Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

CIAŁOPALENIE

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1999
  • Premiera:
    1999. 10. 10
  • 80 min

"Ciałopalenie" to pod względem konstrukcji fabularnej bodaj najlepsza rzecz Bukowskiego, który, wydaje się, przeszedł znaczącą ewolucję. Nie obala już mitów i wyobrażeń społecznych, lecz pokazuje, co powszechny mit, wyznawany przesąd potrafi zrobić z jednostkami. Poważne, nie przerysowane oskarżenie o, by tak rzec, ludowy antysemityzm to jedna z najbardziej krytycznych diagnoz polskiego społeczeństwa" - pisał o sztuce branżowy "Dialog". Kilka miesięcy później, 16 lutego 1997 roku, odbyła się prapremiera dramatu w warszawskim Teatrze Powszechnym. Spektakl Władysława Kowalskiego jest telewizyjną wersją tamtego przedstawienia. Bukowski umieścił akcję "Ciałopalenia" w małym, polskim miasteczku, po roku 1989. Mieszkają tam dwaj bracia, Adam i Jacek. Adam jest bezrobotny, po odejściu żony związał się z tłumaczką Dorotą. Ich ślub jednak nie może dojść na razie do skutku, gdyż Adam, na życzenie matki - lokalnej działaczki katolickiej, najpierw musi się postarać o kościelne unieważnienie poprzedniego małżeństwa. Jacek zaś prosperuje świetnie. Ma rodzinę, jeździ toyotą, prowadzi różne nie zawsze legalne, ale za to dochodowe interesy, a niedawno został nawet radnym. Pewnego dnia życie Adama i Jacka diametralnie się zmienia. Od znajomego komendanta policji dowiadują się bowiem, że ich matka przejechała człowieka. Świadkowie twierdzą, że zrobiła to celowo, a później uciekła w nieznanym kierunku. Adam nie może uwierzyć w prawdziwość tych rewelacji. Jego matka to przecież powszechnie szanowana, emerytowana nauczycielka, współzałożycielka związków zawodowych, aktywnie uczestnicząca w życiu miejscowej parafii. Czy ktoś taki mógłby zabić z premedytacją, a potem jeszcze zbiec? W przeciwieństwie do Adama Jacek i Dorota nie przejmują się zanadto losem uciekinierki. Zmieniają jednak swe nastawienie, kiedy wychodzi na jaw, że Anna Nowacka jest z pochodzenia Żydówką, a domniemana ofiara to mężczyzna, który prawdopodobnie ponosi odpowiedzialność za tragiczną śmierć jej żydowskiej rodziny. Zrealizowana w naturalnych, surowych wnętrzach drapieżna sztuka Bukowskiego daje przenikliwy opis mechanizmów, dzięki którym przypadkowe ujawnienie pochodzenia rasowego bohaterki powoduje zdumiewające konsekwencje dla społeczności, której jest częścią. Raz są one niemal groteskowe, kiedy indziej zaś - niepokojące i wręcz groźne. Pod wpływem pozornie mało znaczącego faktu diametralnie zmieniają się ludzkie postawy; czarne staje się nagle białym i odwrotnie; to, co nie budziło cienia podejrzeń naraz okazuje się elementem spisku. Twórcom spektaklu udało się znakomicie pokazać, jak zwyczajna egzystencja małomiasteczkowej społeczności niespodziewanie przeradza się w duszny koszmar. Jak zdrowy rozsądek ginie w powodzi głupoty, zawiści, obłudy i intryganctwa. Jak, wydawałoby się, w miarę przyzwoici ludzie okazują się zakłamanymi konformistami i cynicznymi cwaniakami, próbującymi zbić kapitał na ludzkim nieszczęściu. Najbardziej porusza jednak bezradność Adama, który jako jedyny próbuje dojść prawdy o tragicznym wypadku rodzicielki i przeciwstawić się szalejącemu wokół absurdowi. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
CIAŁOPALENIE
AutorMarek Bukowski
2017.02.11 01:23:18
© 1998-2019 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Piotr LitwicMuzeum KinematografiiMakuFly Marcin MakowskiKrzysztof Wellman