Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

WILKI I OWCE

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1996
  • 100 min
    Premiera: 24.08.1999

W większości swych sztuk portretował to, co znał znakomicie - społeczeństwo rosyjskie połowy XIX wieku. Aleksander Ostrowski (1823-86), twórca rosyjskiej sceny narodowej i czołowy przedstawiciel realistycznego dramatu rosyjskiego, początkowo pozostawał pod wpływem ideałów słowianofilskich, później zbliżył się do kręgu rewolucyjnego demokratów; od 1856 r. ogłaszał swoje sztuki m.in. w czasopismach "Sowriemiennik" i "Otieczestwiennyje zapiski". Powstawały wtedy utwory bardzo różnorodne - dramat społeczny "Burza" i dramatyczny poemat baśniowy oparty na wątkach ludowych "Snieguroczka", cykl sztuk historycznych, w których Ostrowski próbował stworzyć wzór współczesnego bohatera, oraz komedie satyryczne o akcentach społeczno-politycznych i społeczno-obyczajowych, jak znane również z polskich scen "I koń się potknie", "Las", "Wilki i owce". Twórczość rosyjskiego dramatopisarza zamyka cykl tragedii poświęconych społecznej sytuacji kobiety w ówczesnej Rosji ("Niewinni winowajcy", "Panna bez posagu"). W komedii "Wilki i owce" (1875, premiera polska 1947) dominują elementy satyry społecznej i obyczajowej.
Właścicielka podupadającego majątku Meropa Murzawiecka, stara panna ze skonnościami do dewocji, hołdująca spartańskim zasadom życiowym, szuka sposobu ratowania swoich włości. Wreszcie wpada na pomysł, jak się wzbogacić. Istotą całego przedsięwzięcia jest dość haniebna operacja finansowa, a w realizacji planu mają jej pomóc dwie, dość niewydarzone osoby. Pierwsza to siostrzeniec Murzawieckiej, kompletnie już zblazowany Apollon, nieuleczalny birbant i hulaka, drugą zaś jest jej sąsiadka, bogata wdowa Kupawina, kobieta Bogu ducha winna, która zupełnie nie rozumie finansowych operacji, machinacji, malwersacji i innych oszustw. Murzawiecka postanawia podstępem ożenić Apollona z piekielnie majętną wdówką, a przy okazji wyłudzć parę ładnych groszy dla siebie. Stara panna zaczyna snuć misterną intrygę. Idą w ruch fałszowane listy i podrabiane podpisy, weksle in blanco i drobne szantażyki, wykorzystujące ludzki strach przed opinią publiczną. Wszystko zdaje się zmierzać ku temu, by potwierdziło się, że kiedy toczy się gra o duże pieniądze, tytułowe owce w starciu z wilkami szans nie mają żadnych. Aliści wszystko jest względne. Nagle pojawia się stołeczny "wilk", niejaki Bierkutow, wprost z Petersburga. Zabiegi Murzawieckiej to dla niego czysta amatorszczyzna, żałosna, niezręczna i prowincjonalna. Błyskawicznie i bezwzględnie eliminuje konkurentkę z gry. Żeni się z Kupawiną i najzupełniej legalnie nabywa praw do jej majątku. W dodatku jest pewien, że wkrótce majątek ów znacznie się powiększy. Bierkutow bowiem od dawna jest w posiadaniu tajnych informacji, związanych z lasem w posiadłości pięknej wdówki. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2017.02.11 01:30:27
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl