Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

NASZA MAMA CZARODZIEJKA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • 31 min

Odkąd "Nasza mama czarodziejka" (1968) stała się lekturą szkolną, zyskała popularność równą tej, jaką cieszyła się seria opowieści o "biedniusieńkim" skrzacie Rokisiu, według której nakręcono serial telewizyjny. Joanna Papuzińska (ur. 1939) jest autorką przeszło 20 książek dla młodych i najmłodszych czytelników, słuchowisk, a także podręczników i prac naukowych o literaturze dla dzieci i młodzieży. Doktoryzowała się i habilitowała na podstawie rozpraw poświęconych tej literaturze, jest pracownikiem naukowym w Instytucie Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Jako pisarka, a także krytyk literacki, była zawsze orędowniczką nie skrępowanego rozwijania fantazji, pobudzania wyobraźni dziecka, które ma naturalny dar kreowania własnych, cudownych światów.
W tej rzeczywistości, na poły realnej, na poły wyimaginowanej, znakomicie czuje się mama - czarodziejka, jej trzej synowie, a nawet - choć początkowo z oporami - trzeźwo myślący tata, "najbardziej zapracowany na świecie". Mama umie poradzić sobie z Wielkoludem, który budzi powszechny strach, i z Dinozaurem, który zjadł 118. główkę sałaty, a wciąż jest głodny. Potrafi zaradzić wszystkim małym i dużym nieszczęściom. Jest ostoją prawd najprostszych - że nie wolno naburmuszać się i nadymać, mieć za złe innym, że są inni, tępić obcych; że nie trzeba mieć dużo, aby wiele przeżyć. We współczesnej baśni nie ma tradycyjnych magicznych rekwizytów. Tę funkcję spełniają najzwyklejsze przedmioty - igła z nitką, kawałek ciasta, powiększające szkło, poduszka. Wystarczy wrażliwość i odrobina wyobraźni, żeby poduszki zamieniły się w latające poduszkowce, dywanik rozkwitł niezwykłymi krajobrazami, a drewniany samochodzik zabrał bandę dzieciaków w daleką podróż. Z kolei to co niezwykłe - olbrzymie, straszne, nieprawdopodobne - staje się możliwe i zwyczajne, oswojone. Na tym polegają mamine czary, które w widowisku udają się dzięki pomysłowo zastosowanej technice telewizyjnej i specjalnym efektom. Dzięki nim dydaktyczne przesłanie tekstu znajduje atrakcyjną i malowniczą formę. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

© 1998-2013 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka AgencyFabryka Obrazu