Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

BIAŁA ZAPAŚĆ

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1994
  • 39 min

"Czuję się równie dobrze uprawiając ziemię, jak i pisząc" - twierdził Horacio Quiroga (1878-1937), urugwajski pisarz związany charakterem swej twórczości i długoletnim miejscem pobytu z podzwrotnikowymi rejonami Argentyny. Autor uznany za najwybitniejszego przedstawiciela regionalizmu w literaturze iberoamerykańskiej, urodził się w Salto Oriental w Urugwaju. W młodości zasłynął w swoim kraju bardziej jako mistrz kolarski niż postromantyczny poeta. Po krótkim pobycie w Paryżu, gdzie poznał m.in. Rubena Dario i Manuela Machado, powrócił do Ameryki, w 1901 r. osiedlił się w Argentynie. Próbował swych sił w poezji, dramacie i powieści, pozostając pod wyraźnym wpływem Maupassanta, Poego i Kiplinga, jednak swoje miejsce na ziemi i natchnienie dla prawdziwie oryginalnej twórczości odnalazł daleko poza Buenos Aires, w puszczańskiej głuszy. Gdy w 1903 r. argentyński poeta Leopoldo Lugones wyprawił się z ekipą badawczą do prowincji Misiones, by szukać śladów jezuickich wspólnot misyjnych z XVII w., Quiroga towarzyszył mu jako fotograf. Zafascynowany potęgą i urodą dziewiczej puszczy wkrótce osiadł na stałe w dzikim regionie na północy Argentyny. Kupił ziemię w El Chaco i został plantatorem bawełny, później przeniósł się do San Ignacio, gdzie założył farmę i pracował jako wyrobnik od świtu do zachodu słońca. Żył jak postaci z jego książek, los mensú. Może dlatego potrafił uchwycić jak nikt inny bezradność człowieka wobec sił natury i szalejących w podzwrotnikowej krainie i zmuszających go do nieubłaganej, bezustannej walki z żywiołem. Do walki z życiem, często skazanej na przegraną. Miał na to wiele dowodów w osobistych, dramatycznych przeżyciach - jego ojciec, teść, najlepszy przyjaciel, żona, zginęli tragicznie z własnej ręki, on sam również, nieuleczalnie chory na raka, popełnił samobójstwo. W większości utworów Quiroga mówił o kruchości ludzkiego istnienia, niepewności tego, co - jak nam się wydaje - zdobyliśmy. "Opowiadania o miłości, szaleństwie i śmierci", zbiory "Wygnańcy", "Pustynia" i inne przyniosły mu rozgłos i miano pierwszego klasyka nowelistyki iberoamerykańskiej.
"Biała zapaść" (wyd.1981) to tytuł polskiego wyboru nowel Horacia Quirogi. Bohaterem tytułowej opowieści jest pacjent pozostający w stanie śmierci klinicznej. Przeniesiony w nieziemski wymiar, trafia do czyśćcowej niby-poczekalni. Wśród wielu kandydatów do niebytu spotyka dziewczynę, która wyznaje mu miłość. Gdy mężczyzna odzyskuje świadomość i powraca do realnego świata, tamto wspomnienie wciąż jest bardzo silne. Na próżno jednak próbuje odnaleźć nieznajomą, wszelkie poszukiwania okazują się daremne. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
BIAŁA ZAPAŚĆ
AutorHoracio Quiroga
PrzekładMarek Baterowicz
2017.02.11 01:33:48
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Glinka Agencye-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego