Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KRÓL MIĘSOPUST

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • Premiera:
    1996. 02. 14
  • 60 min

Jeden z najbardziej interesujących tekstów polskiej dramaturgii współczesnej. Jarosław Marek Rymkiewicz, rówieśnik pokolenia "Współczesności" (ur. 1935), debiutował jako poeta, a wkrótce dał się poznać jako dramatopisarz. Swój program poetycki wyłożył w zbiorach szkiców "Czym jest klasycyzm" i "Co to jest imitacja" - "... każdy ważny wiersz jest tylko ponowieniem, tylko repetycją, komentarzem do tekstów zapisanych niegdyś. Wiersz, który nie jest powtórzeniem wzoru, czas niszczy szybko i skutecznie". Swoją teorię imitacji wcielał w życie także na scenie. W teatrze zaczynał od przekładów i przeróbek, zwanych imitacjami - Lorki ("Yerma"), Calderona ("Życie jest snem", "Księżniczka na opak wywrócona"). Technikę przysposabiania dawnych konwencji teatralnych i schematów fabularnych do współczesnych treści i wrażliwości dzisiejszych widzów, spożytkował też w całkowicie własnych dramatach - "Król Mięsopust" (1970, w tym samym roku premiera w Starym Teatrze w Krakowie), "Porwanie Europy" i in. Poeta, dramaturg, tłumacz, krytyk, autor znakomitych tomów esejów, profesor w Instytucie Badań Literackich PAN został uhonorowany wieloma nagrodami - Fundacji im. Kościelskich, paryskiej "Kultury" i londyńskich "Wiadomości", wrocławskiej "Odry" (za "Rozmowy polskie latem 1983" i drugi tom prozy "Umschlagplatz"), miesięcznika "Arka"i in. W jednym ze swych wczesnych manifestów poetyckich Jarosław Marek Rymkiewicz pisał: "Jeżeli zapomnimy, że współczesność zaczęła się w dniu wczorajszym, i jeżeli nie odnajdziemy swego miejsca w porządku wieków, nie odnajdziemy swego miejsca na mapie poezji dnia dzisiejszego. (...) Odnalezienie swego miejsca w porządku wieków iść winno w parze ze spojrzeniem na te wieki (a więc: na przyjęte przez siebie formy) z przymrużeniem oka..." Te słowa z powodzeniem można odnieść do literatury dramatycznej i teatru. Rymkiewicz zaproponował widzom podróż do źródeł konwencji teatralnych i dramatu jako gatunku, a patrząc na przywołane formy "z przymrużeniem oka", mówił współczesnym widzom istotne prawdy o człowieku i jego naturze, historii i obyczajach, filozofii i kulturze. "Król Mięsopust" również jest swobodną wędrówką po stylach i tematach literatury polskiej i europejskiej. Można odnaleźć w tej farsie ślady Calderona i Ghelderode, Eliota, ale i naszego Piotra Baryki ("Z chłopa król").
Jest to opowieść o człowieku, który roi sobie, że mógłby być królem. Splot niezwykłych okoliczności sprawia, że marzenia się urzeczywistniają. Łakoma uciech łoża i stołu maltańska księżniczka Rosalinda nie chce poślubić ascetycznego króla hiszpańskiego Filipa, zdecydowanie bardziej pociąga ją silny i przystojny sługa królewski Florek. Z kolei Filipowi podoba się śliczna i zgrabna pomywaczka Kasia. Berło Filipa trafia w ręce Florka. Z abdykacji króla na rzecz chłopa nie wynika nic dobrego dla królestwa Hiszpanii. Dla bohaterów także ta nowa sytuacja okazuje się dużo mniej komfortowa niż wyobrażenia o niej. Nie wystarczy bowiem zostać królem, trzeba jeszcze tę pozycję utrzymać, zdobyć autorytet i szacunek poddanych, a to jest o wiele trudniejsze. Prawdziwy problem polega jednak na tym, że z tej pułapki nie ma już ucieczki. Wchodząc w rolę króla, Florek musi przyjąć ją w całości i ze wszystkimi konsekwencjami."Król Mięsopust", historia wędrówki głupca przez krainę pożądań, to także dramat o poszukiwaniu tożsamości. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
KRÓL MIĘSOPUST
Dramat
AutorJarosław Marek Rymkiewicz
2024.03.01 00:37:39
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.