Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

AGATA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1994
  • Premiera:
    1996. 04. 03
  • 42 min

"Jej pisarstwo wydaje się zaspokajać potrzeby umiarkowanego luksusu literackiego" - mówiono o Marguerite Duras (1914-96), laureatce nagrody Goncourtów za powieść "Kochanek". Za fenomen francuskiego rynku wydawniczego można uznać to, że sprzedano grubo ponad milion egzemplarzy jej książek, a żadna nigdy nie ukazała się w tanim wydawnictwie kieszonkowym. Urodzona w Kochinchinie, mieszkała w Indochinach, dopiero w 18. roku życia wyjechała do Francji. Osiadła w Paryżu, studiowała prawo, nauki polityczne, matematykę. Debiutowała w 1942 r. powieścią "Les Imprudents" (Nieostrożni), nawiązującą do stylu włoskiego neorealizmu; najbardziej znane utwory z tego nurtu to "Tama na Pacyfiku" i "Marynarz z Gibraltaru". Później pisarka zainteresowała się powieścią psychologiczno-obyczajową, przykładem może być "Moderato cantabile", melodramat znany także z wersji filmowej, "O wpół do jedenastej wieczór, latem" czy inne utwory, wykorzystujące zdobycze eksperymentalnej poetyki "nowej powieści" lat 60. Pisała również sztuki teatralne, m.in. "Całe dni na drzewach", "Wiadukty departamentu S-e-O", w wielu filmach wykorzystano jej oryginalne scenariusze - najgłośniejszy to "Hiroszima moja miłość" Alaina Resnais. Z przeszło 30 książek, które napisała, ponad połowa stała się podstawą scenariuszy filmowych. Sama także parała się reżyserią filmową (m.in. "India Song") i teatralną. Recenzenci jej powieści twierdzili, że zawsze instynktownie wyczuwała upodobania publiczności i niezwykle subtelnie umiała pisać o miłości. Do mistrzostwa doprowadziła operowanie "znaczącym" dialogiem, pod warstwą zwyczajnych słów i gestów skrywającym skłębione emocje i namiętności. Tę umiejętność podziwiano już w filmie "Hiroszima...", widać ją również w tym spektaklu czy wcześniej prezentowanej w Teatrze TV "Muzyce II" w reż. Andrzeja Barańskiego.
"Kocham cię, kocham cię tak, jak nie wiedziałam, że potrafię... - Do kogo mówisz? - Nie wiem..." Agata rzeczywiście nie wie, czy tak naprawdę zwraca się do mężczyzny klęczącego obok niej, czy do tego, z którym wyjedzie daleko, już jutro, o czwartej nad ranem. Ona i On spotykają się w pustym domu nad morzem, w pokoju, w którym wydarzyło się to co najważniejsze w ich życiu. Są tutaj tylko oni i morze - fale bijące o brzeg, wiatr w jej włosach, powietrze nasycone muzyką i krzykiem mew. Wspominają dawny wspólny pobyt nad Loarą, zbliżenia palców na klawiaturze fortepianu. Rozmowy, uniesienia, wspólne lektury. Zdarzenie, które rodzice czym prędzej zatuszowali. Przywoływane w strzępach dialogu wspomnienia są tak żywe, że często o przeszłości mówią w czasie teraźniejszym. "Piersi mojej siostry są białe, na brzuchu widać ślad po dziecinnym kostiumie... Patrzę na nią - czy ona o tym wie? - Domyśla się..." Kochają się miłością niemożliwą, nie do pojęcia, ktoś by powiedział - zbrodniczą. A mimo to nie umieją niczego w swoim życiu zmienić, jedyna możliwa zmiana polegałaby na wyobrażeniu sobie strachu - przed Bogiem, przed miłością. Skupiona, powściągliwa, a zarazem przepełniona emocjami interpretacja obojga młodych wykonawców wydobywa wszystkie niuanse dialogu. Spektakl Andrzeja Domalika, niesłychanie malarski, wysublimowany także w warstwie dźwiękowej, staje się poetycką filmową impresją o ludziach zagubionych w meandrach egzystencji. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
AGATA
AutorMarguerite Duras
PrzekładMaria Michalik
2017.02.11 01:33:45
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Fotos-Art Robert PakaPiotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin Makowski