Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE! Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PODRÓŻ DO MOSKWY

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1999
  • Premiera:
    1999. 09. 06
  • 86 min

Kanwą scenariusza "Podróży do Moskwy" są autentyczne stenogramy Tadeusza Romera, ministra spraw zagranicznych w rządzie londyńskim. Romer wraz z premierem Stanisławem Mikołajczykiem i Stanisławem Grabskim od 28 lipca do 9 sierpnia 1944 roku prowadzili rozmowy ze Stalinem i Wiaczesławem Mołotowem oraz kierownictwem PKWN na temat przyszłego kształtu geograficznego i ustrojowego Polski. Dziś wiadomo, że nie przyniosły one żadnych rezultatów. Stalin zgodził się na nie wyłącznie ze względów taktycznych. Nie był bowiem pewien, jak daleko na wschód posuną się alianci. Kiedy doszedł do wniosku, że Armia Czerwona zdąży samodzielnie zająć całą wschodnią Europę, porzucił pozory. Przez kilkadziesiąt lat po wojnie peerelowska historiografia starannie ukrywała faktyczną rolę ZSRR w kwestii pomocy powstaniu warszawskiemu i represji wobec żołnierzy AK. Uwolniony od cenzorskiego kagańca spektakl Macieja Englerta pokazuje pełną prawdę na ten temat. Jego niezaprzeczalną wartością jest też oddanie atmosfery, w jakiej przebiegały niełatwe rokowania delegatów rządu londyńskiego ze Stalinem, Mołotowem oraz kierownictwem PKWN. "Podróż do Moskwy" to klasyczny teatr faktu. Nie ma tu miejsca na gwiazdorskie popisy i wyrafinowane pomysły scenograficzne czy reżyserskie. Liczy się wyłącznie maksymalna wierność prawdzie. Dlatego spektakl Englerta jest dość statyczny, składa niemal wyłącznie z rozmów. Mimo że aktorzy mają tu skromne pole do popisu, z powodzeniem ukazują różnice mentalne i moralne pomiędzy postaciami. Na czoło wysuwa się Zbigniew Zapasiewicz, który niezwykle oszczędnymi środkami znakomicie wydobywa cynizm, wyrachowanie i zimną obłudę Stalina. Również Olga Sawicka tworzy wiarygodny portret Wandy Wasilewskiej - zapiekłej, fanatycznej komunistki, marzącej o przyłączeniu Polski do ZSRR. Na ich tle politycy z Londynu wydają się naiwnymi słabeuszami pełnymi demokratycznych i humanistycznych złudzeń. W polityce zaś nie ma miejsca na sprawiedliwość czy ludzkie odruchy. Liczy się wyłącznie siła. Spektakl Macieja Englerta dobitnie utwierdza w tym przekonaniu. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
PODRÓŻ DO MOSKWY
AutorJerzy Stefan Stawiński
2017.04.21 00:42:00
© 1998-2017 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi. Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.
e-teatr.plAnna GostkowskaInstytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoStowarzyszenie Autorw Zdj Filmowych