Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PODRÓŻ TRZECH KRÓLI

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1994
  • Premiera:
    1995. 01. 06
  • 35 min

Autorskie widowisko Janusza Wiśniewskiego, jednego z najoryginalniejszych współczesnych twórców teatralnych. Reżyser, scenograf, autor scenariuszy, założyciel "Zespołu Teatralnego Janusza Wiśniewskiego" - zdobył uznanie w Polsce i za granicą. Do jego najgłośniejszych spektakli należą "Manekiny" (Teatr Wielki w Warszawie, 1981), "Panopticum a la Madame Tussaud" (Teatr Nowy w Poznaniu, 1982), "Koniec Europy" (tamże, 1983), "Walka Karnawału z Postem" (Teatr Współczesny w Warszawie, 1984), "Modlitwa chorego przed nocą" (Teatr Polski w Poznaniu, 1987), "Czarny pociąg" (Stadttheater w Kassel - przedstawienie uznane za spektakl roku 1989 w RFN), "Olśnienie" (Teatr Wielki w Warszawie, 1989). Twórca tych spektakli zdobył wiele prestiżowych nagród, m.in. Grand Prix i Nagrodę Krytyki na festiwalu BITEF w Jugosławii (1983), Grind Prix Teatru Narodów w Nancy (1984), nagrodę specjalną Festiwalu w Edynburgu (1985). Jego propozycje często określane są mianem teatru plastycznego czy teatru narracji plastycznej, choć reżyser podkreśla, że nigdy nie uległ złudzeniu, jakoby plastyka mogła być w teatrze elementem najważniejszym i wyeliminować czy usunąć na drugi plan aktora. Powiedział kiedyś: "Mój teatrzyk składa się ze szminki, kostiumów, sztucznego światła, kukieł, ale sądzę, że daje prawdziwy obraz świata, życia, nas samych".
W "Podróży Trzech Króli" Janusz Wiśniewski pozostaje wierny swojej wizji teatru plastycznego - postaci z karykaturalnie pomalowanymi twarzami, często zdeformowanymi maską, ubrane są w charakterystyczne kostiumy, niektóre poruszają się mechanicznym ruchem marionetek, posługują uproszczonym gestem. Typowe dla siebie sposoby ekspresji teatralnej reżyser poszerzył i wzbogacił o środki wyrazu i triki czysto telewizyjne. Interesujące, oryginalne, wysmakowane malarsko przedstawienie jest bardzo osobistą interpretacją wątku podróży do betlejemskiej stajenki. W ujęciu Janusza Wiśniewskiego popularny temat jasełkowy staje się punktem wyjścia trzech opowieści o walce dobra ze złem. Każda z sekwencji wzięła swój tytuł od trzech królewskich darów: "Kadzidło - modlitwy", "Mirra - łzy", "Złoto - zwycięstwo". U żłóbka składają swe modlitwy biedacy, Ojciec i Matka Pięciu Córek, mężczyzna ciągnący w ogniu i dymie ciężar ponad ludzką miarę modli się o siłę i upór osła... Matka Samotna płacze, że tak mało może dać swojemu synkowi, a chciałaby, aby miał matkę młodą i piękną... Złotem mami młodego człowieka Okrutny Bałwan, nieszczęsny wygnaniec z niebiańskiej krainy, ale pilot - król przestworzy - zwycięża szatana i własną słabość, bo myśli o ocaleniu ludzkiego życia... Każdy z obrazów zawiera wiele znaczeń i możliwości interpretacyjnych. Jak powiedział kiedyś reżyser: "Moje przesłanie jest z gruntu radosne. Mówię o nadziei i głoszę wiarę w niezniszczalną zdolność człowieka do odradzania się". [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2018.06.14 23:49:16
© 1998-2018 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Krzysztof WellmanKrzysztof WiktorGlinka Agencye-teatr.pl