Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

HELOIZA I ABELARD

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • Premiera:
    1997. 08. 18
  • 64 min

"Urodą nie była najcudowniejsza, ale co do wiedzy, nie miała sobie równej..." - pisał o Heloizie Piotr Abelard w "Historii moich niedoli". Kiedy się poznali on miał lat 38, ona - zaledwie 16. On był już sławnym filozofem, teologiem, biegłym teoretykiem wiedzy scholastycznej i otoczonym uwielbieniem wykładowcą. Ona zaś wykształconą panną o wielostronnych zdolnościach, głodną wiedzy i marzącą o odmianie marnego, ludzkiego świata. Poznali się za sprawą czcigodnego kanonika Fulberta - wuja i opiekuna Heloizy. Abelard miał być nauczycielem jego siostrzenicy. Nieszczęsny Fulbert nie zdawał sobie sprawy, że wbrew swym surowym zasadom przyczynił się do powstania jednej z najsławniejszych i najtragiczniejszych legend miłosnych kultury śródziemnomorskiej. Abelarda i Heloizę połączyła bowiem nie tylko pasja intelektualna, ale i głębokie, namiętne uczucie, którego owocem był syn Astrolabiusz oraz niezwykła mnogość cierpień i szykan. Miłość Abelarda i Heloizy przetrwała jednak wszystko - kastrację filozofa przez zbirów Fulberta, tułacze życie w nieustannym strachu, wreszcie trwałą rozłąkę i zakonne odosobnienie, wybrane dobrowolnie przez oboje kochanków, a później małżonków. Sztuka Rogera Vaillanda opowiada o początkowym okresie romansu Heloizy i Abelarda, skłaniając się raczej ku legendzie niż historycznej wierności. Przedstawia ich jako parę romantycznych kochanków, zbuntowanych przeciwko ascetycznej moralności Średniowiecza. W ujęciu autora dramatu rygoryzm dwunastowiecznych obyczajów łatwo staje się pretekstem do okrucieństwa i nienawiści dla wszystkiego co inne, wolne, nieskrępowane. Abelard i Heloiza - pod względem intelektualnym przekraczają swoją epokę, bliżej im do oświeceniowego liberalizmu i kultu obyczajowo - myślowej swobody. Mimo, że przynajmniej początkowo żyją "w grzechu", że ich umysłowe poszukiwania ocierają się o herezję to pod względem moralnym okazują się zwycięzcami. Kanonik Fulbert zaś, mimo że z racji swego stanu obowiązany do wybaczania i miłości bliźniego, jest w rzeczywistości opętanym żądzą zemsty demonem. Premierowa inscenizacja Agnieszki Glińskiej to sprawnie zrealizowana opowieść o miłości, stłamszonej przez nienawiść i obłudę ludzi, uchodzących za strażników moralności. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
HELOIZA I ABELARD
Dramat
AutorRoger Vailland
PrzekładJan Kott

Patrz także:
schowaj

  • 1957
    Spektakl telewizyjny / Roger Vailland / Adam Hanuszkiewicz
  • 1963
    Spektakl telewizyjny / Pierre Abelard / Adam Hanuszkiewicz
2017.07.16 00:50:16
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski