórca postaci Don Kichote'a i Sancho Pansy niż jako autor bardzo pokaźnej księgi, opowiadającej nie tylko o ich przygodach, ale zawierającej także inne doniosłe treści. W świadomości młodych Polaków Sienkiewiczowski "Potop" powoli przestaje być rozpalającą wyobraźnię historią przygód Kmicica, a staje się li tylko źródłem popularnego hasła reklamowego "Ociec prać?". Do wyjątków należą sytuacje, kiedy utwór literacki, powstały przed np. stu pięćdziesięciu laty wciąż znajduje czytelników i to bynajmniej nie dzięki perswazji "ciała pedagogicznego". Taki szczęśliwy los spotkał m.in. "Szkarłatną literę" Nathaniela Hawthorne'a.
Ta niewielkich rozmiarów powieść, napisana w 1850 roku, nie przestaje budzić zainteresowania do dziś. Nawet w grupie hollywoodzkich producentów, nastawionych głównie na robienie pieniędzy dzięki coraz wymyślniejszym efektom specjalnym, znaleźli się tacy, którzy w ubiegłym roku odchudzili portfele, by sfinansować kolejną ekranizację książki Hawthorne'a. Z kompletowaniem obsady też nie było kłopotu. Główne role zagrały gwiazdy pierwszej wielkości - Demi Moore i Gary Oldman. "Szkarłatna litera" to bowiem jedna z najwspanialszych i najdramatyczniejszych historii miłosnych, jakie zna lietratura światowa. To poruszająca opowieść o cierpieniu, szlachetności i oczyszczającej mocy prawdy. Na szczęście premierowy spektakl Macieja Dejczera nie uchybia powieściowemu oryginałowi. Polski reżyser znalazł sposób, by przekonać widza, że historia Hester Prynne może być zajmująca także dla współczesnych. Zasługa w tym nie tylko przedniej klasy aktorstwa, lecz także przemyślanej adaptacji Grzegorza Łoszewskiego.
Zgodnie z jej literą akcja przedstawienia zaczyna się w momencie ogłoszenia wyroku za postępek Hester Prynne, która powiła nieślubne dziecko. Przestępstwo jest ciężkie, albowiem rzecz dzieje się w połowie XIX wieku w purytańskim amerykańskim miasteczku. Piękna Hester nie tylko staje pod pręgierzem, ale na dodatek musi nosić wyszytą na piersiach szkarłatną literę "A" od angielskiego "adultery" (cudzołóstwo). Władze miasta, a wśród nich pastor Dimmesdale próbują za wszelką cenę wydusić z kobiety imię mężczyzny współwinnego grzechu. Hester jednak milczy jak zaklęta, choć wie, że wskazując kochanka ulżyłaby własnemu losowi. Przypadek sprawia, że w dniu ogłoszenia wyroku do miasteczka przybywa tajemniczy wędrowiec. Podaje się za uczonego i lekarza nazwiskiem Roger Chillingworth. Jedynie Hester poznaje jego prawdziwą tożsamość. Przybysz jest bowiem jej mężem, który przed trzema laty wysłał ją samą do Ameryki, a później wszelki ślad po nim zaginął. Teraz stary Prynne powrócił, jak się okazuje w dzień swojej hańby. Nie ma jednak pretensji do żony. Pragnie tylko za wszelką cenę odkryć ojca jej dziecka i zemścić się na nim. Lecz nawet jego groźby nie potrafią zmusić Hester do mówienia. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 01:30:21
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl