Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

WIŚNIOWY SAD

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1994
  • Premiera:
    1996. 06. 17
  • Barwny, 111 min

"Wiśnowy sad" okrzyknięto najwybitniejszym dramatem w dorobku Antoniego Czechowa. Napisany w 1903 roku, na kilka miesięcy przed śmiercią pisarza, uznany został za jego duchowy testament, dojrzałą syntezę Czechowowskiej wizji świata. Jest zarazem "Wiśniowy sad" poruszającą opowieścią o przemijaniu, nieuchronnej utracie widzialnych i namacalnych przedmiotów ludzkiej miłości, przywiązania, tęsknoty. Pesymistycznym i bolesnym skutkom upływu czasu przeciwstawił jednak Czechow ciepły liryzm i pogodną ironię w przedstawianiu swoich bohaterów. Wszyscy oni są przecież w jakimś sensie przegrani. Poddają się niesionym przez życie koniecznościom.
Powracająca do rodzinnej posiadłości Lubow Raniewska ma za sobą nieudane małżeństwo, stratę syna, roztrwoniony majątek. Mimo praktycznych rad Łopachina nie może (nie chce?) zdobyć się na drastyczne kroki dla ratowania choć części posiadłości. Oddaje się wspomnieniom, biesiadom, spotkaniom ze starymi znajomymi...aż do finałowej klęski. Podobnie jej brat Gajew - przywiązany do tradycji i układów społecznych, które już nie istnieją, trochę przypomina zabytek z odległej epoki. Być może piękny, lecz na tle teraźniejszości wyglądający dziwacznie i śmiesznie. Z kolei Łopachin - synonim współczesności. Ambitny syn chłopski, który dzięki pomocy Raniewskiej przeobraził się w rzutkiego człowieka interesów. Jego kreatywny, twórczy stosunek do rzeczywistości to także złuda - zdaje się mówić Czechow. Wokół tych trzech postaci krążą inne. Wzruszający w swym konserwatyzmie sędziwy lokaj Firs, pocieszny niedojda - erudyta Jepichodow, zapowiadający rok 1917 "wieczny student" Pietia Trofimow, pod maską oschłości skrywająca nieodwzajemnione uczucie Waria. Geniusz Czechowa sprawił jednak, że wszyscy oni, choć poruszani niewidzialną ręką Losu, w niczym nie przypominają bezwolnych marionetek. Każdy nosi w sobie jakiś dramat. Pozornie niewidoczny i rozdrobniony w potoku banalnej codzienności, lecz jakże dojmujący.
Spektakl został zrealizowany w plenerach i osiemnastowiecznych, autentycznych wnętrzach. Dzięki temu nostalgiczna wymowa sztuki zyskała dodatkowy wizualny odpowiednik. Nie zatarły się przy tym stricte teatralne walory Czechowowskiego dramatu: mistrzostwo w operowaniu milczeniem, umiejętność budowania intrygującej fabuły z pozornie bezbarwnych zdarzeń. Zgodnie z zaleceniami samego autora: "Niech na scenie wszystko będzie równie proste i równie zawiłe jak w życiu. Ludzie jedzą obiad, a tymczasem rozstrzyga się ich szczęście, łamie ich życie". [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
WIŚNIOWY SAD
Dramat
AutorAntoni Czechow
PrzekładCzesław Jastrzębiec-Kozłowski

Patrz także:
schowaj

  • 1972
    Spektakl telewizyjny / Antoni Czechow / Maciej Prus
  • 2013
    Spektakl telewizyjny / Antoni Czechow / Izabella Cywińska
© 1998-2013 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman